לִילִית

 1, ש"נ, — א) שֵׁם שִׁדָּה נקבה, שֹׁכנת במדברות ויש לה כנפים ומעֹפפת בלילות ואחזת בני אדם ובפרט ילדים: Lilit, ועלתה ארמנתיה סירים קמוש וחוח במבצריה והיתה נוה תנים חציר לבנות יענה ופגשו ציים את איים ושעיר על רעהו יקרא אך שם הרגיעה לִילִית ומצאה לה מנוח ישע' לד יג-יד). — ובתו"מ: אסור לישן בבית יחידי וכל הישן בבית יחידי אחזתו לילית (אגר' אחוז, ר"י דלמדיגו).  מגדלת שער כלילית ויושבת ומשתנת מים כבהמה (ערוב' ק:).  מעשה בסימוני באחת שהפילה דמות לילית ובא מעשה לפני חכמים ואמרו ולד הוא אלא שיש לו כנפים (נדה כד:). — ומ"ר * לִילִים: כל אותן השנים שהיה אדם הראשון בנידוי הוליד רוחין ושידין ולילין (ערוב' יח:).  וזו (הכת) שאומרת נעלה ונעשה מלחמה נעשו קופים ורוחות ושידים  ולילין (סנה' קט.). — ובסהמ"א: וינחשו העם בכשפיה ויתברכו בה ותהי להם המלכה יאניה ללילית (יוסיפון א ג).  וכשברא הקב"ה אדם הראשון יחיד אמר לא טוב היות האדם לבדו ברא לו אשה מן האדמה כמוהו וקראה לילית מיד התחילו מתגרין זה בזה אמרה היא איני שוכבת למטה והוא אומר איני שוכב למטה אלא למעלה שאת ראויה למטה ואני למעלה א"ל שנינו שוין לפי ששנינו מאדמה ולא היו שומעין זל"ז כיון שראתה לילית אמרה שם המפורש ופרחה באויר העולם2 (א"ב של ב"ס ת).  וכן הלילית שאוכלת בשר האדם ושותה דמו מחמת תחבולות מעשה שמנים ומשיחות שיש להן ונמשחות ומעופפות כעופות לעיני בני האדם (ר"י הדסי, האשכל ס).  גם לילית אם השדים והרוחות הנזכרה בכמה מקומות בתלמוד ומדרשות (האמונ' לרש"ט פלקיירא ה ב).  והנה הקליפה הקשה היא לילית  והוא תמיד בסדין המטה של איש ואשה המזדווגים לקחת ניצוצי טפות הזרע ההולכים לאבדון וכו' ויש לחש לזה לגרש הלילית מהמטה ולהוציא נשמות קדושות (עמה"מ, תיקו' התשו' יא).  מפני שלילית יש לה שליטה בילדים שיוצאים מהבועל לאור הנר או עם אשתו ערומה או בזמן שאסור לבעול כל אותם הילדים שיוצאים מאלו הנזכרים יש יכולת ללילית להרגם בכל זמן שהיא רוצה מפני שנמסרו בידה וזהו סוד ששוחקים הילדים כשהם קטנים מלילית ששוחקת עמהם ובזמן שהילד הוא קטן וישן או בליל ראשי חדשים שאז שוחקת לילית עמהם אז טוב לאביו או לאמו וכו' להכות בחוטמו באצבע וכו' והוא טוב מאד מפני שביד לילית להרגם כרצונה (שם, רישא דז"א יא).  ויש להלילית הזאת ארבע  עשרה עתים רעים ושמות רעים (שם ל).  כי לילית הרשעה כשראתה גודל קלקולו נתגברה בקליפותיה והיתה באה בעל כרחו של אדם ומתחממת ממנו ומולידה ממנו כמה שדין (שם מט).  האחד הוא אשמדאי מלך השדים והנקיבה המיוחדת לנקודה זו שמה לילית הזקנה ואשמדאי זה הממונה תחתיו משתמש גם כן ברוח אחרת ושמה לילית זעירתא כראשונה אלא שהראשונה נקראת זקנה וזו נקראת זעירתא (שם עולם הבריא' ג).  בהיותם עתידים היהודים לכמה מיני הזיות בנקודות ובאותיות בלילית הבחורה והזקנה ובאשמדאי ובמחלת אחות נביות (אגר' אחוז, ר"י דלמדיגו).  והנה העבירות נעשות על ידי פתויי סמאל ולילית אלא שסמאל היותר רוחני הוא מבלבל השכל וגורם שיאמין האדם שאין בזה חטא וכיוצא באופן שאינו מאמין בתורת ה' ובחכמיה  ולילית שאינה כל כך רוחנית היא מפתה האדם אל המעשה   (אמונ' חכמים כד).  לחש הוא על לילית הרשעה לדחותה מן המטה בשעת הזיווג עם אשתו כי תמיד היא מבקשת להמצא שם בשעת הזיווג כדי שיהיה לה אחיזה בולד המתהוה ע"י הזיווג ההוא (דרך אמת על הזהר, ויקר').  וכל השדין ורוחין ולילין שנבראו בערב שבת בין השמשות היו מן הטפין של אדם הראשון ששמש בימי החול וכו' ואותה הכתה הנקראת לילין הם מלאים שערות מראשם ועד רגליהם (עמה"מ, רישא דז"א ל).  המנובלים שכל חבוריהם מלאים שדים ולילים (אילם, כתב ג' לזרח). — ואמר המשורר: תארך כשעיר עזאזל ואיך נמלטת מארץ גזרה, כאלו הזמן חשק בלילית ומאהבה שלחך לה תשורה (ר"י חריזי, תחכמ' ו). — ואמר המליץ: אשמדאי וסיעתו ארי נוהם ודוב שוקק לביא וליש מהם ובר גוריון, ושם אשתו לילית, תהפך ידה זוטו של ים והשלולית, בת מטרד בן טמיון, ושם שני בניו מחלון וכליון (ר' קלוני', אבן בחן סב:).  — ומ"ר °לִילִיּוֹת: אילן היה נמצא עליו כטיפי שעוה וכו' ורצה אחד לקוץ האילן אמר לו החכם הזהר שלא תמית את נפשך וכו' כי ליליות מתוודעות שם עליו (ספ' חסידי' תתתרסב). — ב) °שֵׁם עוף מה3, ואמר המשורר: וקול זמיר לילית קאת מדבר וינשופים, פה יתנו קולם והעורב עם כוס וקפוד ועטלפים (רע"פ, מתק שפתים 75).               



1 באשור' לִילֻ, לִילתֻ.  והיא רוח נקב' מעופפת בלילות ואוחזת את האדם ונכנסת בגופו ובבשרו ומחליאה אותו.  וארדת לילית, הבת לילית, היא באה לאדם כשהוא ישן בלילה ומעוררת בו תאוה אך אינה נותנת לו למלא תאותו.  והיו להבבלים הרבה השבעות ולחשים לגרש את לילית מתוך גוף האדם ובשרו.  בארמ': אמר רבה לדידי חזי לי הורמין בר לילית כי קא רהיט אקופיה דשורא דמחוזא (ב"ב עג.).  ונפלת בתכיף לילית מלכת זמרגד (תרגום, איוב ה יה).  ואמליך יתיה קוב"ה על חיות ברא וכו' ועל שידין ועל רוחין ועל לילין (תרגום שני, אסת' א ג). — ובזהר: והאי ערוה איהי לילית אמא דערב רב (זהר, בראש').  כמה נשין בנערותך דאינון נעמה אגרת לילית (שם, משפט').  ודא איהו לילית אימא דשדין (שם, פקודי).  ונמצאו בחפירות בבבל כלי חרס כתובות על שוליהם ודפנותיהם השבעות ללילית, ופרסמן החופר האנגלי לאיארד, וזו נוסח' אחת מהן: הדין גיטא לשידין ולרוחין וכו' וליליתא דיבטלון מן בהרן דוך וכו' שליטא רבה דליליתא משבענא עלכי וכו' ליליתה  בת ברתה הדורני  ליליתה וכו' שליט על שידין עלי ליליתא הא בת ביקבלון הא הא בטלית יתכון מינה ומן ביתה דבהרן דוך וכו' כמא דכתבין שידין גיטין ויהבין לינשיהון ותוב לא הדרין עליהון שקול גיטיכון וקבילו כתבתכון ופוקו וברחו ועיריקו ואיזלו מן ביתה דבהרן דוך (D.Chwolson CJH 18). — ואמר ר"ש פרחון: פי' צורה תגדל מן הרוח כמו שיגדל סלמנדרא מן האש. ע"כ.  וי"א שנקראה כך ע"ש לילה, מפני שהיא בפרט שדת הלילה, אך קצת קשה להניח גזרה כזאת בזמן קדום.

2 ומספרת האגדה עוד: עמד אדם בתפלה לפני קונו ואמר רבש"ע אשה שנתת לי ברחה ממני מיד שגר הקב"ה שלשה מלאכים הללו (סנוי, סנסנוי, סמנגלף) אחריה להחזירה אמר להם הקב"ה אם תרצה לחזור מוטב ואם לאו תקבל על עצמה שימותו מבניה בכל יום מאה בנים ועזבו אותה והלכו אחריה והשיגוה בתוך הים במים עזים עתידין המצריים למות שם וספרוה דבר יי' ולא רצתה לחזור אמרו לה אנו נטביעך בים אמרה להם הניחוני שלא נבראתי אלא להחליש התינוקות כשהן משמנה ימים מיום שיולד אשלוט בו אם היה זכר ואם נקבה מיום ילדותה עד עשרים יום וכששמעו דבריה הפצירו לקחתה נשבעת להם בשם אל חי וקיים שכל זמן שאני רואה אתכם או שמכם או תבניתכם בקמיע לא אשלוט באותו התינוק וקבלה על עצמה שימותו מבניה מאה בכל יום לפיכך מתים בכל יום מאה מן השדים ולכך אנו כותבים שמותם (של ג' המלאכים) בקמיע של נערים קטנים ורואה אותם וזוכרת השבועה ומתרפא הילד (שם).

3 לפי דעת קצת מפרשים גם מהקדמונים וגם מהחדשים, כי הכונה בהשם לילית שבמקרא היא לעוף מעופות הלילה.

חיפוש במילון: