א. פִּרְכֵּס

*, פִּרְקֵס, פ"י, — פִּרְכֵּס את האדם, את עצמו או איזה דבר, יִפָּה אותו יותר מכפי טבעו האמתי1, verschönen; embellir; to embellish: אין מפרכסין2 לא את האדם ולא את הבהמה ולא את הכלים (ב"מ ד יב). עמד ופירכס את עצמו וסיפר את שערו, אמר לו המלך לך אני נותן מתנה (ספרי, דבר' שמג). זונות מפרכסות זו את זו, תלמידי חכמים לא כל שכן (ר"ש בן יוחי, שבת לד.). סכין ומפרכסין3 לאדם ואין סכין ומפרכסין לבהמה (שם נג:). כיחלה ופירכסה (האלמנה) אין לה מזונות (רב יוסף, כתוב' נד.). — ובסהמ"א: הגיעו קרוב לירושלים שלחו לפניהם שלוחין להודיע לאנשי ירושלים ועטרו את בכוריהם ופרכסו אותן (רמב"ם, בכורים ד טז). לרבות כל דבר של הקדש שאין מפרכסין אותו ואין ממתינין בו לשוק (הוא, ערכין וחרמין ג יט). אין מפרכסין את האדם ולא את הבהמה ולא את הכלים הישנים כדי שיראו כחדשים, אבל מפרכסין החדשים כגון שישוף ויגהץ וייפה כל צרכיו (הוא, מכירה יח ב). שאסור לפרכס את המקח (פלא יועץ). נדה לא תכחל ולא תפרכס (פחד יצחק, ערך נדה, לא). — ואמר הפיטן: ולקח צלעו (של אדה"ר) וקשטה כנערה הרחיצה וסכה פרכסה וקלע שערה (אמתי, אדון מגיד, שירמן, איטליה, ז).

— הִתפ', °הִתּפַּרְכֵּס, — פִּרְכֵּס את עצמו: ואין צריכה (הכלה) להתפרכס כמו ששנינו אין מפרכסין לא את האדם וכו' (תשו' הגא' הרכבי שנו, 180).



1 [לא הוראתו ולא מקורו של פעל זה התבררו כל צרכם. בארו אותו כאלו משמעותו צבע בצבע דוקא, אבל אין משמ' זו יוצאת מן המקורות. אמנם הצביעה היא אחד האמצעים שבהם אפשר ליפות, לפרכס, למשל את העבד המובא למכירה, כדי לעשותו כאלו צעיר ויפה יותר, ובמובן זה נזכר מעשה אותו העבד הזקן שצבע ראשו וזקנו (ב"מ ס:); ודוקה משם ראיה, שהמלה פרכס בלבד אינה מורה על צביעה דוקה והיה צריך לבאר, פרכוס דאדם מה הוא: כי הא דעבדא סבא דאזל צבעיה לרישיה ולשיקניה וכו'. אבל גם לבישת פיאה נכרית, למשל, היתה נחשבת פרכוס; וכן מדֻבר על פרכוס של אוכלין; וכן משתמש הרמב"ם בפעל זה במשמ' כוללת באמרו: אבל מפרכסין וכו' כגון שישוף ויגהץ וייפה כל צרכיו (רמב"ם, מכירה יח ב). ועל כל פנים אין לבקש את מקור המלה (שכנראה נגזרה מיונית או מרומ') ביונ' πεϱϰάξω, השחיר, שאינו מתאים אף בצורה ובהוראה; ולמקור האמתי של הפעל עי' בהערה לערך ב. פִּרְכֵּס.]

2 [כך במשנה שבמשניות ושבבבלי. במשנה שבירו': מפרקסין וכן גם בגמ' (שם, ב"מ ד יב),ובמשנ' (שם, ב"מ ד יב) דפ' נאפולי.]

3 [הערוך גרס: ומפרכין, ופרש מגרדין, ועי' א.פָּרַךְ, הערה.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים