נָזַק

*, — קל אינו נהוג.

— הִפע', *הִזִּיק, מַזִּיק, תַּזִּיק, וכו', — גָּרַם נֶזֶק, Schaden zufügen; injure: בשעה שהרוח יוצא לעולם הקב"ה משברו בהרים ומרשלו בגבעות ואומר לו תן דעתך שלא תזיק בריותי (ר' יהושע בן חנניה, ירוש' ברכ' ט ג). לסם יבש הניתן על גבי בשר חי ואין מזיקו כשהוא מוצא מכה מתחיל לחלחל (ר' ישמעאל, ספרי במד' יב). ולא הזיק נחש ועקרב בירושלים מעולם (אבות ה ה). הצד השוה שבהן (שבארבעה אבות נזיקין) שדרכן לילך ולהזיק וכו' וכשהזיק חב המזיק לשלם תשלומי נזק במיטב הארץ (ב"ק א א-ב). נפל מן הגג והזיק ובייש חייב על הנזק ופטור על הבשת (שם ח א). בהמה שנכנסה מאיליה לרשות היחיד והזיקה בידה וברגלה ובקרנה (תוספת' שם א ו). מעשה במקום אחד שהיה ערוד והיה מזיק את הבריות וכו' (ברכ' לג.). לאחד נראה (השד) ומזיק לשנים נראה ואינו מזיק (שם מג:)המזיק שיעבודו של חבירו (גיט' מא.). לחמור שהיה אדם רוכב עליו ראה את התינוק בשוק קפץ עליו ולא הזיקו התחילו משבחין לחמור שדלג על התינוק ולא הזיקו א"ל בעליו חייכם אילולא אני שהמשכתיו ברסן של פיו היה מזיקו (מד"ר שמות כ). — ומצוי בסהמ"א. וגם כמו שלמים, °הִנְזִיק: ויועדו כולם יחד לחרות חק ולכרות ברית על דניאל להנזיקהו למצא עלילה להכשיל את דניאל לפני המלך והשרים (יוסיפון, הוצ' גינצבורג, דף כא).

— הָפע', *הֻזַּק, מֻזָּק, — בא לו נֵזֶק: מביא אדם את אבניו ומפרקן על פתח ביתו ברשות הרבים וכו' ואם בא אחר והוזק בהם הרי זה חייב (תוספת' ב"מ יא ה). הרג את שורו וקרע את כסותו וקצץ נטיעותיו לא יאמר טול את הנבילה ותן לי את הפרה וכו' אלא שמין אותן כמה הם יפין עד שלא הוזקו וכמה הן יפין משהוזקו לפיכך הם משלמין (שם ב"ק ג ב). השופך מים ברשות הרבים והוזק בהן אחר חייב בנזקו המצניע את הקוץ ואת הזכוכית והגודר את גדרו בקוצים וגדר שנפל לרשות הרבים והוזקו בהן אחרים חייב בנזקן (משנ' שם ג ב). הקדר שהכניס קדרותיו לחצר בעל הבית שלא ברשות ושברתן בהמתו של בעל הבית פטור ואם הוזקה בהן בעל הקדרות חייב (שם ה ב). — ומצוי בסהמ"א: והחלש יהי נרדף ומֻזק והעזים להרע מחשבותם, והחזק יהי מזיק ובסוף יהי מֻזק וסף אונו עדי תם (ר"י חריזי, תחכמ' כה). גברא הראש מעצם אמיץ וחזק, לשמור המוח פן יהי מוזק (הוא, אגר' לשון הזהב).

— נִפע', נִזֵּק (ניזק), נִזֹּק (ניזוק), נִזֹּקֶת (ניזוקת), יִנָּזְקוּ, וכו', — כמו הָפע' הֻזַּק: הואיל ושכל הניזקים שבתורה סתם ופרט הכתוב באחד מהם שעשה בו נשים כאנשים אף פורט אני לכל הניזקים שבתורה לעשות בהם נשים כאנשים (ר' ישמעאל, מכי' משפט', נזיק' ו). והמת יהי לו לניזק אתה אומר לניזק או אינו אלא למזיק וכו' (שם יא). היו (השוָרים) הניזוקין של שניהם והמזיקין של אחד וכו' היו המזיקין של שניהם והניזקין של אחד (תוספת' ב"ק ג ז). היה אחד גדול ואחד קטן הניזק אומר גדול הזיק והמזיק אומר לא כי אלא קטן הזיק (משנ' שם ג יא)הניזקין שמין להן בעידית ובעל חוב בבינונית וכתובת אשה בזיבורית (גיט' ה א). למלך שהכה את בנו מכה גדולה והניח לו רטיה על מכתו אמר לו בני כל זמן שרטיה זו על מכתך אכול ושתה מה שהנאתך ורחוץ בין בחמין בין בצונן ואין אתה נזוק (ספרי דבר' מה). כיון ששמע משה רבינו כך אמר לפניו רשב"ע ימות משה ומאה כיוצא בו ולא תנזק צפורנו של אחד מהם (ריב"ל, מד"ר דבר' ז). בשעה שישראל עושין רצונו של מקום ומוציאין מעשרותיהן כתיקנן תמיד עיני ה' אלהיך בה (בארץ) מראשית השנה ועד אחרית השנה ואינה ניזוקת כלום (ר' נהוראי, ירוש' ברכ' ט ג). כל הסומך גאולה לתפלה אינו נזוק כל היום כולו (ברכ' ט:). אחר כל אכילתך אכול מלח ואחר כל שתייתך שתה מים ואי אתה נזוק (ר' חייא, שם מ.). שלוחי מצוה אינן נזוקין (ר' אלעזר, פסח' ח:). היה הקול יוצא ונחלק לשבעים קולות לשבעים לשון כדי שישמעו כל האומות וכל אומה ואומה שומעת קול בלשון האומה ונפשותיהן יוצאות אבל ישראל היו שומעין ולא היו ניזוקין (ר' יוחנן, מד"ר שמות ה). כיון שראתה צפורה שלא בלע אותו אלא עד המילה הכירה שעל עסקי המילה הוא ניזוק (שם). רועה שהיה רועה צאנו וראה זאבים באין על הצאן והיה סובב את הצאן שלא ינזקו (שם כ). שאין גבור כח כמשה שישראל עמדו לפני הר סיני ולא יכלו לשמוע קול הדבור וכו' ומשה לא ניזק (ר' תנחום בר חנילאי, תנחומ' ויקר' א).

— פִע', °נִזֵּק, — כמו הִזִּיק: אמץ סנגור והס קטגור ולא ינזק (סליח' ער"ה, מלך אחד).

— הִתפ', °הִתְנַזֵּק: צאתנו תנקה ובחטא לא נתנזק, צרפנו ככסף שבעתים מזוקק (יוצ' יוה"כ, אז ביום כפור). קפציאל השר, קולות יבשר, קשת לא יחסר, קרב להסתכל ירא פן יתנזק (ר' יצחק, ירוצצו כברקים, יוצ' שבת וחוהמ"ס). מדרך בני הארץ לעשות גדרי גניהם ממין העץ הזה כי לא יוכל איש לעבור עליהם ולא יתנזק (מא"ג, דביר א, מכתבי לוי ג). ומחוקי לשלוח עין מבקרת ביחוד על החביות האוצרות דברים לחים בקרבן לבל יתנזקו בדרך (הוא, קרית ספר כא). הנזק אשר התנזקתי ע"י מבריחי התשלומין חציו לי וחציו לאברהם אחי (אגר' יל"ג א קפב).

חיפוש במילון: