*, ש"נ, מ"ר כַּלְכָּלוֹת, — סל, טנא לשים בו פרי הדגן וכדומה, Korb; panier; basket: המניח את הכלכלה תחת הגפן בשעה שהוא בוצר ה"ז גוזל את העניים (פאה ז ג). ואין שורין את הכרשינין ולא שפין אותן אבל נותן לתוך הכברה או לתוך הכלכלה (שבת כ ג). נוטל אדם את בנו והאבן בידו וכלכלה והאבן בתוכה (שם כא א). ומעשה בחמש נשים ובהן שתי אחיות וליקט אחד כלכלה של תאנים ושלהם היתה ושל שביעית היתה ואמר הרי כלכם מקודשות לי בכלכלה זו (קדוש' ב ז). הסלין של עץ משיחסום ויקנב וכו' כלכלה משיחסום ויקנב ויגמור את התלויה (כלים יו ב). מי שבא בדרך והיתה בידו כלכלה של פירות שאינה מתוקנת (תוספתא תרומ' ב ח). אמר ר' ישמעאל בר"י אבא היה נוטל עשר גרוגרות מן המוקצה על תשעים תאנים שבכלכלה (שם ד ב). אמר לו צא ולקוט לך תאינים מן התאינה אוכל ואינו חושש משום גזל צא ומלא לך כלכלה ה"ז חושש משום גזל (שם מע"ר ב ה). מצא כלכלה מחופה בעלין (ירוש' מעשר' ג נ ג). תינוק שחיפה כלכלה לשוק (שם ד נא:). בכלכלה פחותה (בבלי שבת קמב.). למלך שהיה מהלך במדבר ובא אוהבו וכבדו בכלכלה אחת של תאנים (מד"ר ויקר' ז). הביא לפניה כלכלה אחת של תאנים והיתה בוררת יפה ובוררת ואוכלת (שם במד' ג). נטל (הזקן) כלכלה ומילא אותה ביכורים של תאנים יפות וקירב לפני אדרינוס וכו' שכן שלנו כיבד את המלך בכלכלה של תאנים (תנחומא קדוש' ח). — ובכנ': מעשה בזקן אחד בערדסקות שהיה שוקל כלכלתו מליאה וחוזר ושוקלה ריקנית (תוספתא תרומ' ג ד). — ומ"ר: היו לפניו שתי כלכלות של טבל (דמאי ז ו). עד שיתחילו העם להכניס (התאנים היבשות) בכלכלות (נדר' ח ד). — והפֵּרות שבתוך הכלכלה: הלוקט את הכלכלה לשלוח לחבירו לא יאכל עד שיעשר (מעשר' ד ב). מתנה אדם על הכלכלה ביום טוב ראשון ואוכלה בשני (ערוב' ג ח). כלכלת שבת ב"ש פוטרין וב"ה מחייבין (שם ועדי' ג ח). הנודר מן הכלכלה והיו בה בנות שוח שבע אמר אילו הייתי יודע שבנות שוח בתוכה לא הייתי נודר אלא בשאר כלכלה הותר בבנות שבע ואסור בכלכלה (תוספתא נדר' ה א). הפודה כלכלה מיד הגזבר מהו שתיטבל למעשרות (ירוש' ב"ק ז ו.). — וכַלְכָּלָּה להושיב בה תרנגולות: כלכלה לישב עליה תרנגולת (תוספתא שבת יד ג, שם מכשיר' ב יה).
א. כַּלְכָּלָה