חָקַר

פ"י, חָקַרְתָּ, חֲקָרָהּ, חֲקַרְתַּנִי, עת' אֶחְקֹר, אָחְקְרֵהוּ, יַחְקֹר, יַחְקְרֶנּוּ, יַחְקָר-, נַחְקֹר, נַחְקֹרָה, חֹקֵר, חוֹקֵר, חִקְרוּ, חָקְרֵנִי, מקו' חֲקֹר, לַחֲקֹר, לַחְקֹר, לְחָקְרָהּ, — א) חָקַר את הארץ, חפש ובדק ובתבונן לכל מה שבתוכה, למען דעת היטב מוצאיה ומובאיה וכל עניניה, auskundschaften, ausforschen; explorer; explore : הלוא בעבור חֲקֹר את העיר ולרגלה ולהפכה שלח דוד את עבדיו אליך ש"ב י ג.  הלא בעבור לַחְקֹר ולהפך ולרגל את הארץ באו עבדיו אליך דהי"א יט ג.  וישלחו בני דן ממשפחתם חמשה אנשים וכו' לרגל את הארץ וּלְחָקְרָהּ ויאמרו אלהם לכו חִקְרוּ את הארץ שופט' יח ב. — ב) חָקַר את הדבר, בדק אותו, שאל ודרש, אם אמת מה שאומרים, ולדעת איך הוא הדבר erfoschen; examiner; investigate: ודרשת וְחָקַרְתָּ ושאלת היטב והנה אמת נכון הדבר נעשתה התועבה הזאת בקרבך דבר' יג יה.  כי אֶחְקֹר את אבי כעת מחר השלשית והנה טוב אל דוד ש"א כ יב.  אני יי' חִקֵר לב בחן כליות ולתת לאיש כדרכו כפרי מעלליו ירמ' יז י.  נחפשה דרכינו וְנַחְקֹרה ונשובה עד יי' איכ' ג מ.  מקצה שבעה חדשים יַחְקֹרוּ יחזק' לט יד.  הטוב כי יַחְקֹר (אלהים) אתכם אם כהתל באנוש תהתלו בו איוב יג ט.  הלא אלהים יַחֲקָר-זאת כי הוא ידע תעלמות לב תהל' מד כב. הן הוחלתי לדבריכם אזין עד תכונתיכם עד תַּחְקְרוּן מלין איוב לב יא.  כבד אלהים הסתר דבר וכבד מלכים חֲקֹר דבר משלי כה ב.  אז ראה (את החכמה) ויספרה הכינה וגם חֲקָרָהּ  ויאמר לאדם הן יראת אדני היא חכמה איוב כח כז-כח.  צדיק הראשון בריבו יבא רעהו וַחֲקָרוֹ משלי יח יז.  הנה זאת חֲקַרְנוּהָ כן היא איוב ה כז.  יי' חֲקַרְתַּנִי ותדע אתה ידעת שבתי וקומי תהל' קלט א-ב.  חָקְרֵנִי אל ודע לבבי שם כג.  אב אנכי לאביונים ורב לא ידעתי אֶחְקְרֵהוּ איוב כט יו.  חכם בעיניו איש עשיר ודל מבין יַחְקְרֶנּוּ1 משלי כח יא. — ואמר בן סירא: תהום ולב חקר ובכל מערומיהם יתבונן ב"ס גני' מב יח.  ואל תאמן לרב שיחו כי מהרבות שיח ינסיך ושחק לך וחקרך שם יג יא. — ואמר הפיטן: זוכר נשכחות, חוֹקֵר טוחות, עיניו פקוחות, מגיד שיחות, אלהי הרוחות יוצר ב ר"ה, מלך עליון.  בטוחות חוֹקֵר, צאן עדרו יבקר, בעת תמיד הבקר יוצ' יוה"כ, איומה.  קרבי יחמרו בְּחָקְרָךְ חלוחיל, ומאימת הדין נפשי תבחיל יוצ' א ר"ה יראתי.  כי נכה לבב ושפל תראה, מדתך לא כבשר לעינים יראה, כי למבטך כל פעל סקור, כמוס וגם סתום אתך חָקוּר יוצ' יוה"כ, כי תודה.  אהובים שמרום (את החקים), עמוסים חקרום, בכל לב נצרום, בחכמה דרשום מוס' א שבוע', אז. — ובענין *חקירת העדים וכדומה: הוי מרבה לחקור את העדים והוה זהיר בדבריך שמא מתוכם ילמדו לשקר אבות א ט. — וגם עם לְ אחריו, חָקַר לְהַדָּבָר: קץ שם לחשך ולכל תכלית הוא חוֹקֵר2 אבן אפל וצלמות איוב כח ג. — ובהשאלה, חָקַר ממסך, התבונן אליו אם הוא טוב בטעמו ומראהו וכדומה, ובכלל שתה יין: למי אוי למי אבוי למי מדנים למי שיח למי פצעים חנם למי חכללות עינים למאחרים על היין במקור נדפס 'הין' לבאים לַחְקוֹר ממסך אל תרא יין כי יתאדם משלי כג כט-לא. — *חָקַר מזמור וכדומה: חכמי שיח במספרתם ומושלים במשמרותם חוקרי מזמור על חוק ונושאי משל בכתב ב"ס גני' מד ד-ה. — *ובפרט בענין החפוש והעיון בשאלות של חכמה ודעת, בטבע העולם וכדומה, ואמר בן סירא: נפלא3 ממך אל תדרוש וחזק ממך אל תחקור ב"ס גני' ב כא.  הבן בחכמה וחכם בבינה בחון בהם וחקור מהם והעמד דבר על בוריו והשב יוצר על מכונו יצירה א ד. — ומצוי זה מאד בספרות המחקר, ואמר המשורר: גבר אשר דת וחק חרת עלי לבו, ישמח בדעתו כגבור עת שלוף חרבו, לחקור יסוד סוד צפנתיו יעלה אל מעון מדע וישקיף בעין שכל באשנבו ראב"ע, גבר. — ופָעוּל °חָקוּר, חֲקוּרָה, שחקרו בו: והזהר ואל תכתוב מלה פרושה כי אם חקורה בחונה ודרושה דונש על מנח', מורטה. — ובפרט, °בענין החפוש של כהני הדת בספרד אם המאמינים אינם כופרים בעקרי הדת הנוצרית ואינם מתנהגים לפי חקי הכנסת הקתולית: והן רבים בארץ ספרד שהיו יותר מיוצאי מצרים חוקרים עליהם לאמר כופרים אתם בדת הנוצרים ר"י אברבנאל, מעייני ישועה יב ב ו.  ואעפ"י שהיו חוקרים עליהם לא נמנעו משמירת תורת משה ע"ה ככל אפשרותם שבט יהודה יא.  ובזאת השנה (רמ"ב) התחילו לחקור בעד האנוסים בענין הדת ספ' יוחסין ה, ועי' °חוֹקֵר.

— נִפע', נֶחְקַר, — שחקרו אותו, שיכלו לחקר אותו, לא נֶחְקַר, לא היה באפשרות לחקרו, לדעת כמוּתוֹ: וינח שלמה את כל הכלים מרב מאד מאד לא נֶחְקַר משקל הנחשת מ"א ז מז.  כרתו יערה נאם יי' כי לא יֵחָקֵר כי רבו מארבה ואין להם מספר ירמ' מו כג. — יֵחָקֵר הדבר, במשמ' יחקרו אותו לדעת מהותו: כי כה אמר יי' אם ימדו שמים מלמעלה וְיֵחָקְרוּ מוסדי ארץ למטה גם אני אמאס בכל זרע ישראל ירמ' לא לז. — ואמר הפיטן: ולתבונתו הלא אין חקר, ומספר שניו לא יחקר שהי"ח ליום ב. — ובענין *חקירת העדים: נחקרו העדים ולא הספיקו לומר מקודש עד שחשיכה הרי זה מעובר ר"ה ג א. עד שלא נחקרה עדותן תוספתא כתוב' ב א. — ובחכמות ושאלות מדעיות: כי בעבור אשר היתה מלאכת חכמת הלשון כלי לכל נדרש ומבוא אל כל נחקר היתה היגיעה לגעת אל תכליתה ולעמוד על כל עניניה וכו' כי בעמוד על זה תהיה העמידה על כל הענינים הנחקרים הרקמה, הקדמ' המחבר.  שכל הדברים הנחקרים באותה החכמה ייוחסו אליו נוה שלום א ג.

— פִע', חִקֵּר, — כמו קל בנחץ הפעולה: ויתר שהיה קהלת חכם עוד למד דעת את העם ואזן וְחִקֵּר תקן משלים הרבה קהל' יב ט.

— הִפע', °הֶחְקִירוֹ, — עשה תחבולות לחקרו ולהביאו לידי הודאה: כתבו לה ומחקו והשקוה כדי להחקירה שתודה ראב"ד עדי' ה ו.

— הִתפ'. °הִתְחָקֵר: ממדבר נתנה מקום הפקר, נגד השמש לעין כל סוקר, סוררים שכנו צחיחה להתעקר, עת יבואו במשפט לְהִתְחַקֵּר יוצ' ב שבוע'. ארח חיים.  



1 אולי היתה כונת המליץ כאן למשמ' השרש חקר حقر בערב' בענין בזוי וזלזול.

2 לפי דעת החוקרים החדשים כל הכתוב לקוי.  ואולי צריך להפסיק בתכלית ולחבר הוא חוקר עם אבן אפל וצלמות.

3 אחד המאמרים המעטים של ב"ס שהובאו בתלמוד אך בקצת שנוי נוסחה.  בירוש': פליאה ממך מה תדע עמוקה משאול מה תחקור במה שהורשיתה התבונן אין לך עסק בנסתרות ירוש' חגי' ב עז ג, בשם ב"ס. — ובבלי שם: שכן כתוב בספר בן סירא במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור במה שהורשיתה התבונן אין לך עסק בנסתרות חגי' יג..