— קל לא נמצא במקרא.
— פִע', זִמֵּר, — זִמֵּר לפלוני, שבח והלל אותו בדברי שיר וזמר, בכלל שר בפה או נגן בכלי נגינה, musizieren; chanter ou jouer d'un instrum; to sing to play a music instrument: שמעו מלכים האזינו רזנים אנכי ליי' אנכי אשירה אֲזַמֵּר ליי' אלהי ישראל שופט' ה ג. על כן אודך יי' בגויים ולשמך אֲזַמֵּר ש"ב כב נ. הודו ליי' קראו בשמו הודיעו בעמים עלילתיו שירו לו זַמְּרוּ לו שיחו בכל נפלאתיו (דהי"א יו ח=ט). טוב להודות ליי' וּלְזַמֵּר לשמך עליון תהל' צב ב. — ובכלי נגינה: הודו ליי' בכנור בנבל עשור זַמְּרוּ לו שם לג ב. ענו ליי' בתודה זַמְּרוּ לאלהינו בכנור שם קמז ז. יהללו שמו במחול בתף וכנור יְזַמְּרוּ לו שם קמט ג. — וביחס הפעול, זִמֵּר את פלוני: זַמְּרוּ יי' כי גאות עשה ישע' יב ה. הריעו לאלהים כל הארץ זַמְּרוּ כבוד שמו תהל' סו א=ב. — ועתיד ומקור בהוספת ה בסוף: הללו יה כי טוב זַמְּרָה1 אלהינו כי נעים נאוה תהלה תהל' קמז א. אשמחה ואעלצה בך אֲזַמְּרָה שמך עליון שם ט ג. גם אני אודך בכלי נבל אמתך אלהי אֲזַמְּרָה לך בכנור קדוש ישראל שם עא כב. נכון לבי אלהים נכון לבי אשירה וַאֲזַמֵּרָה שם נז ח. — ובכנ': אודך בעמים אדני אֲזַמֶּרְךָ בלאמים שם י. אודך בכל לבי נגד אלהים אֲזַמְּרֶךָ שם קלח א. למען יְזַמֶּרְךָ כבוד ולא ידם שם ל יג. — ובמשמ' °אומרים זמירות לכבודו: החתן בשבת שקודם החתונה וכו' שמזמרין אותו חייב לעלות אבל אלמן שאין מזמרין אותו אינו חייב הלבוש או"ח, שבת רפב ז.
— קל, *זָמַר אותו: הוא זמרני ואני זמרתיו הוא קלסני ואני קלסתיו מד"ר שה"ש, דודי לי.
— פֻע', °זֻמַּר, — שזמרו אותו: ריב לטוב יומר, ולשפלות עמק יְזֻמָּר, זאת קומתך דמתה לתמר יוצר א פסח, אהבוך.
1 כך ריב"ג: מקור ע"מ ליסרה אתכם. וי"מ זמרה זה במשמ' צווי.