חֵקֶר

ש"ז, מ"ר חֲקָרִים, סמי' חִקְרֵי, — א) פעולת החקירה ומסקנתה, Erforschung; :investigation  כי שאל נא לדר רישון וכונן לְחֵקֶר אבותם איוב ח ח. — ואמר בן סירא: לצאת אחריה בחקר1 וכל מבואיה ירצד ב"ס גני' יד כב. — ואמר הפיטן: לעת יבוקרו פועלי שקר, להשפט בוכוח אף וָחֵקֶר יסכר פי דוברי שקר מוס' א ר"ה, אמץ אדירי. חֵקֶר מפקד לילה יגיה בלהב לילה, חֹק הגה יומם ולילה, לגיהם יזכור מוס' א ר"ה, זכר תחלת. — אֵין חֵקֶר להדבר,  אי אפשר להגיע לדעת את הדבר בחקירה, מפני שהוא גדול, עמק, נשגב, בלי סוף: הלוא ידעת אם לא שמעת אלהי עולם יי' בורא קצות הארץ לא ייעף ולא ייגע אין חֵקֶר לתבונתו ישע' מ כח. גדול יי' ומהלל מאד ולגדלתו אין חֵקֶר תהל' קמה ג. שמים לרום וארץ לעמק ולב מלכים אין חֵקֶר משלי כה ג. — ולא חֵקֶר: הן אל שגיא ולא נדע מספר שניו ולא חֵקֶר איוב לו כו. ירע כבירים לא חֵקֶר2 ויעמד אחרים תחתם שם לד כד. — ועשה דבר ואין חֵקֶר: עשה גדלות ואין חֵקֶר נפלאות עד אין מספר איוב ה ט. — ועַד אֵין חֵקֶר: עשה גדלות עד אין חֵקֶר ונפלאות עד אין מספר איוב ט י. — ובסהמ"א: זו מלכות הרשעה שאין להם חקר כמו התהום מה התהום הזה אין לו חקר אף הרשעים כן מד"ר בראש' ב. אין חקר לפורענותן של רשעים לעתיד לבא שם ויקר' כז. מה הכוכבים הללו אין להם לא חקר ולא מנין כך ישראל אין להם לא חקר ולא מנין שם דבר' א. וכן כתבו באותן אגרות שלום לכם עד אין חקר יודע לכם שאדם אחד יש בינינו וכו' והמן שמו ושאל ממנו שאלה קטנה וקלה על עם אחד אשר יש בינינו שם אסתר, אם על המלך טוב. — ואמר הפיטן: כל יקר וכל טוב מידך, לאשר תחפוץ עשות חסדיך, אין חֵקֶר לגדלתך, ואין מספר לתבונתך שיר היחוד ליום ג. — חִקְרֵי לֵב, המחשבות והרגשות בדבר מהדברים: לפלגות ראובן גדולים חִקְרֵי3 לב שופט' ה יו. — ואמר הפיטן: צופה כל נולדות, חופש כל העתידות, קורא הדורות מראש, חִקְרֵי לב לתור ולדרוש יוצ' א ר"ה, אתן לפועלי. — ב) דבר עמוק, נסתר ונעלם שאדם מבקש להשיגו: הַחֵקֶר אלוה תמצא אם עד תכלית שדי תמצא איוב יא ז. — ואמר בן סירא: מחוה חליפות ונהיות ומגלה חקר נסתרות ב"ס גני' מב יט. — ואמר הפיטן: חֵקֶר אלוה לא ימצא, ותכלית שדי לא תקצה שהי"ח ליום ב. מי יטיף טוב טעמך, מי יחוה חֵקֶר חידותיך יוצ' יוה"כ, מי יתנה. — וחֵקֶר התהום, עמקו: הבאת עד נבכי ים וּבְחֵקֶר תהום התהלכת איוב לח יו. — ובמשמ' °חקירה בעיון שכלי: זרוז מקרא ותרגום תורה ונביאים שמונה, וכתובים משלשים אחד עשר. חִקְרֵי הלכות וסדרים ששה, ועליהם תלמוד שלשים וששה מוס' ב ר"ה, אזהרת. — ואמר המשורר: וצעדת בגבנוני הרריו, עדי באת אלי תכלית פלאיו, ויתהלך לבבך תוך חֲקָרָיו, במטה עזך תכה צלעיו ותמציא נהרות צופים בצוריו יצחק בן ראב"ע, הממך הזמן



1 בגוף הנדפס כחקר, והגהה על הגליון בחקר.  

2 י"ס כי הכתוב משבש.  

3 י"ס כי צ"ל חקקי כמו בפסוק שלפני זה. 

חיפוש במילון: