*, תה"פ, — א) במשמ' בכל פעם, בכל אופן, בכל מקרה, ויבוא בחיוב: לעולם הוא נותן משום פאה ופטור מן המעשרות עד שימרח (פאה א ו). הכותב נכסיו לעבדו יצא בן חורין שייר קרקע כל שהוא לא יצא בן חורין רש"א לעולם הוא בן חורין עד שיאמר הרי כל נכסי נתונין לאיש פלוני עבדי חוץ מאחד מריבוא שבהן (שם ג ח). לעולם נמנין עליו עד שיהא בו כזית לכל אחד ואחד (פסח' ח ג). ר"מ אומר לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקיה וקלה (קדוש' ד יד). שלש על שלש שהשליכו באשפה טהורה החזירה טמאה לעולם השלכתה מטהרתה וחזרתה מטמאתה (כלים כז יב). וכהן שמכר שדה לישראל וכו' לעולם רשאי ליטעה כרם ולזורעה סטיס ולעשותה שדה קנים (תוספתא דמאי ז יה). חזרו בהם (הכהנים מעונותיהם) בפרהסיא מקבלין אותן במטמוניות אין מקבלין אותן ר"ש ור' יהושע אומר לעולם מקבלין אותן (שם ב ט). לעולם הוי רץ אחר המשנה יותר מן התלמוד (ירוש' הור' ג מח ג). אמר ר"ש בן לקיש לעולם ירגיז אדם יצר הטוב על יצר הרע (ברכ' ה.). אמר רב הונא לעולם יהא אדם זהיר בתפלת המנחה (שם ו:). אמר רבי אמי לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור (שם ח.). לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל (שם ט:). לעולם יסדר אדם שבחו של הקב"ה ואח"כ יתפלל (שם לב.). לעולם ישכים אדם לבית הכנסת כדי שיזכה וימנה עם עשרה הראשונים (שם מז:). לעולם ינהיג אדם את עצמו (לפנות) שחרית וערבית (שם סב.). אמר רב לעולם יחזר אדם וישב בעיר שישיבתה קרובה (שבת י:). לעולם יבקש אדם רחמים שלא יחלה (שבת לב.). לעולם יסדר אדם שלחנו בע"ש אע"פ שאינו צריך אלא לכזית (שם קיט:). רבי יוסי אומר לעולם יורד וטובל כדרכו ובלבד שלא ישפשף (שם קכ:). לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם (פסח' מט.). לעולם תהי דעתו של אדם מעורבת עם הבריות (כתוב' יז.). לעולם יקדים אדם לדבר מצוה (ב"ק לח:). לעולם יהא אדם זהיר באונאת אשתו (ב"מ נט.). אמר ר"א לעולם ידבק אדם בטובים (ב"ב קט:). לעולם ישכיר אדם עצמו לע"ז ואל יצטרך לבריות (שם קי.). לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות (סנה' קה:). אמר רב יוסף לעולם ילמד אדם מדעת קונו (סוט' ה.). א"ר ינאי לעולם תהא אימת מלכות עליך (זבח' קב.). לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה (חול' סג:). לעולם יאכל אדם וישתה פחות ממה שיש לו וילבש ויתכסה במה שיש לו ויכבד אשתו ובניו יותר ממה שיש לו (שם פד:). לעולם ילמד אדם בתוך ביתו שתהא אשה מדיחה בית קמטיה במים (נדה סו:). אמרו לו עקיבא לעולם אתה מתמיה עלינו אנו בוכים ואתה משחק (מד"ר איכ', על הר ציון). לעולם יהא אדם דוחה בשמאל ומקרב בימין (שם רות, שבנה בנתי). ולעולם ימוד אדם עצמו חציו זכאי וחציו חייב (שם קהל', זבובי מות). ישב ר"ש ודרש בבית המדרש הגדול שלו לעולם הוי רך כקנה ואל תהא קשה כארז (דא"ר ד). לעולם יהיו כל בני אדם בעיניך כלסטים והוי מכבדן כר"ג (שם ה). לעולם יהא אדם יודע אצל מי הוא יושב ואצל מי הוא עומד (דא"ז ה). — ועם שלילה: רבי יוסי אומר לעולם אינן נהרגין עד שיהיו פי שני עדיו מתרין בו (מכות א ט). שלעולם אין משקים (את הסוטה) אלא על הספק (ספרי במד' ז). לעולם אין מברכין עליה עד שיהא רואה את השלהבת (ירוש' ברכ' ח יב:). א"ר יוחנן לעולם אינו מוציא את הרבים ידי חובתן עד שיאכל כזית דגן (בבלי שם מז.). לעולם אינו חייב עד שיכנה כנגד בית ההריון (ב"ק מט.). לעולם אין עדותן מצטרפת עד שיראו שניהן כאחד (סנה' ל.). אמר שמואל לעולם אין ב"ד חייבין עד שיאמרו להם מותרין אתם (הור' ב.). לעולם אינו גזלן עד שיגזלה מידו (מד"ר בראש' נד). לעולם אין הקב"ה מניח את הצדיקים בצרה שלשה ימים (שם צא). אמר ר"א לעולם אין הקב"ה מיחד שמו על הרעה אלא על הטובה (שם איכ', ולא זכר). לעולם אל יפתח אדם פיו לשטן (ברכ' יט.). לעולם אל יוציא אדם א"ע מן הכלל (שם מט:). לעולם אל ישאל אדם צרכיו בלשון ארמי (שבת יב:). לעולם אל ימנע אדם עצמו מבית המדרש אפילו שעה אחת (ביצ' כד:). לעולם אל תהי רגיל בנדרים שסופך למעול (נדר' כ.). לעולם אל יספר אדם בטובתו של חבירו שמתוך טובתו בא לידי רעתו (ב"ב קסד:). לעולם אל תהי גזירה שוה קלה בעיניך (כרית' ה.). לעולם אל ימנע אדם עצמו מלילך אצל זקן לברכו (מד"ר רות, ויאמר). לעולם אל תהי רץ אחר שררה (פסיק' רבתי כב). לעולם אל יפטר אדם לא מאצל רבו ולא מאצל חבירו אא"כ נפטר ממנו ונוטל הימנו רשות (דא"ר ה). לעולם אל יכנס אדם פתאום לבית חבירו (שם). ר' יהודה אומר לעולם לא קנה עד שתהא משיכה בגמל והנהגה בחמור (ב"מ ט.). רבי אומר לעולם לא ירבה אדם רעים בתוך ביתו (סנה' ק:). לעולם לא יהא אדם קפדן בתוך סעודתו (דא"ר ו).
— ב) במשמ' באמת, לתשובה סותרת על הנאמר קודם להכריח כך וכך: (א"כ מוכח כי) בעל בכלל בריות הוא אמר עולא לעולם1 לאו בכלל בריות הוא וכו' רבא אמר לעולם בעל בכלל בריות הוא (נדר' פג:). (אם כן נראה שאין בילה והזאה צריכה שיעור) רבא אמר לעולם יש בילה והזאה אין צריכה שיעור (זבח' פ.).
1 מצוי מאד בסגנון ארמי: מאי קסבר ר"א אי קסבר שלש משמרות הוי הלילה לימא עד ארבע שעות ואי קסבר ארבע משמרות הוי הלילה לימא עד שלש שעות לעולם קסבר שלש משמרות הוי הלילה (ברכ' ג.). (כתוב) השתחוו לה' בהדרת קדש אל תקרי בהדרת אלא בחרדת ממאי דילמא לעולם אימא לך הדרת ממש (שם ל:). ובקעה אינה לא כרה"י ולא כרה"ר והא תנן הבקעה בימות החמה רה"י וכו' אמר עולא לעולם כרמלית הויא ואמאי קרי לה רה"י לפי שאינה רשות הרבים (שבת ו:). לא ישב אדם לפני הספר סמוך למנחה וכו' הי סמוך למנחה אילימא למנחה גדולה אמאי לא האיכא שהות ביום טובא אלא סמוך למנחה קטנה וכו' לא לעולם סמוך ןמנחה גדולה ובתספורת בן אלעשה וכו' רב אחא בר יעקב אמר לעולם בתספורת דידן לכתחלה אמאי לא ישב גזירה שמא ישבר הזוג (שם ט:). אלמא עושה בגפן זה אינו אוכל בגפן אחר לא לעולם אימא לך עושה בגפן זה אוכל בגפן אחר (ב"מ צא:).