בְּשֹׂרָה

1, בְּשׂוֹרָה, — מה שאדם מְבַשֵּׂר לחברו, בפרט חדוש טוב, frohe Botschaft; bon message; glad tidings: ויאמר לו יואב (לאחימעץ שרצה לרוץ לבשר לדוד) לא איש בְּשֹׂרָה אתה היום הזה ובשרת ביום אחר ש"ב יח כ. למה זה אתה רץ בני ולכה אין בְּשׂוֹרָה מצאת שם כב. ויאמר המלך אם לבדו בְּשׂוֹרָה בפיו שם כה. ויאמר המלך איש טוב זה ואל בְּשׂוֹרָה טובה יבוא שם כז. היום הזה יום בְּשֹׂרָה הוא ואנחנו מחשים מ"ב ז ט. על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת ברכ' ט ב. — *חבית של בשורה, *כוס של בשורה, חבית של יין או כוס של יין שהיו לפנים מעבירים לפני הכלה ביום חתונתה כשנמצאה בתולה: רקדו לפניה (ביום חתונתה) שחקו לפניה העבירו לפניה כוס של בשורה2 או מפה של בתולים כתוב' יו:. חבית של בשורות  ירוש' שם, סוף ה"א. — °במחלות, השנוי שמתהוה במעמד החולה שמבשר תחלת רפואתו: ומפני שראיתי זה (שנשתנו פני החולה) ביום בשורה צויתים שלא יתנו לו דבר מן הרפואה וכו' אמרתי זה היום יום בשורה מורה על מה שיתחדש ביום השביעי ר"י ישראלי, הקדחת, כ"י מינכן



1 בערב' בִשַׁארַה بِشَارَة, והוא גם לרעה, אך רוב שמושו הוא בפרט לטובה ולשמחה.

2 ושאלו שם: מאי כוס של בשורה אמר רב אדא בר אהבה כוס יין של תרומה מעבירין לפניה כלומר ראויה היתה זו לאכול בתרומה. מתקיף לה רב פפא אטו אלמנה מי לא אכלה בתרומה אלא אמר רב פפא זו ראשית כתרומה ראשית. תניא ר"י אומר חבית של יין מעבירין לפניה אמר רב אדא בר אהבה בתולה מעבירין לפניה סתומה בעולה מעבירין לפניה פתוחה.  והנה נראה הדבר כי מה שאמר רב אדא בר אהבה שהיו מעבירין לפניה כוס של תרומה אינו אלא השערה בעולם, כדי לבאר טעם מנהג זה, אבל הבאורים שנתנו לזה רב אדא ורב פפא אינם אלא דרך דרוש. באורו של רב אדא כבר דחה רב פפא, אבל גם באורו של רב פפא אינו יותר טבעי, כי העם לא יעשה מנהג על סמך דרוש של ראשית.  יותר טבעית נראית העדות השניה של רב אדא, שהיו מעבירים חבית של יין גם לפני הבתולה וגם לפני הבעולה, אלא שלהבתולה היו מעבירים חבית סתומה ולבעולה חבית פתוחה.  זה ברוח מנהגים המוניים, שמצטיינים עפי"ר בקצת גסות. וגם מהירוש' נראה שהיו מעבירים חבית. ואעפי"כ מסתם דברי הבריתה העבירו לפניה כוס של בשורה נשמע כי מי שאמר זה דבר על מנהג ידוע לו, ולכן דבר ברור הוא שבמקומו היו מעבירים כוס ולא חבית, והיו מעבירים אותה לפני הבתולה ולא לפני הבעולה. והיתה נקראת כוס של בשורה, ולא נתברר איזה רמז היה בכוס של יין שהכלה נמצאה בתולה, אם לא שנאמר כי היין האדום היה רמז לדם בתולים.

ערכים קשורים