ב. פִּשְׁפָּשׁ

* 1, ש"נ, — פתח קט, דלת קטנה, פתח בדלת Türchen, Nebentür; petit porte, guichet; little door, wicket: במזרח שער נקנור, ושני פשפשין היו לו אחד בימינו ואחד בשמאלו (שקל' ו ג). נטל את המפתח ופתח את הפשפש ונכנס מבית המוקד לעזרה וכו' (תמי' א ג). בא לו לפשפש הצפוני ושני פשפשין היו לו לשער הגדול אחד בצפון ואחד בדרום וכו' נטל את המפתח ופתח את הפשפש נכנס לתא ומן התא אל ההיכל עד שהוא מגיע לשער הגדול (שם ג ז). זה (השער) שהיה פתוח לעזרה פשפש קטן היה לו שבו נכנסין לבלוש את העזרה (מדות א ז). שני פשפשין2 היו בבית החליפות וגובהן שמנה כדי להכשיר את כל העזרה כולה לאכילת קדשי קדשים ולשחיטת קדשים קלים (ר' יוסי ב"ר יהודה, זבח' נה:). והאומן אינו בונה אותה (את הפלטין) מדעת עצמו אלא דיפתראות ופינקסאות יש לו לדעת היאך הוא עושה חדרים היאך הוא עושה פשפשין וכו' (מד"ר בראש' א). פתח לו הקב"ה פשפש מתחת כסא כבודו ואמר לך רד (בשם ר' אבא בר איבו, שם שמות מב). למלך שאמר לבני המדינה שיבנו פלטר ובנו אותו והיו בני המדינה עומדים על פתח פלטר ומצעקים ואומרים יכנס המלך לפלטר, מה עשה נכנס בפשפש ושלח להם הכרוז אל תצעקו שכבר באתי לפלטר (שם במד' יג). שעתיד הקב"ה לעשות שער גדול לביהמ"ק ושני פשפשים מאבן טובה אחת של מרגליות (פסיק' רב', עניה סוערה, קמט.). — ובסהמ"א: הפשפש והוא שער הקטן ושני פישפשין היו להיכל מצדי השער הגדול שבאמצע (רמב"ם, ביהב"ח ד ו). — ואמר הפיטן: פשפשים ושערים ארצה נגררים (אצבעותי שפלו, קינ' ת"ב).



1 [לא התברר  מקור המלה שגם המדקדק הסורי בר-בהלול מביא אותה במשמ' דלת קטנה שבגדולה, אף שלא נמצאה בשום מקור בלשון סורית. ויתכן שגם מלה פִּשְׁפָּשׁ זו, כמו פשפש, פסיפס, במשמ' אבן תשבץ, משבצת אבנים (שהיא מיונ' ψῆφος) שאולה היא מיונ' או רומ'. ואכן נמצא פשפש או פסיפס גם במשמ' עמוד: ראשי פסיפסין מבדילין בין קדש לחול  (מדות א ו) ובארמ' די בידיה תלין פשפושין דארעא     (תרג' תהל' צה ד). ושתי הוראות אלו, של דלת קטנה ושל עמוד השער', יש גם לרומ' postis, ועל כן אפשר שבטאו בהדמות ההגאים pospis במקום postis והיא פשפש שבתו"מ. והשוה למשל πέντε, חמש ביונ', שעל ידו πέμπε ולפי זה בגרמ' fünf, באנג' five וכו'.
במשנ' מנק' ליוורנו מנקד פִּשְׁפֵּשׁ, פִּשְׁפְּשִׁין. ובכ"י קופמן: פְּשֶׁפֶשׁ, פְּשֶׁפְשִׁים, פְּשַׁפְשִׁין.]

2 [הערת ד"ס: בכ"י ר' ב' פשופשין בכולן ובכ"י ק' פשיפשין ובסמוך פשפש ובכ"י ר' א' בסמוך פישפש, ע"כ. ובתוספת' , זבח' ז א: פסיפסין. ובהמאירי, יומא ד ב: הנכנס דרך גגות ופספסין.]

חיפוש במילון: