נֵגֶר

* 1, נַגָּר, נָגָר, ש"ז, — קורה של עץ ישימוה לרחבה של דלת סגורה ויכָנס הקצה האחד של הקורה בחור המזוזה מעבר מזה והקצה השני בחור המזוזה מעבר מזה ותמנע את הדלת מהפָּתח2, ויעשוהו גם ברזל וכדומ', ויש שיקבעוהו בכֹתל למעלה מהדלת וכשנועלין הדלת יורד הנגר הזה עד להמפתן ונועלה3: מי שיש לו בית בחצר אחרת בני חצר משעבדין אותו לעשות עמהן דלת נגר ומנעול לחצר (תוספת' ב"מ יא יז). המוכר את הבית מכר את הדלת ואת הנגר ואת המנעול (שם ב"ב ג א)נגר אם נשמט כולו אסור נקמז מותר וכו' איזה הוא נגר שאינו נגרר כל שקשור ותלוי וראשו אחד מונח בארץ (שם ערוב' יא יח)נגר שיש בראשו גלוסטרא (משנה שם י י)נגר הנגרר נועלים בו במקדש אבל לא במדינה והמונח כאן וכאן אסור (שם יא). המשכיר ביתו לחבירו המשכיר חייב בדלת בנגר ובמנעול ובכל דבר שמעשה אומן (ב"מ ח ז). הגיע לשער הגדול העביר את הנגר ואת הפותחות ופתחו (תמיד ג ז). כל כלי מתכת שיש לו שם בפני עצמו טמא חוץ מן הדלת ומן הנגר ומן המנעול וכו' (כלים יא ב). הקיש על הדלת על הנגר על המנעול וכו' (זבי' ד ג). בית מזוזתו של רבי היה עשוי כמין נגר (ר"ש בן רב יצחק, ירוש' מגי' ד יב). — בית הנגר, מקום שהנגר מֻנח שם: בית הנגר בית המנעול ובית המזוזה (כלים יו ז). — ובמליצה, נְגָרָהּ של ארץ, שסוגר את הארץ בפני אויב: יריחו היתה נגרה4 של ארץ ישראל אמרו אם יריחו נכבשת כל הארץ נכבשת לפיכך נתכנסו לתוכה שבע אומות (ר"ש בר נחמני, תנחומ' בהעלותך יח). — ובסהמ"א, בהשאלה כנוי ליתדות וכדומ': יתדות כמין נגרי נחשת עשויין ליריעות האהל ולקלעי החצר קשורים במיתרים סביב סביב בשפוליהן כדי שלא תהא הרוח מגביהתן (רש"י שמות כז יט).



1 כך, נון צרויה וגימל סגולה, מנֻקדה מלה זו בכלי' יא ב במשנ' מנֻקד' כ"י פרמה, שהוא כ"י קדום מאד, והנִקּוּד גם הוא עתיק. ואעפ"י שקצת קשה שבכל מקום בכל הספרים, בדפוסים כמו בכ"י, המלה כתובה חסר, בלי יוד בין הנון והגימל, וכך גם בנוסח מתניתא דבני מערבא, וכך בגוף הנוסח שעם פרוש המשניות להרמב"ם בגוף הערבי, בכ"ז נִקּוּד כ"י של פרמה הוא כ"כ בן סמך, שהוא מכריע גם נגד הכתיב. וכמעט כן נקודה מלה זו במשנ' המנֻקד' הנדפסות בפרט דפוס ליבורנו. אך בוקסד' ואחריו לוי נקדו נַגָּר, כמו שם בעל המלאכה בעץ, ויסטרוב נָגָר.

2 לשון תרגום פרוש המשנה להרמב"ם ערוב' י ינגר היא קורה שעושין אותה בשתי וערב ונותנין אותה בדלתות ונועלין בה השערים וקוראין אותן בני אדם בלשון ערבי מערץ. וכך בגוף לשונו בערב' כלים יא ב: ונגר הוא אלמתרץ אלד'י נסמיה באלמגרב מעראצ' והו עמוד יצלב עלי אבואב מן אלטרף אלי אלטרף, ע"כ, — ובעבר': ונגר הוא בערב' אלמתרץ (אלמתרס) והוא מה שאנו קוראים במע'רב מעראצ' והוא קורה תצלב על הדלתות מקצה אל קצה. והנה הרמב"ם הביא את המלה הערב' הכללית מתרס והמלה המע'רבית ביחוד מעראצ', אבל בלשון ההמונית בסוריה וא"י קוראים קורה זו ממש כמו בעבר' נגר, וז"ל מחיט אלמחיט בערך נגר: ואלעאמה תקול נג'ר אלבאב, אי שדה באלנג'ר והו ענדהמ ח'שבה תג'על ח'לפ אלבאב תמנעה מנ אלפתח, ע"כ, ובעבר': וההמון יאמר נג'ר (נגר) אלבאב, ר"ל סגר אותו בהנֹגר והוא אצלם קורה תושם מאחורי הדלת תמנעה מהפָתח. ואין ספק בדבר כי שמוש זה בא להלשון הערב' מארמית.

3 רגמ"ה, ב"ב סה:: היינו בריח שקבוע בכותל למעלה מן הדלת וכשנועל הדלת נופל הנגר עד לארץ ונועלו.

4 כך בתנחומ' הוצ' ר"ש בובר, וכך גם בילקוט יהוש' לב, ובנוסח' הדפו' סוגרה. במד"ר במד' טו נגרא.

חיפוש במילון: