1, פ"י, עת' יִטְפֹּל, — א) טָפַל דבר על פלוני, חבר והדביק בו דבר, ובהשאלה טפל עליו שקר וכדומה, אמר עליו כי יש לו הדבר הזה, Jem. andichten; attribuer à; imput to: טָפְלוּ עלי שקר זדים אני בכל לב אצר פקודיך (תהל' קיט סט). ואולם אתם טֹפְלֵי2 שקר רפאי אלל כלכם (איוב יג ד). — ב) *טָפַל כלי בטיט וכדומה, הדביק בו הטיט, bestreichen, bekleben; enduire; to paste, line : חבית שנתרועעה וטפלה בגללים (כלים ג ד). הטופל כלי חרס הבריא (שם ה). יבלית שטופלין בה את הפטסין (שם ו). מיחם שטפלו בחומר ובחרסית (שם ז). היקירן שטפלן להיות זופת בהן (תוספתא כלים ב"ק ג ב). בנות ישראל שהגיעו לפירקן ולא הגיעו לשנים עניות טופלות אותן (את מקומות השערות על עורן) בסיד עשירות טופלות אותן בסולת (מו"ק ט:). ומודה ר' יהודה בסיד שיכולה לקלפו3 במועד שטופלתו במועד שאע"פ שמצירה היא עכשיו שמחה היא לאחר זמן (שם). מולגין את הראש ואת הרגלים ומהבהבין אותן באור אבל אין טופלין אותם בחרסית, ולא באדמה ולא בסיד (ביצ' לד.). — ג) *טָפַל דבר לדבר, שָׂם דבר אצל דבר, על צדו: אדם טופל בהמות לבהמה ואין אדם טופל מעות למעה (ירוש' פאה א טו:). — טָפַל אותו, התחבר אתו ועמד אצלו, על צדו: ישראל שנזדמן לו עכו"ם בדרך טופלו לימינו ר"י בנו של ר' יוחנן בן ברוקה אומר בסייף טופלו לימינו במקל טופלו לשמאלו (ע"ז כה:). — וצווי: (קח גרעיני תמרים וכו') וצואת קטן נגובה ושחוק וטפול (ירוש' ע"ז ב מ ד). אם אתה מבקש להתרפאות בדבר קל אתה מתרפא טפול לך גללי בהמה (מד"ר שה"ש, כתפוח). — ופָעוּל טְפוּל, מחֻבר ודבוק בו: מתניתין (שאמרה שמצילין התיק עם הספר הוא) כשאינו טפול לו אבל אם היה טפול לו כגופו הוא (ירוש' שבת יו יה ג). א"ר יוחנן (מה שאמרו שמציאת הבן והבת הגדולים היא להם) כשאין טפולין לאביהן אבל אם היו טפולין לאביהן מציאתן שלו (שם כתוב' ו ל ג). — ואמר הפיטן: זמוריהם שחתו ובקקום בוקקים, חמוסים נגושים ביד מדיקים, טפוליך שעשעת כילדים רכים, ימים רבים לחוצים ודפוקים (סליח' יום ב, אויתיך).
— פִע', *טִפֵּל, — א) כמו קל משמע' ב: הקנונים הגדולים שטיפלן ביבלות ובאדמה (תוספתא כלים ב"ק ג ב). כלי חרס שטיפלו להיות מבשל בו וכו' מיחם שטיפלו עד מקום שהאור שולט בו (שם). — ב) טִפֵּל בדבר, עסק בו: המקבל שדה מחבירו ולא עשתה אם יש בה כדי להעמיד כרי חייב לטפל בה (ב"מ ט ה). שומע אני אף ברחוק מקום יהיה חובה עליו לטפל בו (בהבכור) ולהביאו בבית הבחירה (ספרי במד' קיח). ומה אם מדת פורענות המטפל בהם בעוברי עבירה הרי הוא כעוברי עבירה המטפל בעושי מצוה על אחת כמה וכמה (שם דבר' רפו). כל דבר שעושה ואוכל כגון פרה וחמור מטפל בהן עד י"ב חדש מכאן ואילך שם דמיהן ומניחן עגלים וסייחין מטפל בהן ג' חדשים (ב"מ כח:). השכמתי ומצאתי הרוג אחד והייתי מטפל בו בג' תחומי שבת עד שהבאתיו למקום קבורה (מס' שמח' ד). אני שאיני חייב לבריה אני מטפל בך ואקברך (מד"ר שמות כ). יצתה בת קול ואמרה לו (למשה) אל תתירא אני בעצמי מטפל בך ובקבורתך (שם דבר' יא). כל הבריות כשהן מתים מטפלין בהן קרוביהן ושכניהם (שם ט). וכיון שהיו נכנסין מוצאין כל בני העיר מטפלים עם ראש העיר (תנחומ' שלח י, הוספה). תרומת מעשר שהיה בה אחד משמונה בשמינית מוליכה לכהן פחות מכן אינו מטפל להוליכה אלא משליכה באור ושורפה (רמב"ם תרומ' ג טז). התקינו חכמים שיטפל בה (בתרומה) ויביאנה לעיר ויטול שכר הבאתה מכהן (שם יב יז). שאינו דומה המטפל בהולכת הספינה ליושב ובטל (הוא, שכיר' ה ג).
— נִפע', *נִטְפַּל, — שטפל את עצמו לדבר, נתחבר אליו: וא"כ ענש הכתוב לנטפל לעוברי עבירה כעוברי עבירה עאכ"ו שישלם שכר לנטפל לעושי מצוה כעושי מצוה (מכות א ז). בדין הוא שלא ישבע ולמה אמרו ישבע שלא יהו בעלי בתים נטפלין לגנבים (ירוש' ב"ק י ז ג). שני דברים נתנבא באֵרי ולא היה בהם כדי ספר ונטפלו בישעיהו (מד"ר ויקר' יה). אם זקנים הן חביבין הם אם נערים הם נטפלה להן ילדות (שם יא). זה יהוידע הכהן הגדול שנטפל עם יואש לבדק הבית (שם רות א, ר' סימן). כל הנטפל לשם מלפניו מותר למחקו כגון למד מליהוה ובית מבאלהים וכו' וכל הנטפל לשם מאחריו כגון ך של אלהיך וכ"ם של אלהיכם וכיוצא בהם אינם נמחקים וכו' ואע"פ שנתקדשו ואסור למוחקם המוחק אלו האותיות הנטפלות אינו לוקה (רמב"ם יסוה"ת ו ג). — ואמר הפיטן: אטוסה ואשכונה עד חצר מות, אֶטָפֵל את המחכים למות, אנהה מי גבר יחיה ולא יראה מות (קינ' לת"ב, אאדה). — ובמשמ' קרב אליו והלך אתו: ישראל שנטפל לו עכו"ם בדרך טופלו לימינו (חול' צא.). — ובמשמ' התחיל לדבר אתו ולהתוכח אתו: אמר לו (ר"ח לאותו המין) רצונך יטפל לך תלמיד אחד נטפל לו רבי אושעיא וכו' (פסח' פז:). שאלה בלוריא הגיורת את ר"ג כתוב בתורתכם אשר לא ישא פנים וכתיב ישא ה' פני אליך נטפל לה ר' יוסי הכהן אמר לה אמשול לך משל וכו' (ר"ה יז:). שהיו בייתוסין אומרים עצרת אחר השבת ניטפל להם ריב"ז ואמר להם שוטים מנין לכם ולא היה אדם אחד שהיה משיבו (מנח' סה.). ר"ג היה מטייל מן עכו לכזיב והיה טבי עבדו מהלך לפניו ור' אלעאי מאחוריו ראה ככר אחד מושלך בדרך וראה גוי אחד אמר לו מבגי טול את הככר הזה ונטלו נטפל לו ר' אלעאי אמר לו מה שמך אמר לו מבגי (מד"ר ויקר' לז). — וְנִטְפַּל בדבר, במשמ' עסק בו, sich befassen; s'ocupper de; attend : רבי צווה ג' דברים בשעת פטירתו מן העולם אל תזוז אלמנתי מביתי ואל תספדוני בעיירות ומי שניטפל בי בחיי יטפל בי במותי (ירוש' כלא' ט לב.). המקבל שדה מחבירו ולא עשת אם יש בה כדי להעמיד כרי חייב להיטפל בה (שם משנ' ב"מ ט ה). אמר לו נחונייה בני עד כאן הייתה חייב ליטפל בי מיכן ואילך צא שאין אדם מיטמא על אבר מן החי מאביו (שם נזיר ז נה ד). פעם אחת הייתי מהלך בדרך ומצאתי מת מצוה וניטפלתי בו כארבעת מיל עד שהבאתיו למקום הקברות וקברתיו (שם נו.). אני טהור ואברהם טהור נאה טהור להטפל בטהור (מד"ר שה"ש, עד שיפוח). מת יוסף במצרים מי ראוי להטפל בו לא השבטים שהשביע אותם (שם קהל', טוב ללכת). והלכו בניו (של איוב) ועשו משתה ר"מ אומר שכן דרך בני מלכים להיות קורים לאחיהן ולאחיותיהן עמהן בסעודה ר' תנחום בר חייא אמר להיטפל בהם הלכו שקדשו להם נשים (שם ויקר' ז). כאשר עשיתן עם המתים שנטפלתם בתכריכיהן (שם רות, ותאמר נעמי). אין ישראל חייבין להטפל בתרומה ולהביאה מן הגורן לעיר (רמב"ם תרומ' יב יז). ועד מתי חייב להטפל ולזרוע פעם אחרת אם לא צמחה כל זמן שראוי לזריעה (הוא, שכיר' ח ה). בעת ינקותו השליכתו אמו במסילה ועבר אדם אחד וראה אותו וחמל עליו ואסף אותו אל ביתו ונטפל בגדולו עד אשר גדל והשכיל (חו"ה, חשב' הנפ' ג). ואמרו לשמעון ולוי שיסלקו עצמן מהטפל בענין (שו"ת שמש צדק' ב לח:). לא מצינו באבות הקדושים ע"ה מי שנטרד ונטפל כל כך בעניני קניני הגוף כיעקב (ראש' דעת לר"מ אלבילה ג ד). — ובהשאלה °מדֻבק לפלוני, במשמ' שַׁיָּךְ לפלוני: שמעון שכר בית מראובן ואומר שמעון ששכרו בתנאי שאם ירצה ישכיר מהבית לאחרים שידורו עמו וכו' וראובן כופר בתנאי ואומר שלא השכירו אלא שידור הוא והנטפלין עמו (שו"ת הרא"ש א ז).
— הִתפ', *הִטַּפֵּל, — נִטַּפֵּל בו, כמו נִטְפַּל בו: אין חברו מיטפל עמו בטיחה (נגע' יב ו). השמה תרנגולת מחבירתה מיטפלת באפרוחין כל זמן שצריכין לאימן (ירוש' ב"מ ה י:). מלמד שהבעלין מיטפלין בנבילה (שם ב"ק א ב:). — מִטַּפֵּל במקום, עסק ושחק והתהלך שם: עיסה בתוך הבית ושרצים וצפרדעים מיטפלין שם ונמצאו חתיכות בעיסה (קדוש' פ.).
— פֻע', °טֻפַּל, — היה טרוד: לאיש אשר חננו אלהים זכרון טוב וטרדות הזמן הציקוהו או מטופל מאד בעסקים או עייונים רבים (א' מודינא, לב האריה א יב).
— הִפע', °הִטְפִּיל, — הטפילו לפלוני, עשהו טפל לו: אבל בהיות דבר אחר שצריכה שנה עיבור בעבורו יש לשום את אלו סעד לו ולהטפילם עליו כטפלה ולמנותן עם המדות שבעבורן עיברו את השנה (תשו' הגא', הרכבי שנה). ואותי הטפיל לגדור גדרים ולתקן להם תקנות ועל פי בקשת רבותינו וכו' (זכרונ' יוסלמן שנ' רצד, REJ 1888, 92).
1 עי' הערה להשרש טפל.
2 אולי טופלי זה במשמ' העקרית של טפילת טיט או סיד לגוף בע"ה לרפואה, כמו בנות ישראל טופלות אותן בסיד.
3 כך בכ"י (ד"ס), ובנוסח' לקפלו.