כֵּיצַד

*, — מלת השאלה לאֵיכוּת הדבר, כמו אֵיךְ, אֵיכָה, ותבוא לפני הנשאל: הלוקח מן הנחתום כיצד הוא מעשר נוטל כדי תרומת מעשר וחלה דמאי ה א.  טומנין (את החמין) וכו' בגיזי צמר ואין מטלטלין אותן כיצד הוא עושה נוטל את הכסוי והן נופלות שבת ד ב.  כיצד מפרישין חלה בטומאה ביום טוב ר"א אומר לא תקרא לה שם עד שתאפה ר"י בן בתירא אומר תטיל בצונן פסח' ג ג.  כיצד פוטרות צרותיהן היתה בתו או אחת מכל העריות האלו נשואה לאחיו ולו אשה אחרת ומת כשם שבתו פטורה כך צרתה פטורה יבמ' א ב.  כיצד אשת אחיו שלא היה בעולמו שני אחים ומת אחד מהם ונולד להם אח וכו' שם ב א.  המגרש את אשתו ואמר לה הרי את מותרת לכל אדם אלא לפלוני ר"א מתיר וחכמים אומרים כיצד יעשה יטלנו הימנה ויחזור ויתננו לה ויאמר לה הרי את מותרת לכל אדם גיט' ט א.  כיצד מקנא לה אמר לה בפני שנים אל תדברי עם איש פלוני ודברה עמו סוט' א ב.  כיצד עושה לה (להסוטה) מוליכה לב"ד שבאותו מקום שם ג.  כיצד הרגל מועדת לשבור בדרך הלוכה הבהמה מועדת להלך כדרכה ולשבור ב"ק ב א.  כיצד משלם דמי ולדות שמין את האשה כמה היא יפה עד שלא ילדה וכמה היא יפה משילדה שם ה ד.  כיצד תולין אותו משקעין את הקורה בארץ והעץ יוצא ממנה ומקיף שתי ידיו זו על גב זו ותולה אותו סנה' ו ד.  מי שהיה ביתו סמוך לבית ע"א ונפל אסור לבנותו כיצד יעשה כונס בתוך שלו ארבע אמות ובונה ע"ז ג ו.  כיצד העדים נעשין זוממין מעידין אנו באיש פלוני שהוא בן גרושה וכו' מכו' א א.  כיצד ראיית הנגע האיש נראה כעודר וכמוסק זיתים האשה כעורכת וכמניקה את בנה נגע' ב ד.  כתוב אחד אומר ישא ה' פניו אליך וכתוב אחד אומר אשר לא ישא פנים כיצד יתקיימו שני כתובים הללו ספרי במד' מב.  לאדם שהלך לישא אשה אמר לה אביך עשיר ואני עשיר וכו' אין זה פתוי כיצד פתוי אומר לה אביך הדיוט ואני מלך אביך עני ואני עשיר שם דבר' לז.  כיצד יודע אם חושש משום גזל ואם לאו הרי שבא בעל הבית ומצאו ואמר לו כלך אצל יפות אם היו יפות אינו חושש משום גזל תוספתא תרומ' א ה.  הדש כיצד הוא עושה מביא קופתו ותולה בצוארי בהמה שם ח ג.  מבוי שגבוה וכו' צריך למעט כיצד ממעטו נותן עליו קורה מעשרים אמה ולמטה שם ערוב' א א.  כיצד חולץ אדם לאמו מספק אמו ואשה אחרת ולהן שני זכרים וחזרו וילדו שתי נקבות במחבא ועמדו שנים הראשונים זה לקח אמו של זה וזה לקח אמו של זה וכו' כיצד חולץ אדם לאחותו מספק אמו ואשה אחרת ילדו שתי נקיבות במחבא ונישאו לשני אחים מאב וכו' שם יבמ' יב ד.  הבנות נישאו עד שלא בגרו וכו' איבדו פרנסתן כיצד הן עושות שוכרות להן בעלים וגובין פרנסתן שם כתוב' ד יז.   נקובת הלב  לבית חללו פסולה כיצד בודקין אותה רשב"א אומר משום ר' יהודה בודקין אותה ביד שם חול' ג יה.  שתהא (הקטרת) דקה מן הדקה כיצד הוא עושה מפריש שלשת מנים מערב יוה"כ ומחזירן למכתשת כדי למלאות ממנה חפניו כדי לקיים בה דקה מן הדקה ירוש' יומ' ד מא ד.  כיצד היה ר' יונה עושה כשהיה רואה בן טובים שירד מנכסיו היה אומר לו בני בשביל ששמעתי שנפלה לך ירושה ממקום אחר טול ואת פורע שם שקל' ה מט:.  כיצד הוא מברך עליה (על המגלה)  וכו' הרב את ריבך והנוקם את נקמתך שם מגי' ד עד ד.   הרוצה לאכול חמץ אחר בדיקה כיצד יעשה מה שמשייר יניחנו בצנעה בבלי פסח' ט:.  אמרו לו (להעֵד) אמור כיצד ראית את הלבנה אמר להם עולה הייתי במעלה אדומים וראיתיו שהוא רבוץ בין ב' סלעים ר"ה כב:.  הרוצה שתבריח נכסיה מבעלה כיצד היא עושה כותבת שטר פסים לאחרים כתוב' עט..  בני אמור לי כיצד שמעתה א"ל כך שמעתי סנה' ל:.  והרוצה לנקר חצרו כיצד הוא עושה עושה מקום חוץ לגומא ושוחט ודם שותת ויורד לגומא חול' מא:.  כיצד הולד שרוי במעי אמו מקופל ומונח כפנקס מד"ר ויקר' יד.  כיצד היתה תפילתו של כהן גדול ביוה"כ בצאתו מן הקדש אומר יה"ר מלפניך שתהא שנה זו גשומה וכו' שם כ.  כיצד היו עושין אדם אומר לחבירו שבועה שאני הולך למקום פלוני ואוכל ואשתה והולכין ועושין ומקיימין שבועתן תנחומא ויקר' טז.  — ואחרי הנשאל: מצות לולב כיצד יום טוב הראשון של חג שחל להיות בשבת מוליכין את לולביהם להר הבית וכו' מצות ערבה כיצד מקום היה למטה מירושלם ונקרא מוצא יורדין לשם ומלקטין משם מורביות של ערבה סוכ' ד ד-ה.  ברכות וקללות כיצד כיון שעברו בני ישראל את הירדן וכו' ששה שבטים עלו לראש הר גריזים וששה עלו לראש הר עיבל סוט' ז ה.  בטול עניים כיצד שלא יהו עניים יושבין ומשמרין כל היום וכו' מראית העין כיצד שלא יהו עוברין ושבין אומרין ראו פלוני שקצר שדהו ולא נתן ממנה פאה וכו' מפני הרמאין כיצד שלא יהו אומרין כבר נתנו דבר אחר שלא יניח את היפה ויתן מן הרע תוספתא פאה א ו.  לשבח קרקעות כיצד הרי שגזל שדה מחבירו והרי היא יוצאה מתחת ידו כשהוא גובה גובה את הקרן מנכסים משועבדים וכו' ב"מ יד:.  מפקידה לפקידה כיצד בדקה עצמה באחד בשבת ומצאת טהורה וישבה שני ושלישי ולא בדקה ולרביעי בדקה ומצאה במקור נדפס 'ומצאת' טמאה נדה ד:.  — ודבור בפני עצמו לשאלה הנאמר קודם לו: יציאות השבת שתים שהן ארבע בפנים ושתים שהן ארבע בחוץ כיצד העני עומד בחוץ ובעל הבית בפנים פשט העני את ידו לפנים ונתן לתוך ידו של בעה"ב או שנטל מתוכה והוציא שבת א א.  הזורק מרשות היחיד לרשות הרבים וכו' מרשות היחיד לרשות היחיד ורשות הרבים באמצע ר"ע מחייב וחכמים פוטרין כיצד שתי גזוזטראות זו כנגד זו ברשות הרבים המושיט והזורק מזו לזו שם יא א-ב.  אנשי עיר גדולה מהלכין את כל עיר קטנה ואין אנשי עיר קטנה מהלכין את כל עיר גדולה כיצד מי שהיה בעיר גדולה ונתן עירובו בעיר קטנה וכו' מהלך את כולה וחוצה לה אלפים אמה ערוב' ה ח.  עבד פוסל משום ביאה ואינו פוסל משום זרע כיצד בת ישראל לכהן בתכהן לישראל וילדה הימנו בן הרי זה עבד יבמ' ז ה. כהן גדול פעמים שהוא פוסל כיצד בת כהן לישראל  וילדה הימנו בת והלכה הבת וניסת לכהן וכו' שם ו.  כל גט שנכתב שלא לשם אשה פסול כיצד היה עובר בשוק ושמע קול סופרים מקרין איש פלוני מגרש את פלונית ממקום פלוני ואמר זה שמי וזה שם אשתי פסול לגרש בו גיט' ג א.   לא היה סיקריקון ביהודה בהרוגי המלחמה מהרוגי המלחמה ואילך יש בו סיקריקון כיצד לקח מסיקריקון וחזר ולקח מבעה"ב מקחו בטל שם ה ו.  כל המטלטלין קונין זה את זה כיצד משך הימנו פירות ולא נתן לו מעות אינו יכול לחזור בו נתן לו מעות ולא משך הימנו פירות יכול לחזור בו ב"מ ד א-ב.  הורו (בי"ד) לבטל מקצת (מן התורה) ולקיים מקצת הרי אלו חייבין כיצד אמרו יש נדה בתורה אבל הבא על שומרת יום כנגד יום פטור הור' א ג.   כותל המשמש את הבית ידון מחצה למחצה כיצד כותל שהוא לאויר והטומאה בתוכו מחציו ולפנים הבית טמא אהל' ו ג.  כל המטלטלין מביאין את הטומאה על אדם הנושאן וכו' וכלים בפותח טפח כיצד כוש שהוא תחוב בכותל כחצי זית מתחתיו וכחצי זית מעל גביו אע"פ שאינן מכוונין טמא שם יו א-ב.  יש ריבית מוקדמת ויש ריבית מאוחרת כיצד נתן עיניו ללות ממנו והיה משלח לו ואומר בשביל שילויני זה הוא ריבית מוקדמת לוה הימנו והחזיר לו מעותיו והיה משלח לו ואמר בשביל מעותיו שהיו בטלות אצלי זו היא ריבית מאוחרת ספרי דבר' רסג.  ב"ש אומרים כינויי כינוין אסורין כיצד אמר הריני נזיר מן הגרוגרות ומן הדבילה תוספתא נזיר' ב א.  ומברכותיו של אדם ניכר אם ת"ח הוא אם לאו כיצד רבי אומר ובטובו ה"ז ת"ח ומטובו ה"ז בור ברכ' נ..  מפקח בגל עתים פטור עתים חייב כיצד גל עגול ונמצאה טומאה תחתיו חייב גל ארוך ונמצאת טומאה תחתיו פטור פסח' צא..  פעמים שאדם נשבע על טענת עצמו כיצד מנה לאביך בידי והאכלתיו פרס ה"ז נשבע כתוב' יח..  הכסף אינו קונה את הזהב כיצד מכר לו עשרים וחמשה דינר של כסף בדינר של זהב אע"פ שמשך את הכסף לא קנה עד שימשוך את הזהב ב"מ מה:.  תוך הפרק נשים בודקות אותן ונאמנת אשה להחמיר אבל לא להקל כיצד גדולה היא שלא תמאן קטנה היא שלא תחלוץ אבל אין נאמנת לומר קטנה היא שתמאן  וגדולה היא שתחלוץ נדה מח:.  א"ר ברכיה וכו' בשם ר' יצחק שהתיר (משה) גדרו של יוצרו כיצד אלא בשעה שעשו ישראל העגל עמד משה מפייס האלהים שימחול להם אמר האלהים משה כבר נשבעתי וכו' (אמר משה) דין הוא שתתיר את נדרך מד"ר שמות מג.  — ובמשמ' איך אפשר הדבר: ר' יהודה אומר אף המתארח אצל עם הארץ נאמן  אמרו לו על עצמו אינו נאמן כיצד יהא נאמן על של אחרים דמאי ב ב.  אדמון אומר יכול שיאמר אילו הייתי חייב לך כיצד אתה לוה ממני כתוב' יג ט.  — הָא כֵּיצַד במשמ' זו, עי' ערך *הָא, והוסיפה: בא וראה כמה מופרשין דרכי הקב"ה מדרכי בשר ודם ב"ו במתוק מרפא את המר אבל הקב"ה מרפא את המר במר הא כיצד נותן דבר המחבל לתוך דבר המתחבל כדי לעשות לו נס כיוצא בו אתה אומר ויאמר ישעיהו ישאו דבלת תאנים וגו' והלא בשר חי כשאתה נותן עליו דבלת תאנים מיד נסרח הא כיצד נתן דבר המחבל לתוך דבר המתחבל כדי לעשות בו נס מכי' בשלח ד א.  (כתוב) עד הביאכם את קרבן אלהיכם יכול הבאה ממש ת"ל עד עצם היום הזה הא כיצד טול מבנתיים זמן הבאה ירוש' חלה א נז:.  (כתוב) כי תראה (חמור שונאך רובץ תחת משאו) יכול אפילו רחוק מאה מיל תלמוד לומר כי תפגע הא כיצד שיערו חכמים אחד משבעה ומחצה במיל שם ב"מ ב ח ד.  (כתוב) כל אשר יתן ממנו לה' יהיה קדש ממנו קדש ולא כולה קדש יכול תצא לחולין ת"ל יהיה בהוייתה תהא הא כיצד תמכר לצרכי עולות ודמיה חולין חוץ מדמי אותו אבר בבלי ערכ' ה..

חיפוש במילון: