אָתֵי מֵרָחוֹק

° 1, – כנוי לדגש שיבא באות הראשנה של מלה מֻנגנת או מתוגה בהברה הראשנה ולפניה מלה מלעיל שסופה -ָה, -ֶה, בפעל או בכח ואין שתי המלות מוקפות במקף, כמו עֹשֶה פְּרִי  ברא' א א, ומשנה כּסף  שם סג טו, Dages conjunctivum: ודאתי מרחוק כמו וזבחת פסח, ועשית פסח, ואעידה בם, וכו' וכל מה דסמיך לבגד כפת במקף נידון כאתי מרחיק לעולם  דה"ט סי' כט.  (אחרי אהוי) בגד כפת רפין לעולם חוץ מן אוגירה ופסיק ודחיק ואתי מרחיק וכו' הורית הקורא 78.  אתי מרחיק הוא הפך הדחיק שהדחיק קירוב טעם לטעם ואתי מרחיק לפי שנתרחק בין טעם לטעם מלכים הרבה בא הטעם הראשון ודחק כל המלכים והשליכם על אות הטעם השני באבני בליסטר כמו הוא יבנה בית הלמתים תעשה פּלא סורה שבה פה ואדרשה בה  שם 80דאתי מרחוק זה פתרונו שהטעם באות הראשנה שאחרי יהוא והמשרת שלפניו רחוק ממנו ב' מלכים או חטף ומלך וגו' והטעם לפי שנתרחק הטעם כל כך מן המשרת נשפכים ההברות עליו בסוללה להדגיש האות המנוגנת  ר"מ הנקדן,(לקוח מטעמי המקרא לר"י בן בלעם),  והביאם גם יעק' בן חיים בגליון מסרה המערכית.  וכן אחר קמץ רפה אעפ"י שהיא אתי מרחוק  רד"ק שער אהוי ואתי מרחיק הוא כשטעם התיבה הקודמת בגד כפת אינו במלך האחרון ובסופה הא שרשית בפעל או בכח  א' בלמשי א'.



1 הכלל הידוע בארמ': כל בגד כפת דסמיך לאהוי רפה בר ממפיק מפסיק ודאתי מרחיק, ופרושו הבא מרחוק, הובא בדה"ט, רק דחיק לא נזכר שם: בר מן מפיק ומפסיק ודאתי מרחיק.  אבל כבר העיד בכר (Bacher, Anf. 31) כי כלל זה נקבע בודאי קודם בן אשר.  ובספר הנקוד לר"י חיוג תרגום ראב"ע דף קצה: ודייתי מרחיק.  ואין דברי פריטוריוס (Pract. ZAW III,22) בענין זה מחֻורים,  ועי' במבוא חלק הדקדוק.

ערכים קשורים
ב