1, ש"ז, סמי' בְּקַר, כנ' בְּקָרְךָ, בְּקָרֶךָ, מ"ר בְּקָרִים, בְּקָרֵינוּ, בְּקַרְכֶם, בְּקָרָיו, — שם הקבוץ של המין לבהמה גסה, השור והפרה, Rindvieh; race bovine; cattle: ויהי לו צאן וּבָקָר בראש' יב יו. הצאן וּבָקָר ישחט להם ומצא להם במדב' יא כב. ויהי לו מקנה צאן ומקנה בָקָר בראש' כו יד. ויחץ את העם אשר אתו ואת הצאן ואת הַבָּקָר והגמלים לשני מחנות שם לב ח. חמאת בָּקָר וחלב צאן דבר' לב יד. מה נאנחה בהמה נבכו עדרי בָקָר כי אין מרעה להם גם עדרי הצאן נאשמו יוא' א יח. גזר ממכלה צאן ואין בָּקָר ברפתים חבק' ג יז. והנה ששון ושמחה הרג בָּקָר ושחט צאן ישע' כב יג. ואריה כַּבָּקָר יאכל תבן שם יא ז. והצאן וְהַבָּקָר עלות עלי בראש' לג יג. נאמנין עלי שלשה רועי בקר סנה' ג ב. אין לך בהמה אלא בקר ספרא ב ב. — וביחוד בקר של חרישה: והנה שאול בא אחרי הַבָּקָר מן השדה ש"א יא ה. — צֶמֶד בָּקָר, עי' צֶמֶד. — ועם פעל במ"ר: כי שמטו הַבָּקָר ש"ב ו ו. הַבָּקָר היו חרשות והאתנות רעות על ידיהם איוב א יד. הַבָּקָר הרעים בשרון דהי"א כז כט. — וסמי': וכל בְּקַר זבח השלמים במד' ז פח. — וכנ': וצאנך וּבְקָרְךָ בראש' מה י. יאכל צאנך וּבְקָרֶךָ ירמ' ה יז. גם צאנכם גם בְּקַרְכֶם קחו שמות יב לב. אשר איננו יצא אחרי שאול ואחר שמואל כה יעשה לִבְקָרוֹ ש"א יא ז. לקחת מצאנו וּמִבְּקָרוֹ ש"ב יב ד. בקרו של כהן שהיה עומד ליד בקרו של ישראל תוספתא תרומ' י ט. כופה (הבעל את אשתו) ליתן תבן לפני בקרו כתוב' סא:. את צאנם ואת בְּקָרָם ואת חמריהם בראש' לד כח. בצאנם וּבִבְקָרָם הוש' ה ו. בצאננו וּבִבְקָרֵנוּ נלך שמות י ט. — ויבוא בקר ביחוד גם אחרי מספר רבים: חמשה בָקָר ישלם תחת השור שמות כא לז. ואת ארבעת הַבָּקָר וכו' ואת שמנת הַבָּקָר במדב' ז ז-ח. עשרה בָקָר בראים ועשרים בָּקָר רעי מ"א ה ג. — ומ"ר בְּקָרִים: הירצון בסלע סוסים אם יחרוש בַּבְּקָרִים2 עמו' ו יב. ודמות בְּקָרִים3 תחת לו סביב דהי"ב ד ג. ואת בכורי בְקָרֵינוּ וצאנינו נחמ' י לז. — בֶּן-בָּקָר, פר בילדותו: ואל הַבָּקָר רץ אברהם ויקח בֶּן-בָּקָר רך וטוב בראש' יח ז. פר בֶּן-בָּקָר אחד במד' כט ב. ועל בְּנֵי צאן וּבָקָר ירמ' לא יב. עֵגֶל בֶּן בָּקָר ויקרא ט ב. עֶגְלַת בָּקָר דבר' כא ג.
1 בערב' בַקַר بَقَر. בארמ' בקרא. וסוברים קצת החכמים כי שם זה נגזר מהשרש בקר במשמע' בקע ופתח, והכונה היא הבהמה הבוקעת ופותחת האדמה. אך דוקא הפעל במשמעה זו לחרישת האדמה לא נשאר לא בעבר' ולא בערב'.
2 יש מגיהים: בבקר ים.
3 יש מגיהים: פקעים.