א. סָך

ש"ז, קהל גדול וצפוף, Gerdränge; foule; throng: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי כי אעבר בַּסָּךְ1 אדדם עד בית אלהים בקול רנה ותודה המון חוגג (תהל' מב ה). — ואמר הפיטן: תרשישים ינהלום במרפא כנף טל גיל קול רנה לעבור בסך וטל (תחת, תפל' טל). צמאיך צוק להם יחיל לבבם פניך לראות בית מעון חביבם עבור בסך ועמוד אש סביבם וסור טמא בעלי דבבם (שלמה הקטן, תערוג, סליח' יום ג). בנים ובנות תשוקה בשוקיך שוקקו שחקו והשתקשקו בסך עובריך (ציון ידידות, קינ'). כי הארכתם עד עשור אולי יצאו ממוקשם להתהלך בארץ החיים ולעבר בסך עד מקדשם (ר"י הלוי, אתה כוננת). נפשי תשתוחח לשמום מסלה דדוי סך לנוך סלולה (קלונימוס, אדברה תחנונים, יוצ' יו"כ). — שאון תרועת זרים תחת המית נבלים כנור ועוגב מעוברי בסך אל בית אלהים (מאפו, אה"צ כז). ובאמת נרגיש בלכתנו אחרי המחבר הזה לכל אשר יוליכנו כאילו נעבור בסך ונדדה עמו בתוך שאון הקריות קאירה ואלכסנדריאה (גוטלובר, הקדמ' ממצרים של פרנקל).



1 [גזרתה של המלה וכונתה הנכונה הן בספק. מנחם חברה עם סכך. ואמר ריב"ג בשרשיו: ואיננו ישר בעיני מפני חלישות הענין והטוב בעיני שיהיה דומה לדברי רבותינו ז"ל סך סבינתא (ב"ב קסו:). אשר פרושו כלל המקנה וכו' ויהיה פרוש כי אעבר בסך בקהל כלומר בכלל עם ובמלואם אנהגם עד בית אלהים והכנוי אשר באדדם אשר הוא המם שב אל הסך אשר הוא הקהל, ע"כ. וכן רד"ק בשרשיו. וכעין זה גם רש"י גדודי בני אדם וכו'. וראב"ע מפרש: וטעם בסך כמו מוסך השבת שהיה בהר הבית ויש אומרים עם כלל החוגגים כמו סך חשבון, ע"כ. ומהחדש' יש שגזרוה מן סֹך, ענפים מסככים, וכן קהל גדול של בני אדם המתערבים זה בזה. וזה רחוק. וי"ת כד אעבר טללא, נקד סֹך, כמו סֻכָּה. וכעין זה כל התרגומים האחרים.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים