*, ש"נ, — מצב העני, דלות, מסכנות, Armut; indigence; poverty: בנות ישראל נאות הן אלא שהעניות מנוולתן (ר' ישמעאל, נדר' ט י). שאין אומנות שאין בה עניות ועשירות שלא עניות מן האומנות ולא עשירות מן האומנות (ר' מאיר, קדוש' ד יד). בת כהן לישראל אין זווגן עולה יפה וכו' קוברה או קוברתו או מביאתו לידי עניות (ר' יוחנן, פסח' מט.). אין עניות במקום עשירות (כתוב' קו:). שכל מקום שהזכרת השם מצויה שם עניות מצויה ועניות כמיתה שנאמר וכו' (רב, נדר' ז:). עשרה קבים עניות ירדו לעולם תשעה נטלה בבל ואחד כל העולם כולו (קדוש' מט:). סימן לגסות עניות וכו' מאי עניות עניות דתורה (שם). אמר לו הקב"ה מה אתה רוצה עניות או ייסורין אמר לו איוב רבון העולם מקבל אני עלי כל ייסורין שבעלם ולא עניות וכו' אמר הקב"ה לא דיו עניותו אלא שאת' נוטל הימנו רבי' וכו' אין לך מדה קשה מן העניות שכל מי שהוא מדוקדק בעניות כאלו דבוקים בו כל ייסורים שבעולם וכו' ואמרי רבותי' אלו נתקבצו כל ייסורין לצד אחד והעניות לצד אחד העניות מכרעת לכולן וכו' (מד"ר שמות לא). והזהיר הקב"ה שלא יגזול אדם מהם מתנות הראויות ליתן להם כי דל הוא דיי לו עניותו (שם במד' ה). — ובסהמ"א: גבאי צדקה לוקחין מן הנשים ומן העבדים ומן התינוקות דבר מועט וכו' וכמה הוא מועט שלהן הכל לפי עושר הבעלים ועניותן (רמב"ם, מתנת עניים ז יב). לפי שהעניים והאביונים בחטאם ובעניותם תולין עיניהם על התבואות (ר"א הלוי מברצלונה, ספ' החינוך תקצב). — ובהשאלה: ואמר ר' אדונים שהוסרה נ' נכאים כאשר הוסרה כ' כסות ממלת ענבים סותה וזאת עניות גדולה (ראב"ע, שפת יתר כז). — ואמר המשורר: הנטושה והצלעה מאין מרגעה והנהלאה מכבר משאה בחונת עניות ואלמנות חיות כאשה מאישה גרושה (ר"י הלוי, אהה אדני יי'). — *דקדוקי עניות: ג' דברים מעבירין את האדם על דעתו ועל דעת קונו אלו הן עובדי כוכבים ורוח רעה ודקדוקי עניות (עירוב' מא:). — ואמר הפיטן: צמצומו תרויח בנקיות פדהו מדקדוקי עניות ( תמור עבודת מזין, סליח' מנחה יו"כ). — *ובהשאלה בַּעֲנִיּוּת, בַּעֲנִיּוֹּת הדעת: ר' עקיבה אומר יש ממזר ביבמה שמואל אומר בעניותינו צריכה ממנו גט (ירוש' קדוש' ג ה). — ובסהמ"א: בעניותינו בעניות דעתינו צריכ' גט (רש"י, יבמות מט:). בעניותינו מתוך עניות דעתנו שאין אנו יודעים פירוש המקרא (שם לב:). ואני כתבתי בעניותי מאי דסבירא לי (גנזי מצרים, הלכות ס"ת 41). ואנן לעניות דעתן חזי לן דצריך רחיצה כמו בחול (ראב"ד, האשכול א, הלכות תפלה וק"ש ב). ובעניות דעתין יפה עשו הגאונים (שם י).אבל עניות דעתם ישים להם גאות לתפוס את החכמים כי גאות חבר לעניות (ר"ש פרחון, מחבר', ערם). ולפי עניות דעתי אומר בזה מה שהורוני מן השמים (ר' סעדיה אבן דאנאן, חמדה גנוזה, לא).
עֲנִיּוּת