לְפִי

א)  מלה תורה המדה והכמות והתדירות והאופן בדמיון עם דבר אחר, nach Massgabe, gemäss; selon; according to:  ויכלכל יוסף את אביו ואת אחיו ואת כל בית אביו לחם לְפִי הטף (בראש' מז יב), כמה שהיה צריך להטף.  איש לְפִי אכלו תכסו על השה (שמות יב ד).  לקטו ממנו (מן המן) איש לְפִי אכלו וכו' ולא העדיף המרבה והממעיט לא החסיר איש לְפִי אכלו לקטו (שם יו יו-יח).  לְפִי רב השנים תרבה מקנתו וּלְפִי מעט השנים תמעיט מקנתו (ויקר' כה יו).  והיה ערכך לְפִי זרעו (שם כז יו).  איש לְפִי פקדיו יתן נחלתו ( במד' כו נד).  ויתהלכו בארץ ויכתבו אותה לְפִי נחלתם (יהוש' יח ד).  זרעו לכם לצדקה קצרו לְפִי חסד (הוש' י יב).  לְפִי שכלו יהלל איש ונעוה לב יהיה לבוז (משלי יב ח).  מצרף לכסף וכור לזהב ואיש לְפִי מהללו (שם כז כא). —  ועם מקור:  כן יהיה תמיד הענן יכסנו ומראה אש לילה וּלְפִי העלות הענן מעל האהל ואחרי כן יסעו בני ישראל (במד' ט יו-יז), מיד כאשר יֵעָלֶה.  כי לְפִי מלאת לבבל שבעים שנה אפקד אתכם (ירמ' כט י), מיד כאשר תמלא. —  ובתו"מ:  מעות חולין ומעשר שני שנתפזרו מה שלקט לקט למעשר שני עד שישלים והשאר חולין אם בלל וחפן לפי חשבון זה הכלל המתלקטים למעשר שני והנבללין לפי חשבון (מע"ש ב ה).  אין המדומע מדמע אלא לפי חשבון ואין המחומץ מחמץ אלא לפי חשבון ואין המים שאובים פוסלין את המקוה אלא לפי חשבון (תרומ' ה ו).  אם יש לו פרנסה ממקום אחר מוציא לפי חשבון (חלה ג ט).  הפחות הסגנים והגזברים יוצאים לקראתן לפי כבוד הנכסין היו יוצאין ( ביכור' ג ג).  המשרה את אשתו ע"י שליש וכו' נותן לה מעה כסף לצרכיה וכו' בד"א בעני שבישראל אבל המכובד הכל לפי כבודו (כתוב' ה ח-ט).  וכי מי מודיעני איזוהי (ביצה) גדולה ואיזוהי קטנה אלא הכל לפי דעתו של רואה (כלים יז ו).  כתבי הקדש לפי חבתן היא טומאתן (ידים ד ו).  וכמה קולות היו וכמה לפידים היו אלא שהיו משמיעים את האדם לפי כחו (מכי' יתרו ט).  איני דנם לפי המעשים העתידין לעשות אלא לפי הענין (מד"ר שמות ג).  אמר הקב"ה לפי מתנותיך מרחיבין לך (שם ויקר' ה).  כל אחד ואחד מהם יועץ לפי דרכו ואומר עצתי טובה מעצתך ( שם אסת', ויקראו). —  לְפִי דרכו למד, במשמ' דרך אגב:  מעשה בטבי עבדו של רבן גמליאל שהיה ישן תחת המטה וכו' ולפי דרכינו למדנו שהישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו (סוכ' ב א).  אין הציווי בכל מקום אלא זירוז שנאמר וצו את יהושע וחזקהו ואמצהו לפי דרכינו למדנו שאין מחזקים אלא המחוזקים (ספרי במד' א). —  לְפִי תֻמּוֹ, בתֻמּוֹ, בלא כונה:  נחש דורסו לפי תומו וכו' עקרב דורסו לפי תומו שבת קכא:. —  ב) *לְפִי שֶׁ, להורות הסבה, כמו יַעַן, weil; parce que; because:  אם לא היתה נבלה מערב שבת אסורה לפי שאינה מן המוכן (שבת כד ד).  האומר תן גט זה לאשתי ושטר שחרור זה לעבדי אם רצה לחזור בשניהן יחזור דר"מ וחכ"א בגיטי נשים אבל לא בשחרורי עבדים לפי שזכין לאדם שלא בפניו ואין חבין לו אלא בפניו (גיט' א ו).  אבשלום נתגאה בשערו לפיכך נתלה בשערו ולפי שבא על י' פלגשי אביו לפיכך נתנו בו עשרה לונביות (סוט' א ח).  דם החדר טמא נמצא בפרוזדור ספקו טמא לפי שחזקתו מן המקור (נדה ב ה).  למה נאמרה פרשה זו לפי שהוא אומר וכי יזיד איש וכו' (מכי' משפט' ח). (כתוב) חי יי' שכבי עד הבקר לפי שהיה יצר הרע יושב ומצערו כל הלילה ואומר אתה פנוי ומבקש אשה וכו' (ספרי במד' פח).  אם היה שמש תלמיד חכם טחו בכותל לפי שאין שבח לת"ח שיצא מבושם ( תוספתא ברכ' ו ה).  אמרו ב"ה לב"ש מעשה באשתו של פישון הגמל שמיאנו לה חכמים שלא בפניה אמרו להן ב"ש משם ראייה לפי שמדד בכפישה לפיכך מדדו לו חכמים בכפישה (ירוש' יבמ' יג יג ג).  ואל יספר עם אשה בשוק וכו' ואפילו היא אחותו לפי שאין הכל בקיאין בקרובותיו (ברכ' מג:).  קול ומראה אין בהם משום מעילה לפי שאין בהם ממש (פסח' כו.).  (אין נושאין נשים במועד) לפי שאין מערבין שמחה בשמחה (מו"ק ח:).  מפני מה (הגֵּרים בזמן הזה) מעונין לפי שאין בקיאין בדקדוקי מצות כישראל אבא חנן אומר משום ר"א לפי שאין עושין מאהבה אלא מיראה (יבמ' מח:).  מפני מה אמרו בתולה נישאת ליום הרביעי לפי ששנינו הגיע זמן ולא נישאו אוכלות משלו ( כתוב' ב.).  ת"ר לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי (ע"ז ח.).  ולפי שהיו (דור המבול) שטופים בזנות לפיכך הרבה להם בנקבות (מד"ר בראש' כו).  לפי ששחרו מוסר לכך אוהבו (שם שמות א).  ולפי שהיה יפה הכל מתאוים לראותו (שם).  בתי שנתתי לך יחידית היא לפרוש ממנה איני יכול לומר לך אל תטלה איני יכול לפי שהיא אשתך (שם ויקר' לג).  מה ראה ליפרע מהם בנחשים לפי שנחש פתח בלשון הרע תחלה ונתקלל ולא למדו ממנו (שם במד' יט).  ומה ראה הכתוב ליחסן בספר ואלה שמות ראובן שמעון ולוי וכו' ר"י אמר לפי שכל השבטים לא שמרו יחוסיהן במצרים וראובן שמעון ולוי שמרו יחוסיהן במצרים ר' נחמיה אמר לפי שכל השבטים עבדו ע"ז במצרים ושבט ראובן שמעון ולוי לא עבדו ע"ז (שם שה"ש, כלך יפה).  וכן אתה מוצא בירושלם לפי שהיו שטופין בזנות לקו בצרעת ( תנחומא תזריע טז).  אמר ר' לוי בשם ר"ח לפי שלעתיד לבא עתיד הקב"ה לעשות אהלי חופות של כבוד לצדיקים וכו' לפיכך כשאמרה ציון וה' שכחני אמר לה הקב"ה אני הכתבתי בכבוד שאני עתיד לעשות לצדיקים וכו' ואת אומרת וה' שכחני (פסיק' רבתי לא).  לפי שאמרנו בהלכות אלו שבי"ד היו מחשבין בדקדוק ויודעים אם יראה הירח או לא יראה ידענו שכל מי שרוחו נכונה ולבו תאב לדברי החכמות ולעמוד על הסודות יתאוה לידע אותן הדרכים שמחשבין בהם (רמב"ם, קדוש' החדש יא א). —  *לְפִי כְּשֶׁ...:  שעל ידי פרשת נדרים נהרגו סנהדרי גדולה של צדקיהו לפי כשגלו יכניה מינהו המלך נבוכדנצר על חמשת מלכים וכו' (מד"ר איכ', ישבו לארץ). —  °לְפִי שֶׁכְּשֶׁ...:  מה טעם לפי שכשיערבו נעשו רשות אחד לא עירבו נעשו שתי רשויות (והזהיר, ויקהל). —  ג) *לְפִי כך, כמו לְפִיכַךְ:  מכה אותו שליש מלפניו ושתי ידות מאחוריו לפי כך כשאומדין אותו ללקות אין אומדין אותו אלא במכות הראויות להשתלש (מדר' תנאים כה ב).  לפי שהיה מוכיח את ישראל בראשו של ספר אלה הדברים לפי כך הוא חוזר ואומר להן דברי נחמות בסופו (שם לג א).  וסבור הייתי שתלך עמי בנאמנות וביושר ולפי כך לא דקדקתי ולא פשפשתי וכו' (תשו' הגא', הרכבי רלה).

חיפוש במילון:
ערכים קשורים