*, (מוּקדם), א) ת"ז, מ"ר מֻקְדָּמִּים (מוּקדמים), — שְׁטַר מֻקְדָּם וכדו', שרשום בו זמן קדם הזמן האמתי שלו: פרוזבול המוקדם כשר והמאוחר פסול שטרי חוב המוקדמים פסולים והמאוחרין כשרים (שבי' י ה). — ב) °ש"ז, מה שהוא מפָנִים של הגוף: ויש במוח שלשה מקומות הציור והוא בחלק המוקדם מן הראש והמחשבה בחלק האמצעי והזכרון בחלק האחרון (ר"י חריזי, מוסרי הפלסופ' ב י). החלק המוקדם ממנו (מן המוח) יתר רך והחלק המאוחר יותר קשה (קאנון א א א ב). ובמוקדם המוח יש שתי תוספות הדומות לשתי פטמות השדים (שם). כבר יצמחו מהמוח ז' זוגות העצלים התחלתם מבפנים החדרים המוקדמים מהמוח (שם שם ג ב). אל יליזו מעיניך שתדמה אלו הענינים השלשה בכח המדמה שהוא במוקדם הראש שעומד בין עיניך (ר' זרחיה מברצלונה, פי' משלי ד כא). וליחה לבנה תתקבץ בחדרי מוקדם המוח (נרבוני, ארח חיים ג ה, כ"י שכתר). הראות והוא השגת הכח אשר בחלק המוקדם מן הרוח הנפשיי אשר בשני בטנים המוקדמים מבטני המוח (ראב"ד, אמונה רמה א ו). כי מוקדמה (של החיה זמר) יותר גבוה מאחוריה אעפ"י שאין ידיה יותר גבוהות מרגליה (רשב"צ דוראן, מג"א, ח"י ד). שיש לו (להראש) מעט בליטה במוקדמו ובאחריתו ומעט מעיכה ושפלות שני הצדדין אצל האזנים (מ' אלדבי, ש"א ד א). והסוס אעפ"י שאינו נצב הקומה מזגו יותר חם משאר בעל ארבע ולפיכך מוקדמו גבוה ממאוחרו (ר"י הכהן, מדר' החכמה, שער בבע"ח). מקצת בעל ארבע יש לו חמשה אצבעות במוקדמיו וארבע במאוחריו (שם). ושלטנותו (של הדם) בשטח הגוף ובמוקדם הראש (ר"י עמדין, בירת מגדל עז צו.). — ובכלל מה שהוא קֹדם למה שאחריו: כי אנחנו לא נדע האמת אם לא נדע עלתה וכל אחד מהדברים שימצא בהם המוקדם והמאוחר אותו הדבר שהוא בתכלית מהם הוא בלבד עלה לשאר הדברים (רש"ט פלקיירא, אגר' החלום ב ב, JQR N.S. I, 494ׂׂ). — ג) °מֻקְדָּמֵי הקהלה, העֵדה, באי כחה: יעלו בתחלה המה הגבורים אל דבר ה' חרדים השרידים יחידי סגולה מוקדמי קהל טירול (שו"ת ריב"ש רלד). אח"כ כמו שנה מוקדמי הקהל קבצו אנשי המעמד ביום שמיני חג עצרת (שם רמט). וזה לשון ההסכמה הסכימו הרבה מוקדמין והברורים והקהל שבסרקוסטה וכו' שיודיע לברורים הדיינים או למוקדמין אם אין שם ברורים (תשו' הר"נ גירונדי פט). ראובן נשבע בפני טובי העיר שלא לשחק בקוביא וכו' והוא מבקש מהמוקדמין לקנסו על כך בממון (שו"ת הרא"ש יא ט). וקודם לכל זה כשהיה ביריד שלח למוקדמין שהוא מעכב החפצים שהגיעו לידו (שם קו ב). כי לא הודה בפני האנשים אשר ייחדו המוקדמין שיעידו ונמצא שעבר על החרם וכו' רבי שלמה בן אלבלגל טען לפני המוקדמין בויליאריאל על רבי ישראל בן אלחדאד שיש לו שנים עשר אלף זהובים וכו' ולא יכולתי להשיג ממנו דין עד עתה וכיום שיש לנו מוקדמים הגונים בכח גבירתנו המלכה ובכח הרבנים יצ"ו אני מבקש מכבודכם וכו' שתשמעו טענותי (שם קז ו). — ומֻקְדָּמוֹ של פלוני, בא כחו, המדבר בשמו: מעשה שהיה כך היה שבת כה"ר יוסף אלקשטיל קדשה בחור אחד שמו רבי משה שאווירייגו על מנת שיתן בתוך י"ב חדש למוקדם שלה ט"ו אלף עוטומניש מהמעות הנהוגים בזמן התנאי (תשו' הרלב"ח קלד). — ד) §תה"פ, עוד מֻקְדָּם, רגיל בדבור בא"י במשמ' עוד לא הגיע הזמן, עוד לא עבר הרבה שעות מהלילה, מהבֹקר וכדומה, ועי' קדם.
מֻקְדָּם