1, ש"ז, כנ' סִפְרִי, סִפְרְךָ, מ"ר סְפָרִים, סמ' *סִפְרֵי, — א) לוח או מְגִלָּה יכתבו שם דברים, Tafel, Rolle; table, rouleau; tablet, scroll: כתב זאת זכרון בַּסֵּפֶר שמות יז יד. וכתב את האלות האלה הכהן בַּסֵּפֶר ומחה אל מי המרים במד' ה כג. וכתב לו את משנה התורה הזאת על סֵפֶר מלפני הכהנים הלוים דבר' יז יח. ויהי ככלות משה לכתב את דברי התורה הזאת על סֵפֶר עד תמם ויצו משה וכו' שם לא כד-כה. וילכו האנשים ויעברו בארץ וכתבוה לערים לשבעה חלקים על סֵפֶר ויבאו אל יהושע אל המחנה שלה יהוש' יח ט. וידבר שמואל אל העם את משפט המלכה ויכתב בַּסֵּפֶר וינח לפני יי' ש"א י כה. עתה בוא כתבה על לוח אתם ועל סֵפֶר2 חקה ותהי ליום אחרון לעד עד עולם ישע' ל ח. ונמקו כל צבא השמים ונגלו כַּסֵּפֶר השמים שם לד ד. כתב לך את כל הדברים אשר דברתי אליך אל סֵפֶר כי הנה ימים באים וכו' ירמ' ל ב-ג. ואכתב בַּסֵּפֶר ואחתם ואעד עדים שם לב י. מפיו יקרא אלי את כל הדברים האלה ואני כתב על הַסֵּפֶר בדיו שם לו יח. בכתבו את הדברים האלה על סֵפֶר מפי ירמיהו שם מה א. מי יתן אפו ויכתבון מלי מי יתן בַּסֵּפֶר3 ויחקו בעט ברזל ועפרת לעד בצור יחצבון איוב יט כג-כד. — ב) דברים כתובים, ישמשו לאות ולעדות ולראיה בין אדם לחברו, שְׁטַר, Urkunde; document; סֵפֶר כְּרִיתוּת מאיש לאשתו, ואיננה עוד אשתו: כי יקח איש אשה ובעלה והיה אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערות דבר וכתב לה סֵפֶר כריתת ונתן בידה ושלחה מביתו דבר' כד א. שלחתיה ואתן סֵפֶר כריתתיה אליה ירמ' ג ח. — סֵפֶר מִקְנָה, שטר קנית קרקע: ואקנה את השדה מאת חנמאל בן דדי וכו' ואקח את סֵפֶר המקנה וכו' ואתן את הַסֵּפֶר המקנה אל ברוך בן נריה בן מחסיה לעיני חנמאל דדי ולעיני העדים הכתבים בְּסֵפֶר המקנה לעיני כל היהודים שם לב ט-יב. לקוח את הסְּפָרִים האלה את סֵפֶר המקנה הזה ואת החתום ואת סֵפֶר הגלוי ונתתם בכלי חרש למען יעמדו ימים רבים שם יד. — סֵפֶר הַיַּחַשׂ: ואמצא את סֵפֶר היחש העולים בראשונה ואמצא כתוב בו אלה בני המדינה העלים משבי הגולה נחמ' ז ה-ו. — ובתלמ', סֵפֶר כְּתֻבָּה: והלא מספר כתובתה נלמד שהוא כותב לה שאם תנשאי לאחר תטלי מה שכתוב ליך עידו' א יב. — ג) מִכְתָּב שלוח מאדם לחברו בענין מהענינים, Brief; lettre; letter: ויהי בבקר ויכתוב דוד סֵפֶר אל יואב וישלח ביד אוריה ויכתב בַּסֵּפֶר לאמר הבו את אוריה אל מול פני המלחמה החזקה ש"ב יא יד-טו. ותכתב סְפָרִים בשם אחאב ותחתם בחתמו ותשלח הַסְּפָרִים אל הזקנים ואת החרים אשר בעירו הישבים את נבות ותכתב בַּסְּפָרִים לאמר קראו צום וכו' ויעשו אנשי עירו וכו' כאשר כתוב בַּסְּפָרִים אשר שלחה אליהם מ"א כא ח-יא. ויאמר מלך ארם לך בא ואשלחה סֵפֶר אל מלך ישראל וכו' ויבא הַסֵּפֶר אל מלך ישראל לאמר ועתה כבוא הַסֵּפֶר הזה אליך הנה שלחתי לך את נעמן עבדי ואספתו מצרעתו ויהי כקרא מלך ישראל את הַסֵּפֶר ויקרע בגדיו מ"ב ה ה-י; גם שם י א; שם ו. ויקח חזקיהו את הַסְּפָרִים מיד המלאכים ויקראהו ויעל בית יי' ישע' לז יד; גם שם לט א. ואלה דברי הַסֵּפֶר אשר שלח ירמיה הנביא מירושלם אל יתר זקני הגולה וכו' לאמר כה אמר יי' צבאות לכל הגולה וכו' בנו בתים ושבו נטעו גנות ואכלו את פרין וכו' ירמ' כט א-ה. יען אשר אתה שלחת בשמכה סְפָרִים וכו' לאמר יי' נתנך כהן וכו' ואתה למה לא גערת בירמיהו הענתתי וכו' ויקרא צפניה הכהן את הַסֵּפֶר הזה באזני ירמיהו הנביא שם כה כט. וּסְפָרִים כתב (מלך בבל) לחרף ליי' אלהי ישראל דהי"ב לב יז. — ובפרט פקֻדָּה וגזרה של המלכות: וישלח סְפָרִים אל כל מדינות המלך מדינה ומדינה ככתבה ועל עם ועם כלשונו להיות כל איש שרר בביתו ומדבר כלשון עמו אסת' א כב; גם שם ג יג; שם ח ה; שם ט כ. — ד) בכלל, קבוץ הרבה דברים כתובים יחד, מאיש אחד וכיוצא בזה, באיזה דבר מהדברים, Buch; livre; book: ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מִסִּפְרְךָ אשר כתבת ויאמר יי' אל משה מי אשר חטא לי אמחנו מִסִּפְרִי שמות לב לב-לג. אם לא תשמר לעשות כל דברי התורה הזאת הכתובים בַּסֵּפֶר הזה (דבר' כח נח; גם שם כט כ). ושמעו ביום ההוא החרשים דברי סֵפֶר ישע' כט יח. את כל הכתוב בַּסֵּפֶר הזה אשר נבא ירמיהו על כל הגוים (ירמ' כה יג; גם שם לו לב; שם נא סג. מי יתן לי שמע לי הן תוי שדי יענני וְסֵפֶר כתב איש ריבי איוב לא לה. ויותר מהמה בני הזהר עשות סְפָרִים הרבה אין קץ קהל' יב יב. — וביחוד סִפְרֵי הַמִּקְרָא: בשנת אחת למלכו אני דניאל בינתי בַּסְּפָרִים מספר השנים אשר היה דבר יי' אל ירמיה הנביא למלאות חרבות ירושלם שבעים שנה דניא' ט ב. — סֵפֶר תּוֹלְדוֹת: זה סֵפֶר תולדות אדם בראש' ה א. — סֵפֶר מִלְחֲמוֹת יי': על כן יאמר בְּסֵפֶר מלחמות יי' וכו' במד' כא יד. — סֵפֶר הַיָּשָׁר: וידם השמש וירח עמד עד יקם גוי אויביו הלא היא כתובה על סֵפֶר הישר יהוש' י יג. ויאמר ללמד בני יהודה קשת הנה כתובה על סֵפֶר הישר ש"ב א יח. — סֵפֶר דִּבְרֵי שְׁלֹמֹה: ויתר דברי שלמה וכל אשר עשה וחכמתו הלא הם כתבים על סֵפֶר דברי שלמה מ"א יא מא. — סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים: ויתר דברי ירבעם אשר נלחם ואשר מלך הנם כתובים על סֵפֶר דברי הימים למלכי ישראל שם יד יט. ויבקש הדבר וימצא ויתלו שניהם על עץ ויכתב בְּסֵפֶר דברי הימים לפני המלך אסת' ב כג. סֵפֶר מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל: ויתר דברי יהושפט הראשנים והאחרונים הנם כתובים בדברי יהו בן חנני אשר העלה על סֵפֶר מלכי ישראל דהי"ב כ לד. — סֵפֶר חָזֹון: סֵפֶר חזון נחום האלקשי נחו' א א. — סֵפֶר זִכָּרוֹן: ויקשב יי' וישמע ויכתב סֵפֶר זכרון לפניו מלאכ' ג יו. סֵפֶר הַזִּכְרוֹנוֹת: בלילה ההוא נדדה שנת המלך ויאמר להביא את סֵפֶר הזכרונות דברי הימים ויהיו נקראים לפני המלך אסת' ו א. — סֵפֶר הַבְּרִית: ויקח סֵפֶר הברית ויקרא באזני העם שמות כד ז. וישלח המלך ויאספו אליו כל זקני יהודה וירושלם ויעל המלך בית יי' וכל איש יהודה וכל ישבי ירושלם אתו והכהנים והנביאים וכל העם למקטן ועד גדול ויקרא באזניהם את כל דברי סֵפֶר הברית הנמצא בבית יי' מ"ב כג א-ב. ויצו המלך את כל העם לאמר עשו פסח ליי' אלהיכם ככתוב על סֵפֶר הברית הזה שם כא. ויעל המלך בית יי' וכל איש יהודה וישבי ירושלם וכו' ויקרא באזניהם אל כל דברי סֵפֶר הברית הנמצא בית יי' דהי"ב לד ל. — סֵפֶר הַתּוֹרָה: גם כל חלי וכל מכה אשר לא כתוב בְּסֵפֶר התורה הזאת יעלם יי' עליך (דבר' כא סא; גם שם כט כ; שם ל י; שם לא כ). לא ימוש סֵפֶר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה (יהושע' א ח; גם שם ח לד. ויאמר חלקיהו הכהן הגדול אל שפן הספר סֵפֶר התורה מצאתי בבית יי' (מ"ב כב ח; גם שם יא). ויקרא בו לפני הרחוב אשר לפני שער המים מן האור עד מחצית היום נגד האנשים והנשים והמבינים ואזני כל העם אל סֵפֶר התורה נחמ' ח ג. ויען חלקיהו ויאמר אל שפן הסופר סֵפֶר התורה מצאתי בבית יי' דהי"ב לד יה. — סֵפֶר תּוֹרַת יי': ויקומו על עמדם ויקראו בְּסֵפֶר תורת יי' אלהיהם רביעית היום נחמ' ט ג. וילמדו ביהודה ועמהם סֵפֶר תורת יי' ויסבו בכל ערי יהודה וילמדו בעם (דהי"ב יז ט; גם שם לד יד). — סֵפֶר תּוֹרת אֱלֹהִים: ויכתב יהושע את הדברים האלה בְּסֵפֶר תורת אלהים יהוש' כד כו. ויקרא בְּסֵפֶר תורת האלהים יום ביום מן היום הראשון עד היום האחרון נחמ' ח יח. — סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה: אז יבנה יהושע מזבח ליי' אלהי ישראל בהר עיבל כאשר צוה משה עבד יי' את בני ישראל ככתוב בְּסֵפֶר תורת משה (יהוש' ח ל-לא; גם שם כג ו). ואת בני המכים לא המית ככתוב בְּסֵפֶר תורת משה אשר צוה יי' מ"ב יד ו. ויאספו כל העם כאיש אחד אל הרחוב אשר לפני שער המים ויאמר לעזרא הספר להביא את סֵפֶר תורת משה אשר צוה יי' את ישראל נחמ' ח א. — סֵפֶר מֹשֶׁה: ביום ההוא נקרא בְּסֵפֶר משה באזני העם שם יג א. ואת בניהם לא המית כי ככתוב בתורה בְּסֵפֶר משה אשר צוה יי' (דהי"ב כה ד; גם שם לה יב). — סֵפֶר יי': דרשו מעל סֵפֶר יי' וקראו אחת מהנה לא נעדרה אשה רעותה לא פקדו ישע' לד יו. — סֵפֶר חַיִּים: ימחו מִסֵּפֶר חיים ועם צדיקים אל יכתבו תהל' סט כט. — מְגִלַּת סֵפֶר: קח לך מגלת סֵפֶר וכתבת אליה את כל הדברים אשר דברתי אליך על ישראל ועל יהודה ועל כל הגוים ירמ' לו ב ד. ואראה והנה יד שלוחה אלי והנה בו מגלת סֵפֶר יחזק' ב ט. אז אמרתי הנה באתי במגלת סֵפֶר כתוב עלי תהל' מ ח. — ה) במשמ' כְּתָב, Schrift; écriture; writing: ותהי לכם חזות הכל כדברי הספר החתום אשר יתנו אתו אל יודע הַסֵּפֶר לאמר קרא נא זה ואמר לא אוכל כי חתום הוא ונתן הספר על אשר לא ידע סֵפֶר לאמר קרא נא זה ואמר לא ידעתי סֵפֶר ישע' כט יא-יב. ילדים אשר אין בהם כל מאום וטובי מראה ומשכילים בכל חכמה וידעי דעת ומביני מדע ואשר כח בהם לעמד בהיכל המלך וללמדם סֵפֶר ולשון כשדים דניא' א ד. — וכן עִם הַסֵּפֶר, בִּכְתָב: ובבאה לפני המלך אמר עם הַסֵּפֶר ישוב מחשבתו הרעה אשר חשב על היהודים על ראשו אסת' ט כה. — ובתו"מ: על ספר ולא על לוח ולא על נייר אלא יכתבנה על המגילה שנאמר על ספר ספרי דבר' קס. המוכר וכו' ספר של צבאים מצא של גויל או יש בו טעות בין דף לדף הרי זה אין מכור תוספת' ב"ב ד ז. אילולי כתבתי לך רובי תורתי לא כמו זר נחשבו מה בינן לאומות אלו מוציאין ספריהן ואלו מוציאין ספריהן אילו מוציאן דפתריהן ואלו מוציאין דפתריהן רבי אבין, ירוש' פאה ב ו. ונתן בידה עד שיהא כולו בידה ומה טעמא דרבי יוסי הגלילי ספר מה ספר מיוחד שאין בו רוח חיים אף כל דבר שאין בו רוח חיים שם גיט' ב ג. המכיר כליו או ספריו וכו' והוא שיצא לו שם שנגנבו ספריו ריב"ל, שם ב"ק י ג. שני דברים נתנבא בארי ולא היה בהם כדי ספר ונטפלו בישעיה מד"ר ויקר' טו. — ובפרט סִפְרֵי הַמִּקְרָא: אין כותבין ספרים תפילין ומזוזות במועד ואין מגיהין אות אחת אפילו בספר העזרה4 מו"ק ג ד. מצא ספרים קורא בהן אחת לשלשים יום אם אינו יודע לקרות גוללן ב"מ ב ח. ספר שבלה אם יכול ללקט הימנו שמונים וחמשה אותיות וכו' מטמא את הידים תוספת' ידים ב י. ספרי בן סירא וכל ספרים שנכתבו מכאן ואילך אינן מטמאים את הידים שם יג. ספר וסייף ירדו כרוכים מן השמים אמר להם אם עשיתם את התורה הכתובה בזה אתם נצולים מזה ר"א, ספרי דבר' מ. כשתפסו את רבי חנינה בן תרדיון נגזרה עליו גזירה לשרוף ספרו [עליו] אמרו לו גזירה נגזרה עליך לשרוף ספרך [עליך] קרא מקרא הזה הצור תמים פעלו שם שז. ג' ספרים נמצאו בעזרה אחד של מעונים ואחד של היא היא ואחד שנקרא ספר זעטוטים שם שנו. לא יכנס אדם לבית המים וספריו ותפיליו בידיו ר' זעירא, ירוש' ברכ' ב ג. ספר שיש בו שתים ושלוש טעיות בכל דף ודף מתקנו וקור' בו וכו' ספר שיש בו שמונים וחמש טעיות בפרשת ויהי בנסוע הארון מתקנו וקורא בו א"ר שמי כאן בספר גדול וכאן בספר קטון שם מגיל' א יא. משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב יהושע כתב ספרו ושמונה פסוקין שבתורה וכו' ב"ב יד:. — סֵפֶר מֻגָּהּ: וכשאתה מלמד את בנך למדהו בספר מוגה פסח' קיב.. — ובסהמ"א: ספר מוגה היה בעזרה שממנו היו במקור נדפס 'היה' — הערת פב"י מגיהים כל ספרי גולה רש"י, מו"ק יח:. — סֵפֶר תּוֹרָה: רחובה של עיר יש לה קדושה שכן מוציאים ספר תורה וקורין בו ברבים ר' מנחם בר' יוסה, ירוש' מגל' ג א. — ומ"ר סִפְרֵי תוֹרָה: נטל (ר' אליעזר) שתי זרועותיו והניחן על לבו אמר אוי לכם שתי זרועותי שהן כב' ספרי תורה שנגללין הרבה תורה למדתי והרבה תורה לימדתי וכו' סנה' סח.. — ובסהמ"א: אין עושין ספר תורה לא ארכו יותר על הקיפו ולא הקיפו יותר על ארכו ר"י ברצלוני, הלכ' ס"ת, אדלר 20. ועוד אומרות הנשים שהרואה ספר תורה מכובד בן זכר יגיד ר"ש אלמולי, פתר' חלומ' מז.. — *סֵפֶר הַחָכְמָה: משמת רבי אליעזר נגנז ספר החכמה ירוש' סוט' ט יז. — סֵפֶר רְפוּאוֹת: ו' דברים עשה חזקיהו המלך על ג' הודו לו ועל שלש לא הודו לו גנז ספר רפואות והודו לו כתת נחש הנחש' והודו לו וכו' ברכ' י:. — סְפָרִים חִיצוֹנִים: אף הקורא בספרין החיצונין (כגון) ספרי בן סירא וספרי בן לעגה5 אבל ספרי הומֵירַס6 וכל ספרין ש(נכתבו) מיכן והלך הקורא בהן כקורא באיגרת ירוש' סנה' י, גני' 262. — סִפְרֵי מִינִים, כּוּתִים, קוֹסְמִים: הגליונים וספרי מינין אין מצילין אותן אלא נשרפין הן במקומן תוספת' שבת יד ד. זייפתי ספרי כותיי' שהיו אומרים אין מתים חיים ר' שמעון בן אלעזר, ספרי' במד' קיב. שחיטת מין לע"א פיתו פת כותי יינו יין נסך ספריו ספרי קוסמין פירותיו טבלין חול' יג.. — *וּבֵית סֵפֶר: ארבע מאות ושמונים בתי כניסיות היו בירושלם וכל אחת ואחת היה לה בית ספר ובית תלמוד בית ספר למקרא ובית לתמוד למשנה ר' הושעיה, ירוש' מגל' ג א. — °וּבֵית סְפָרִים: וישרפו בתי ספרים שהיו ברומי והיו בהם חכמות לאין חקר ואין מספר זכרון דברי רומי. בע"ה את הספר הזה נתתי לזכרון עבודת אל לואיס בורגיט מעיר ניסמה בארץ צרפת הנורבנית לבית ספרים כבוד מהר"ר לחכמים וגדולים וכו' שנת אתקרד REJ. XXIV. 156. ועי' עוד ערך בית. — כֹּתְבֵי סְפָרִים: כל הספרים נגללין מתחילתן לסופן וס"ת נגלל לאמצעיתו ועושה לו עמוד אילך ואילך א"ר אליעזר בר' צדוק כך היו כותבי ספרים שבירושלים עושין ספריהם ב"ב יד.. — ובסהמ"א: בכל עונה יהי ספרך בחיקך והשכל יהי תמיד דבקך רה"ג, ירא האל בני, לקו"ק 72. וירדהו אל כפיו ומתרגמי' ונסחיה ומשום הכי קורין לספר שכותבין ממנו לספר אחר נוסחא ערוך ערך רד. הה כי בתוכם נאנח משמים אשב כמו ספר בבית המין ר"י זבארה, שעשוע' יג, הוצ' דודסון 144. ספר ראשון והוא ספר בריאת העולם והיחס ספר שני והוא ספר יציאת מצרים ומתן תורה Ginzburg, introduction. 461. הספרים הן כמו עדים והחכמים כענין הדיינים חוקרין עדותן ר"י אבן לטיף, רב פעלים כח. אבל אם באו בני אדם ולנו בתוך ביתו ועמד וזעק בלילה נגנבו כלי וספרי ובאו בני אדם ומצאו מחתרת חתורה וכו' שו"ע חו"מ גניבה שנז א. ובספר ארמנות המלכים כתוב אם האדון נדיב לא יהיה העבד כילי כי עליו לעשות רצוי אדוניו שלמה חיים חבר טוב, צמח צדיק יד. בספרי הרומים כתוב כי במלחמות אנשי קארטאגייני עם רומא נתפס מארקו ריגולו וישלחוהו לרומה למען ישתדל להחליף השבוים אשר היו לבני רומא מקרטגייני אלה באלה שם כב. קנין ומשפטים ויתר מכתבי הרב עליהם רחמי נכמרו ספרי קדושה הם ועל דרך אמת הם באמת נסדרו ר' משולם בר' שלמה, יהגו מזמותי, שירים מקובצים, ד"ח עז. אשרי יגע לקנות ספרים ולא ידע בפתרון הדברים כמו אופה אשר אפה לחמו ולא אכל רק מאחרים מראה המוסר ח:. — ובמשמ' כְּתָב, כמו משמ' ה): כך היינו מפרשין כתב עיקר הכתיבה וכו' והוא אחד משלשה עיקרים שהוזכרו בהילכות יצירה ספר ספר וסיפור עיקר הספר הוא הכתב תשו' הגא' הרכבי כט. וביאר זה עוד כי בעל הספר ומחברו רצה להודיעני שית' כלל נבראיו בג' דברים אם בספר ר"ל הכתיבה או בספר ר"ל ההגדה או בספר ר"ל המספר אבוסהל בן תמים, פי' ספ' יצירה יט. ומתקבצים השלשה ספרים ספר וספור וספר בדבר אחד ויהיה הדבר ההוא המשוער כאשר שער אותו בעל הנפש הברה ר"י א"ת, הכוזרי ד כה. נתיבות שתים גם שלשים פלאותיו בחכמה ביה חקק למבין עלומותיו לספר ולספר ולספור ואותיות שתים ועשרים הם ועשר ספירותיו ראב"ע, בשם אל אשר אמר. כדרך המספר יאמר על הלבלר ועל החכם סופר לפי שהם מונים האותיות אחת אחת והוא כולל ספר ספר וסיפור לפי שספר יאמר על כלל האותיות המנצאות בכתב ההוא ר"י בר' אנטולי, מלמד התלמידים יט:. כאשר לא יוכל איש להבדיל בין אות לאות אשר האחת היא האחרת הדומה לה מכל צד ושמה כשמה וספרה כספרה ר"א אבולעפיה, ספ' האות, בקובץ עטרת צבי לגרץ 81.
1 [כך בארמ' ובפונית לידזבר' 330. ובערב' שִׂפְר سفر באשור' שַׁפַארֻ שָׁלַח, וממנו שִׁפְרֻ, שליחות בעל פה וגם שליחות בכתב, אגרת; שַׁאפִרֻ, סופר Del. Handw. 682-3. לדעת רוב החדשים השם סֵפֶר הוא שאול מאשור' שִׁפְרֻ, והפעל סָפַר וכו' נגזר מהשם סֵפֶר. אולם אפשר גם שהפעל שַֹפַארֻ באשור' נגזר מהשם שִׁפְרֻ.]
2 [יש גוזרים זה מן האשור' סִפַרֻּ, נחשת Del., Handw. 509, ועי' גם JQR. XV, 102.]
3 [עי' הערה הקודמת.]
4 [נ"א עזרא, עי' בלוי, Einleitung 107.]
5 [בדפוס לענה.]
6 [בדפוס המירם.]