*, קִנתּוּר, ש"ז, — שה"פ מן קִנְטֵר, קִנְתֵּר, פעולת המקנטר, העוקץ והעולב: כך היתה מדתו של רבן גמליאל, כשהוא נכנס ואומר שאלו בידוע שאין שם קנטור, כשהיה נכנס ולא היה אומר שאלו בידוע שיש שם קנטור (ספרי דבר' טז). — ובסהמ"א: ההוא דילך הוא, לשון קנטור הוא כלומר דיוק זה שלך יהיה ואין לי עסק בו (תוס' מעי' עז:, ד"ה כאן). שאין עוד כהנים מגידים על פי אורים ותומים נמצאים פה שזה היה קנטור למלך (שאול) על שהרג כהנים (פענח רזא עה"ת, וישב, אמשט' תנח', כא:). — *ומ"ר קִנְטוּרִים, קִנְטוּרִין: למטרונא שהיה לה שני שושבינין, אחד עירוני ואחד בן מדינה, זה שהיה עירוני היה אומר לה דברי נחומים, לא בת טובים את, ולא בת גינוסים את, וזה שהיה בן מדינה היה אומר לה דברים קינטורין, לא בת עניים את ולא בת סיגופים את, כך ירמיה ע"י שהיה עירוני מענתות היה נכנס לירושלים ואומר לישראל דברים של נחומים, שמעו דבר ה' בית יעקב וכו' ברם ישעיה ע"י שהיה בן מדינה מירושלים היה אומר לישראל דברים של קינטורין, שמעו דבר ה' קציני סדום (ר' לוי, פסיק' ר"כ, שמעו, בובר, קיז:). אמוץ ואמציה אחים הוון, ועל ידי שהיה ישעיה אחיו של מלך היה אומר לישראל דברים קינטורין כד"א ועשיר יענה עזות (הוא, שם שם). שמעו דברי תורה עד שלא תשמעו דברי נבואה, שמעו דברי נבואה עד שלא תשמעו דברי תוכחות, שמעו דברי תוכחות עד שלא תשמעו דברי קינטורין, שמעו דברי קינטורין עד שלא תשמעו קל קרנא משרוקיתא (הוא, שם שם). — ובסהמ"א: יהודה אתה יודוך אחיך, לפי שהוכיח את הראשונים בקנטורים התחיל יהודה נסוג לאחוריו (שלא יוכיחנו על מעשה תמר) וקראו יעקב בדברי רצוי וכו' (רש"י, בראש' מט ח). שהשנאה היא בלב לאותו האיש לא מפני דבר אחר, והאיבה בעניני קנטורים (ר"א הקראי, גן עדן, נזיקים, קעז.). ונראה לי כי יש הבדל בין דברי אליהו לדברי החבירים, כי הוא לא אמר דבר זה אלא אחר שתירץ קושיות איוב ועל כן קבל דבריו, אבל חביריו אמרו זה עם השאר קושיות איוב ואיך יקבלם איוב ובודאי לא היו אלא קנטורין (אוהב משפט וספר משפט צדק, באורים לאיוב, קע:). צר לי מאד מאד שאתה הסוחר מפרש כל הזלזולים והקנטורים שבאו בתלמוד אשר תסמר שער בשר אדם על פשיטות פשיטותם (שארית הנחלה, רי).1
1 [בתוספת' כלים ב"מ ד ה כתוב: קנתור של בנאי טהור שלא נעשה אלא לשמש עם הקרקע, ע"כ. ואלה דברי הגר"א: פי' שצריך לומר שהוא כמו יתד שהבנאי תוחב בארץ ותולה בו הכלים שלו וכו'. אך במשנה כלים יג ג: הקנטר של בנאי, והיא היונ' ϰεντϱον במשמ' עֹקֶץ וכדומה.]