אֶשְׁכָּרָע

* 1, -כְּרוֹעַ, ש"ז,  — אילן שעצו מגון צהוב כהה,  Buchsbaum; buis; boxwood, (Buxus) : רבי ישמעאל אומר בני ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע2 לא שחורים ולא לבנים אלא בינונים (נגע' ב א, ספרא תזריע). וכל גולמי כלי עץ טמאים חוץ משל אשכרוע3 (כלי' יב ח). שני גורלות של אשכרוע היו ועשאן בן גמלא של זהב (יומא ג ט). אבל עושהו (את המחק) של זית ושל אגוז ושל שקמה ושל אשכרוע (ב"ב פט:).



1 כך נקוד כ"י פרמה, צ"ד אֶשְׁכְרַע, בוקש' אֶשְׁכְרֹעַ, וכן במשנ' מנקד' נדפסו'. לוי הביא שני הנקודים, קוה' אַשְׁכְרַע. בארמ' וסורית אשׁכָרְעָא, ולפי דעת קצת חל"א השם ארֻכרֶנַ שנמצא בקצת כתבות אשור' (של סרגון ועוד) והוא שם אילן, הוא אולי זה אשכרוע. ויש דוחים דמיון זה, ומקור המלה לא ידוע.

2 כך בנוסח'. בערוך אשכרע. והנה בירוש' יומא ג ט פרש אשכרוע פסקנון, וצ"ל פקסינון, והוא ביונ' πξινον שם זה האילן. רה"ג: והוא פיוקסי מין עץ שהוא לא לבן ולא שחור. ע"כ. וריב"ג בשרש אשר בפרוש השם תאשור אמר וז"ל: ואמר בו התרגום אשכרועין והעץ הזה הוא שקורין לו בלשון ערב בקס. הערוך: פי' בל"ע בקס בלשון לעז בושו. ע"כ. והרמב"ם בפרושו אמר: ואשכרע נוע מן אנועא אלארז מתוסט אללון בין אלאביץ ואלאסוד קיל אנה אלבקס, — ור"ל בעבר': ואשכרוע מין ממיני הארז אמצעי הגון בין לבן ושחור ואמרים שהוא אלבקס. ובפרושו לכלים יב ח אמר וז"ל: חוץ משל אשכרוע יעני אואני אלבקס וקיל אלשמשאר ואלצחיח אנה נוע מן אנואע אלארז. ע"כ, ור"ל בעבר': כלים מעץ הנקרא בערבי אלבקס וי"א שהוא אלשמשאר והאמת שהוא מין ממיני הארז.

3 כך במשני' עם גפה"ע של הרמב"ם.

חיפוש במילון: