בֶּטֶן

1, ש"נ, מ"ר °בְּטָנִים, - א) חלל גוף בע"ח שבו המעים, וכמו"כ הצד החיצון ממנו, הנראה, Bauch; ventre; belly: ובאו המים המאררים האלה במעיך לצבות בֶּטֶן ולנפל ירך (במד' ה כב). צדיק אכל לשבע נפשו וּבֶטֶן רשעים תחסר (משלי יג כה). בתת יי' את ירכך נפלת ואת בִּטְנֵך צבה (במד' ה כא). ובאו בה המים המאררים למרים וצבתה בִטְנָהּ ונפלה ירכה (שם כז). ויקח את החרב מעל ירך ימינו ויתקעה בְּבִטְנוֹ (שופט' ג כא). —  והצד החיצון הנראה: שררך אגן הסהר אל יחסר המזג בִּטְנֵךְ ערמת חטים סוגה בשושנים (שה"ש ז ג). —  כי שחה לעפר נפשנו דבקה בארץ בִּטְנֵנוּ (תהל' מד כו).   ובטן האשה, במקום העבור: וימלאו ימיה ללדת והנה תומים בְּבִטְנָה (בראש' כה כד). כי נזיר אלהים יהיה הנער מן הַבָּטֶן (שופט' יג ה), ר"ל מיום הלדה. נזיר אלהים אני מִבֶּטֶן אמי (שם יו יז). אפרים כעוף יתעופף כבודם מלדה וּמִבֶּטֶן2 ומהריון (הוש' ט יא). בַּבֶּטֶן עקב את אחיו (שם יב ד). בטרם אצורך בַבֶּטֶן ידעתיך ובטרם תצא מרחם הקדשתיך (ירמ' א ה).  כה אמר יי' גאלך ויצרך מִבָּטֶן (ישע' מד כד). ערם יצתי מִבֶּטֶן אמי (איוב א כא). —  פְּרִי בֶטֶן, הילדים: התחת אלהים אנכי אשר מנע ממך פְּרִי בָטֶן (בראש' ל ב). ברוך פְּרִי בִטְנְךָ ופרי אדמתך (דברי' כח ג). האתן בכורי פשעי פְּרִי בִטְנִי חטאת נפשי (מיכ' ו ז). הנני מעיר עליהם את מדי אשר כסף לא יחשבו וכו' וּפְרִי בֶטֶן לא ירחמו על בנים לא תחוס עינם (ישע' יג יז-יח). —  וכמו"כ מחמדי בטן: גם כי ילדון והמתי מחמדי בִטְנָם (הוש' ט יו). —  ובכלל לקֶרֶב האדם: דברי נרגן כמתלהמים והם ירדו חדרי בָטֶן (משלי יח ח). נר יי' נשמת אדם חפש כל חדרי בָטֶן (שם כ כז). הרה עמל וילד און וּבִטְנָם תכין מרמה (איוב יה לה). כי נעים כי תשמרם בְּבִטְנֶךָ יכנו יחדו על שפתיך (משלי כב יח). - ונרדף עם רחם: היא (הנדה) קילקלה בחדרי בטנה לפיכך תלקה בחדרי בטנה (שבת לא:). —  ובהשאלה לקרב ופנימיות כל דבר: מִבֶּטֶן מי יצא הקרח (איוב לח כט). מִבֶּטֶן שאול שועתי שמעת קולי (יונה ב ג). —  ומ"ר: על בקעם בטני הנשים וכו' בקיעת בטני ההרות (תשו' דונש 19). ויועילם בטני עופות המים ובטני אווז ובטני תרנגלת (קאנון א כ יד). - ב) °הריון, עבור: אפרוחים של בטן ראשונה שנייה ושלישית הן נקראין בריכות (תשו' גאו' הרכ' רמג). עגלה משלשת בת שלש שנים או הבטן השלישי (שרשים לריב"ג, שלש). —  °עֶבֶד בִּטְנוֹ, ר"ל אדם להוט אחרי אכילה ושתיה: ואשר הוא מהם ירא אלהים וחומל על הצאן וחפץ בטובתם ודבריו נאמנים בראיה ואות ועדות נקבל ממנו ונזהר בדבריו אשר הם נכונים וישרים ואשר הוא עבד בטנו ונער כרסו גוזז הצאן ובוזז נרחק ממנו (סהל בן מצליח, לקו"ק 33). אוילים עבדי בטנם ואחרי עיניהם הולכים (קטע מגני' (JQR, XVI, 439), —  וּמְתֵי בֶטֶן: הירהב הזמן ברב ורבא, ואם ביניו ובין התלמוד מריבה, ולכן סדרו על פי פתאים מתי בטן ואדרת ושיבה (ר"ש הנגיד, הירהב הזמן). —  ואמר המוכיח: עושים בטניהם אלהיהם ותורתם מלבושיהם ומוסרם חזוק משכניהם ותועים במצולות הסכלות (חו"ה, הפרישות ב). —  תַּאֲוַת הַבֶּטֶן, אכילה ושתייה: שטוף בתאות הבטן והנשים (מאזני צדק, אלגזלי 88). —  בֶּטֶן הַמּוֹחַ, Gehirnkammer;ventricule du cervau; ventrikel of the brain:  שאם יהיה האויר מופלג הקור ואחר ישאר לא יהיה הכנסתו לבטני המוח (פרקי משה א). שיעמוד מקום הדם עד שיתבשל וידקדק ויצא לבטני המוח (שם). הראות והוא השגת הכח וכו' אשר בשני בטנים המוקדמים מבטני המוח הבא בלחות הכפוריי בזוג הראשון החלול מזוגי עצבי המוח (אמונה רמה א ו). ומה שמצאנו כתוב לר' דוד קמחי ז"ל בסוד הנסתר בפרשה הזאת שד' הנהרות הם שלשת בטני המוח אשר בהם הדמיון והמחשבה והזכרון (חיים בן ישר', ג"ע, תפא' שיבה לצונץ). —  °בֶּטֶן הַלֵּב, Herzkammer; ventricule du coeur; ventrikel of the heart: והנה נחלקו בו אריסטו הפלוסוף וגאלינוס הרופא כי הפלוסוף יראה שהבע"ח גדולי הגוף יש בלבם שלשה בטנים (רשב"צ דוראן, מ"א, ח"י, ד). —  ג) בהשאלה לכל בליטה עגלה בצורת בטן בכלים, בבנין: וכתרות על שני העמודים גם ממעל מלעמת הַבֶּטֶן אשר לעבר שבכה (מ"א ז כ). והוא הבטן הרחב שבכותרת (רש"י ירמ' נב כב).

אֹב, המדבר מהבטן.

גָּחוֹן, בטן של זוחלים.

*דּוֹפַן, דופני הבטן.

הָרָה, אשה שיש לה ולד בבטן.

חֵיק. —  חֲלָצַיִם, יוצאי חלציו, הילדים.

*טַבּוּר, *קֻרקבן, שרר.

כֶּרֶס, בטן. —  *כרסתן, בעל בטן.

מֵעַיִם, שבתוך הבטן.

פֶּרִי, פרי בטן, ילדים. —  פָּרֹכֶת, הוא

°צֶפֶק, קרום על פני דפני הבטן מבפנים.

קֵיבָה, וכו'. —  קֶרֶב, כל מה שבפנים הבטן. —  קִרְקוּר בבטן, כעין שאון כשהבטן ריקה.

רֶחֶם, וכו'.

*שִׁפּוּלֵי הבטן, החלק התחתון.



1 בארמ' בטנא, בערב' בַטן بَطن, ובא שם זה גם באגרות תל אל עמרנה במלה שאולה מכנענית.

2 י"ס כי צריך לקרא מִבְּטֹן, והיא מקור מפעל בָּטַן במשמעת הריון.