°, נוכחיי, ת"ז, מ"ר נֹכְחִיִּים, — מה שהוא נֹכַח לדבר, נגדו: וראוי שתדע כי משוה היום עם הד' עיגולים הקטנים נקראו העיגולים השוים הנוכחיים וכו' ולזה נקראים עיגול משוה היום השוה והנוכחיי עגול מקום עמידת השמש הקייצית השוה והנוכחיי (ראב"ח הנשיא, אשפירא ב). בסבוב הגלגל שהוא יבקש שלמות יחסר לו כדי שיהיה נכחי לכל צד (ר"י א"ת, כוזרי ה יד). וכשידומה שיש אנשים נוכחיים אלינו למטה מן הארץ הנה המעלה שלהם היא המטה שלנו (ר"י אברבנאל, שמים חדשים ב). — ובמשמ' נמצא במעמד לפניו, gegenwärtig; présent; present: ודע כי המוכיח את מי שאינו נוכחי והלומד את מי שאינו למד כמנגן אל המתים או כצועק אל הצלמים (ר"י א"ת, תקון מדה"נ לרשב"ג, שער הורות דרך ישרה). ובמשמ' של עכשיו של הזמן שאתה בו: ואחרי שההויה הנוכחית התחיבה קשור והשתלבות איכיות האדם והעולם באופן הנוכחי כבר הסכלת לשאול וכו' (רש"פ, ארבע כוסות, כוס תנחומ' ב) — ונרדף עם מוכ"ז: הנה קח את ברכתי אשר הובאת לך על ידי הנוכחי רבי פלוני יצ"ו (קובץ אגרות בוקסטרוף 320). מכתב רופ"מ הגיעני יום שלשום ע"י הנוכחי וראיתי שאלתו שאלת חכם וכו' (תשו' ר"ע איגר, סי' לז). — ובמשמ' הדָבָר שהוא נכח לעינינו, שעומד לפני עיניך, Gegenstand; objet; object: ואלה הכחות מתחלפים לפי הנכחיים (אובשיי בלעז) כלומר כשכח ימצא נכחי הראות יהיה כח חוש הראות (ר' הלל, תגמ' הנפש א ז). כי מלת להשכיל היא מורה על הפעלות דבר וכו' במקרה התחברו אל דבר אחר זולתו ר"ל אותו שהוא נוכחי שלו אובייטו בלעז כמו הצבע אל הראות וזה הנוכחי לשכל שיקרא בו משכיל הוא נקרא מדמה (שם). שההפרש שיש בין העיוני והמעשי הוא רק לפי הנוכחים (אוביוטו בלעז) (שם ב א).
נֹכְחִי