גַּשְׁמוּת

° 1, גִּשְׁ-, ש"נ, — טבע של הגֶּשֶׁם: ולדעת רוחניות העולם הזה וגשמותו ומדברו ודוממו ונחו ונעו חו"ה, הבחינה ג. ואיך לא נרוממהו (את האלהים) מהגשמות ואנחנו מרוממים קצת מבריאותיו מהגשמות כנפש המדברת אשר היא האדם כוזרי א פט. אנחנו מקימים האחדות והקדמות לאלהים יתב' וכו' ונרחיק הגשמות בכלל ואם יראה ממנו שום דבר בדברינו נפרשהו ונאמר כי הוא דרך העברה שם א ה. שבמקום שהיה קודם לזה הכדור ההוא כלה אחד ומדובק בגשמותו יהיה בו עתה אחרי התהוות הרקיע הבדל מורגש בין חלקיו ר"י אברבנ', בראש', יהי רקיע. בסוד גשמות, אם הוא בדמות, לדעת זאת אין לך רשיון ר' משולם בר"ש, שירה בגנות מו"נ. איך סוד ה' כהויא חשבו, וכמושכי לב לומדים פרשו, כי שללו גשמות ובאשר שללו, בו חייבו חיוב ובו כחשו ר' סעד' אבן דאנאן, בשבת מו"נ. ואין לאומר שיאמר כי אנחנו אמנם נשלול ממנו הגשמות להיות חסרון לנו וכו' שאם היינו מודים בשם הגשמות על מה שיורה עליו שם הידיעה ובשם הידיעה על מה שיורה עליו שם הגשמות היה הגשמות שלמות לנו רלב"ג, מלחמ' ה' ג ג. י"ג עקרים שהם מציאות השם והאחדות והרחקת הגשמות ושהוא קדמון וכו' העקרים א ג. ולפי מה שתגזרהו תורת משה הם האחדות וסלוק הגשמות ושאין לו יתברך יחס עם הזמן שם כו. שאותם שיש להם אותם הכחות איננו להם מצד גשמותיהם כלומר מצד שהם בו גוף לבדו וכו' שיש שם בהווייתם ראשית אחרת נותנת שלימות שהוא דבר אחר איננו מגשמות כלומר מגופות תגמ' הנפ' א:. כי המלאכים גשמיים וכו' עם היות גשמותם יותר דק מגשמות האש קול יהודה, כוזרי ג יא. יתרון נפשך על גופך ומעלת עולמה על עולמו ועלותה מירידת ורוחניותה מגשמותו ועמידתה מחליפתו חו"ה, חשבון הנפש ג. אבל הראוי לומר בהרחקת הגשמות וקיום האחדות האמתית אשר אין לה קיום אלא בהרחקת הגשמות מו"נ א יח. וכן יסוד כל אחד מהיסודות הארבעה הוא החמר הראשון אשר לבש צורת הגשמות ונעשה גשם עצמי ולא השיגו ממקרה הגשמות אלא שהוא ממלא מקום שם. ועל כן היה צריך שתהיינה המלות והענינים כפי כח הבנת השומע כדי שיפול הדבר על לבו על דרך גשמותו המובן מן המלות המוגשמות בתחלה מ' אלדבי, ש"א א א. והתבאר במופת נאמן כי הוא נמצא אחד בלי גשמות משה ריאטי, מקדש מעט ב. ומכלל הרחקת גשמותו שלא ישכון במקום מנח' קנא' לר"י מפיסא כו. ואמר (הרמב"ם) שהוא מאמר כולל דוחה כל הספקות המורות גשמות בעצמותו יתברך כאשר האריך בספר המורה שם מב. כתב החכם הנ"ז (ר' ידעיה) וז"ל ומתועלותיה הראשונים ההכרחיים בתורתנו שהיא תאמת לך מציאות ה' ית' ועוד יחודו ועוד הרחקת גשמותו שם יח. דבריהם אמתיים בצד מה רצוני בהעדר הגשמות מאתו ית' שם כ



1 בערב' גַ'שַׂאמַה جَسَامَة.

ערכים קשורים