ש"ז, מ"ר כִּפֻּרִים, — שהמ"פ מן כִּפֵּר: ופר חטאת תעשה ליום על הַכִּפֻּרִים וחטאת על המזבח בכפרך עליו (שמות כט לו). מדם חטאת הַכִּפֻּרִים אחת בשנה יכפר עליו לדרתיכם (שם ל י). העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל לתת את תרומת יי' לכפר על נפשתיכם ולקחת את כסף הַכִּפֻּרִים מאת בני ישראל (שם יה-יו). מלבד איל הַכִּפֻּרִים אשר יכפר בו עליו (במד' ה ח). — ובמשנה: אונן טבול יום מחוסר בגדים מחוסר כפורים שלא רחץ ידים ורגלים זבח' ב א. עזרת ישראל מקודשת ממנה שאין מחוסר כפורים נכנס לשם (כלים א ח). מחוסר כפורים אסור בקדש ומותר בתרומה ובמעשר (שם ה). — יום הַכִּפֻּרִים, שֵם יום העשירי בחדש תשרי: אך בעשור לחדש השביעי הזה יום הַכִּפֻּרִים הוא מקרא קדש יהיה לכם וכו' וכל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה כי יום כִּפֻּרִים הוא לכפר עליכם לפני יי' אלהיכם (ויקר' כג כז-כח). בחדש השבעי בעשור לחדש ביום הַכִּפֻּרִים תעבירו שופר בכל ארצכם (שם כה ט). — ובתו"מ: במחוייבי חטאות ואשמות וודאין שעבר עליהן י"ה שמביאין אחר יום הכיפור (ירוש' שבוע' א לב ד). על כל עבירות שבתורה בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום כיפור מכפר (יומ' פה:). — ומ"ר: שלח לו ר"ג (לר' יהושע) גוזרני עליך שתבא אצלי במקלך ובמעותיך ביום הכיפורים שחל להיות בחשבונך וכו' נטל מקלו ומעותיו בידו והלך ליבנה אצל רבן גמליאל ביום שחל יום הכיפורים להיות בחשבונו (ר"ה ב ט). יום הכיפורים אסור באכילה ובשתיה וברחיצה (יומ' ח א). התינוקות אין מענין אותן ביום הכיפורים (שם ד). קדש הקדשים מקודש מהם שאין נכנס לשם אלא כהן גדול ביום הכפורים בשעת העבודה (כלים א ט).
כִּפֻּר