חָקַק

, פ"י, עב' חַק, חַקֹּתִי, וגם חָקַק, חָקַקְתִּי, בינ' חֹקֵק, ובסי' הסמי' הקדום חֹקְקִי, מ"ר חֹקְקִים, עת' אָחֹק, יָחׁק, יָחֹקוּ, וגם אֶחְקֹק, צווי חֹק, בכנ' חֻקָּהּ, — א) עשה בגרזן, במקור וכדומה נקרה וחלל בתוך גוף קשה ועשהו חלול ונבוב, aushöhlen; creuser; hollow out:  מה לך פה ומי לך פה כי חצבת לך פה קבר חצבי מרום קברו חֹקְקִי בסלע משכן לו ישע' כב יו. — ומצוי במשמ' זו בסהמ"א:  כופת שסירקו וכרכמו ועשאו פנים ר"ע מטמא וחכמים מטהרין עד שיחוק בו כלים כב ט.  שעוקר וחוקק בצד האסקופה ושוחט בתוכה מכי' בוא ו.  הלפת ואתרוג ודלעת יבישה שחקקום תינוקות למוד בהן את העפר או שהתקינן לכף מאזניים תוספתא כלים ב"מ ז ז.  השוקת שבסלע אין ממלין בה מפני שחקקה ואח"כ חיברה ירוש' שבת ט יא ד.  קערה שחקקה קוף שם ביצ' א ס:.  חקק בו (בקרקע הבית) ד' על ד' והשלימו לי' שבת ז:.  הדיוט שחקק קב בבקעת שם יא:.  ויש ברגלה (של הכפה) ג' ואין ברחבה ד' ויש בה לחוק להשלימה לארבעה יומ' יא:.  צינור שחקקו ולבסוף קבעו ב"ב סה:.  עתיד הקב"ה להביא אבנים טובות ומרגליות שהן שלשים על שלשים אמות וחוקק בהם עשר ברום עשרים סנה' ק..  מה עשה אביו נטל מקל וחקקו ונתן בו קמיע ונתנו לבנו מד"ר ויקר' כה.  חוקות שבהם חקקתי את התהום שנאמר בחוקו חוג על פני תהום שם לה.  שתי חצרות זו למעלה מזו שהאחת גבוה יותר מן האחרת תחתון יחקוק מחיצה בקרקע עליון ובונה עד שיהיה הכותל שוה לחצר העליון רגמ"ה ב"ב ו:.  אפילו היה מקום חדודו (של הפתח) עבה עד שאפשר לחוק בו ולהשלימו לד' המאירי, יומ' א. — ואמר המשורר:  חקק וחצב מסלות, והעמיד צבאים ומזלות, והשריצו מימי מצולות, צפור שמים ודגי הים ר"י הלוי, מי כמוך. — °וחַק:  ומהם נתיבות חק לכל תוצאות הגוף, ברירו ודמעותיו ורֻקו וניעותיו ראב"ע, בשם אל. — ופָעוּל:  כרפת בין חקוק בין שאינו חקוק מטלטלין אותו בשבת ולא אמרו חקוק אלא לענין טומאה תוספתא שבת יג יז.  טבעת בין חקוקה ובין שאינה חקוקה שם כלים ב"מ ב א.  נטל רבן גמליאל חוט מסדינו של תלמיד שהוא יושב לפניו ומתחו עליה (על החפית) ונמצאת חקוקה כל שהוא שם כל' ב"ב ב ד.  א"ר יהודה א"ר כולן (כל הרצים לפני הרכב) נטולי טחול וחקוקי כפות רגלים היו סנה' כא:.  הרחיים של פלפלין וכו' פי' כלי עץ חקוק ובאמצעיתו טס של ברזל קבוע במסמרים עומדים מלמטה והוא נקוב נקבים דקים כמין כברה וכו' ונותן הפלפלין באותו ברזל המתוח באמצע החקוק לארכו הנקוב ככברה ושוחקין בעליון שראשו מצופה ברזל כמין פטפוטין קטנים גסין יותר מעט מן הנקבים ר"ח ביצה כג:.  ראשי כלונסאות החקוקין אם חקקן לדעת מקבלין טומאה רמב"ם כלים כה יא.  שאין מחזיקין אותו (את הפתח) בחקוק כדי להשלים את השיעור המאירי על יומא א. — ב) עשה בדבר חד ודק, בעט ברזל וכדומה, שריטה וציור אותיות וכדומה, ein graben; engraver; engrave:  עתה בוא כתבה על לוח ועל ספר חֻקָּהּ ותהי ליום אחרון לעד עולם ישע' ל ח.  קח לך לבנה ונתתה אותה לפניך וְחַקּוֹתָ עליה עיר יחזק' ד א.  הן על כפים חַקֹּתִיךְ חומתיך נגדי תמיד ישע' מט יו.  כתב לא חוקק ירוש' שבת יב יג ד.  נטלן הקב"ה (את צורות ארבע החיות) וחקקן בכסא הכבוד מד"ר שה"ש, עמודיו.  זה מעשה המנורה שהקב"ה מראה לו (למשה) באצבע ואעפ"י כן נתקשה מה עשה הקב"ה חקקה  על ידו אמר לו רד ועשה כשם שחקקתי על ידך תנחומא שמיני יא. — ואמר הפיטן:  טבע זיו טהרה, יה חקקו בכס יקרה אב ידעך, נעי' יוה"כ.  כתם טהור פז דמות ראשו, וְחָק על מצח כבוד שם קדשו שיר הכבוד.  הורית לנו עשרת הדברות, וקשרת לנו עשרה כתרים, ובשני לחות חקקתם, ושני עולמות הנחלתם מוס' ב שבוע', אזהרת. — ופָעוּל:  צלמי כשדיים חֲקֻקִים בששר יחזק' כג יד.  בחקוקין (צורות הע"ז) על גופה ירוש' ע"ז ג מג:.  דמות דיוקנו (של נבוכדנצר) היתה חקוקה לו על מרכבתו סנה' צו:.  שם המפורש חקוק עליו מד"ר שה"ש, גן.  שהיה דגון אלהיו חקוק על לבו (של גלית) שם, כמגדל דוד. — ואמר הפיטן:  הסתכל בתבנית אשר בכסא חקוקה, ובתבה אשר תחתיו פקוקה יוצ' א ר"ה, מלך במשפט.  תבנית תם יפן חקוקה בכסא, ארבע חיות נושאות ומנשאות עם כסא מוס' א ר"ה, והחיות.  זהרי גיו מחוץ ומגיו יקודי להבי רשפים, חקוקי הוד בלב ומאד תהלתך מטיפים שבת א אחה"פ, ארוגי עז.  — ובהשאלה:  היה ר"ע דן ק"ו בעצמו מה רך פסל את הקשה דברי תורה שקשה כברזל עאכו"כ שיחקקו את לבי שהוא ב"ו אדר"נ ו. — ואמר הפיטן בהשאלה:  בימינך כתבת דברות חיים, ובאצבעתיך חקקת תוכחות מוסר מוס' א שבוע', אתה הנחלת. — ובהרחבה במשמ' °רשימה וכתיבה בכלל:  עיקר הכתיבה היאך אדם יודע לחוק סימנין ואותות לדברים תשו' הגא', הרכבי כט.  והגבולות והחקים אשר כתבנו, והנשארים אשר לא חקקנו הקד' דונש על מנחם.  ראיתי לרשום בתחילה צורת הטבעים הארבעה אשר זכרנו קודם וחקקתי אותם בתחילת ספרי זה על תכונת ציוריה כדי שיהיו קרובים להבין תמה"נ לרשב"ג יח. — ואמר הפיטן:  כלה מני דוב כהתרפה ממלאכת, חַק במכתב ויעבר קול מוס' ב ר"ה אנוסה. — ואמר המשורר:  ורבנו יצחק, יבורך משחק, אמרים אליו חַק, והיום נמחקים ראב"ע, נדוד הסיר.  למעלת הוד יעל, כגבר הוקם על, לזאת חַקֹּתִי על, שמו שיר השירים הוא, אני אל אל.  ארוץ שם השדה כרמל ויער, למקום שם ילין באביב הנער, שם שר עת זמיר על כר עץ ועין, שם חי עודנו ישיר בינימו, שם שיחים ישיחו מה חַק עלימו, אקרא שירים אשמע אך שרם אין אדם שש"ק, מיכל דמעה. — ובדמיון:  והעגולה הקוית שחוקק מרכז החמה המחשבה בשטת החגורה ע"י המהלך האמצעי הוא שאקרא אותו מסלול החמה יסו"ע לר"י ישראלי ג א.  והעגולה הקוית שחוקק מרכז גלגל ההקפה בשטת הנוטה ע"י המרוצה הזאת יקראו אותו הקדמונים בשם הגלגל הנושא לגלגל ההקפה שם ח.  העגולה הנכחית הזאת שאחוג אותה היא העוברת בשטתה על מרכז הירח בשום עת ידועה ובמדינה ידועה חקוקה סביב נקודת ה שהוא מרכז המזלות שם ו. — ואמר המשורר: ועל כל טור וטור בהם חקוקות, עלי לוח שמונה מחלקות ראב"ע, אשורר.  ובהשאלה, במשמ' רשום רשם חזק ועמוק שלא ימחה על נקלה:  לעולם יהא אדם זריז ללמוד בעת שיהא למודו מצליח וחקוק בדמיונו והוא בעת הילדות המאירי, יומ' ג.  אחרי שיהא מורגל האדם בלימוד התורה בהיות חקוקה בלבו יראת שמים ואהבתו מנוה"מ ד א ג א. — ג) *קבע חֹק1:  אני ה' חקקתיו ואין לך רשות להרהר בהן יומ' סז:.  אמר הקב"ה חקה חקקתי גזרה גזרתי אי אתה רשאי לעבור על גזרתי מד"ר במד' יט.  אם בחקותי תלכו וכו' חקים שהם חקוקים על יצר הרע שם ויקר' לה.  אמר ר' שמעון אלו דברי תורה החקוקים וכתוב בהן לא תנאף שם במד' י.  כל דין שיחקוק אותו השר לכל ולא יהיה לאדם אחד בפני עצמו אינו גזל שו"ע חו"מ, גזילה שסט ח.  ואם המלך חקק לבעל אומנות אחד כגון שחקק למלוה בריבית איזה דבר (אינו דין המלכות) הואיל ואינו חקוק לכל אחד רמ"א שם. — ואמר הפיטן:  זה מליץ כהרחיב בצר, חקקו למשפט ולדורות הנצר מוס' א ר"ה, אפד מאז.  יועץ מישרים לחוק, יראיו לחיים לָחוֹק מוס' יוה"כ, אמרו לאלהים.  יקיים עלינו אמרתו, כחקוק בתורתו שם.  אספרה אל חוק תעודת לקח אשר על ספר חֻקה, אמת לבלתי הכר פנים בתורת הון אשר בפלגות חקרי לב חקוקה אזהר' ר"י ברצלוני, אספרה.  הן מבעשור חֲקָקִי לחיים, והודיעני ארח חיים יוצ' ב סכות, ארחץ.  אתו מצות וחקים, באר היטב חקוקים, גמולי חלב מניקים, דדימו חכמה מפיקים יוצ' א שבוע', אתו. — °וחַק במשמ' זו:  כי אמרו (בני יוסף שיצאו ממצרים) תם הקץ אשר חק על בני ישראל מימי קדם ספ' הישר, שמות. — ובמשמ' *קבע, עשה למנהג:  ובחקותיהם לא תלכו שלא תלכו בנימוסות שלהם בדברים החקוקים להם כגון תותריות וקרקסאות ספרא אחרי קלט. — °חָקַק מִלָּה וכדומה, קבע מלה במשמעה מיוחדה:  ולווי שם חקקוהו החכמים הפלוסופים שהוא יחס אל גוף מונח על שטחו וכו' ר"א בדרשי, חות"כ, נלוה.  כמה שם חקקוהו שהוא כל דבר שישוער כלו בחלק ממנו וכו' וחקקו הכמה המפורד שהוא מה שאי אפשר שיונח באמצעיתו שם, ערך איך. — ד) *בהשאלה, במשמ' עשה ויצר:  בשלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק יה יי' צבאות אלהי ישראל וכו' עשר ספירות בלימה יצירה א א.  ומהן חקק שבעה רקיעים ושבעה אדמות ושבע שבתות שם ד ג.  וכיון שצפה אברהם אבינו והביט וראה וחקק וחצב עלתה בידו נגלה עליו אדון הכל וקראו אוהבו שם ה ג. — ואמר המשורר: ויגלגל גלגל על מעליו, וְחַק עולם ומגדליו ר"י הלוי מי כמוך. — ופָעוּל:  ובהיות עולם מים במים הייתי חקוקה מאז יוצ' א שבוע', ה' קנני. — ואותיות קולות הדבור:  שבע כפולות בג"ד כפר"ת חקקן חצבן וצר בהן כוכבים בעולם יצירה ד ג.  חקקן צרפן וצר בהן שנים עשר מזלות בעולם שם ה ג. — ה) °הִדְפִּיס ספר בדפוס, drucken; imprimer; to print:  ומי שזכני להשלמת ספר זה יזכני ברחמיו לחקוק עוד מן התלמוד יהוש' שונצינו, מס' ברכ', שנ' רמ"ד.  ספר הישר זה מדויק מפואר ומתאר ביופי וכל שלמות מעלה לשם ולתהלה חקוק בעט ברזל וכו' שלמ' צרפתי, בספ' מבח' הפנינ', שנ' רמד.  ויעורר רעיוניו לחקוק הדרש הזה בימיו ר' בחיי עה"ת, שנת רעז.  אקום היום ואחקוק הספר הזה אשר למשכילים יזהיר כזוהר הרקיע בסוף פי' רש"י עה"ת, שנת רפו.

פועֵ', חוֹקֵק, עת' יְחוֹקְקוּ, בינו' מְחוֹקֵק, — קבע חֻקִּים:  בי (בחכמה) מלכים ימלכו ורזנים יְחוֹקְקוּ צדק משלי ח יה. — °וחוקק את פלוני, קבע לו חֹֹק, ואמר הפיטן:  שמע פגיעתי כפגיעת תמה, תחוקקנו לחיים ותיטיב לנו החתימה נעי' יוה"כ, מרובים צרכי. — חוֹקֵק, חוֹקְקִים, שֵׁם,  כמו מְחוֹקֵק, עי' מְחוֹקֵק.

—  פֻע', חֻקַּק, מְחֻקָּק, — שחָקְקוּ, שנקבע לְחֹֹק:  אל למלכים שתו יין ולרוזנים או שכר פן ישתה וישכח מְחֻקָּק2 וישנה דין כל בני עני משלי לא ד=ה. — °ומְחֻקָּק עליו, נגזר עליו:  כחק הנשפט והמחוקק על האם לעשות לבן בטנה יוסיפון צג.

הָפע', הֻחַק, יֻחַק, יֻחָקוּ, — שחקקו אותו, שרשמו בלוח קשה בכלי חד:  מי יתן אפו ויכתבון מלי מי יתן בספר וְיֻחָקוּ בעט ברזל ועפרת לעד בצור יחצבון איוב יט כג=כד. — °ובהשאלה, בהמחשבה והדמיון:  ואולם מה שיוחקו בו הם דברים רבים קצתם הם יותר קרוב אל המוחקים וקצתם יותר רחוק כמו שיהיה זה בנראים ההתחל' לאלפרבי, האסיף 45.  כן היה מן ההכרח לשום שכל פועל מאיר לצורות הדמיוניות עם הפשטת המשיגים ההיולאנים והשבתם צורות מושכלות למען יוחקו בשכלי ההיולאני וישכילם בפעל נפוצ' יהוד' יג.

נִפע', * נֶחְקַק, עת' יֵחָקֵק, — שחקקוהו, שעשוהו חלול:  שאם תיחקק (האבן) מודד מבפנים וכו' שאם תיחקק בעגולה ירוש' ערוב' ב כ..  היתה שם אבן עגולה רואין כל שאילו תחקק ותחלק ויש בה אמה לכאן ואמה לכאן בבלי שם יט:.  שנחקק כסילון ויש לו דפנות משני צדדים רש"י יבמ' עה:. — ובמשמ' °נרשם, נכתב, נקבע כמו חֹק:  צבור משלי חכמים וחידותם נחקקו בנבואה, המה דברי דודים ערבים, ותנח עליהם הרוח והמה בכתובים אזהר' ר"י ברצלוני, אספרה.  גם היא במאד מחזקה, בתקף ובתני נחקקה, מעמו לבלי סלקה יוצר פרה, אֹם אשר.  בארבעים ותשעה פנים טמא נחקקים, ארבעים ותשעה פנים טהור מחשקים, מנין ודגלו נדרשים ונחקקים יוצ' א שבוע', אלה.  מצדיקים לכל בם עוסקים, דברימו בספר נחקקים, סופרימו בצדק מחקקים  שם, אתו.  כי השחקים וכל פרטיהם נכתבו ונחקקו בחכמה פי' יציר', מיוח' לראב"ד א.

הִפע', °הֵחֵק, צווי הַחֵק, — עשה לחֹק, קבע:  אנא החק זמן חרותנו לימים שבעה רסע"ג, הושע'.

נִתפ', נִתְחַקֵּק, —  נעשה חקוק, נתרשם: אחה"ע בומ"ף גיכ"ק דטלנ"ת זצשר"ס חקוקות בקול כי בלתי הקול לא יתחקק כגון כי בראותך הוולד בשעת יציאתו מחשך לאור יאמר א' לכל האותיות פי' יציר' לר"י ברצלוני 208.  העיקר הגדול שאנו צריכים להקדים ולהציע בחכמת התכונה הוא לידע משפטי המשולש המתחקק בעקמימות רקיע גלגלך או על גבו יסו"ע לר"י ישראלי א מב.

— פִע', °חִקֵּק, — במשמ' הדפיס:  נראה לנו לחקקם עם המפרש המופלג הזה רבינו דוד קמחי ז"ל ר"י שונצינו, בספ' נביא' א, שנת רמ"ו.



1 בערב' חַקּ حق.

2 בהפלת הדגש והשלמה בתנועה ארוכה.

חיפוש במילון: