קְנִיָּה

* 1, ש"נ, — מעשה הקונה, הלוקח דבר במחיר והזוכה בו זכיה חֻקית, וגם כמו קִנְיָן, Kauf, Erwerb, Besitz; achat, acquisition, possesion; purchase, acquisition, possession: בנוהג שבעולם אדם יש לו זהב וכסף ואבנים טובות ומרגליות וכל כלי חמדה וטובות שבעולם ודעת אין בו, מה קנייה יש לו, מתלא אמר, דעה קנית מה חסרת, דעה חסרת מה קנית (ר' תנחומא, מד"ר ויקר' א). — ובסהמ"א: שהרי סמך קנייתו לעשות כך וכך וכל אסמכתא אינה קונה שהרי לא גמר בלבו להקנותו (רמב"ם, מכירה יא ב). ודין קניית החליפין אינו אלא בכלים אבל לא בפירות (חנוך, מצוה שלו). קנית האוהב והעמדתו תהיה בג' דברים לכבדו בפניו ולשבחו שלא בפניו ולשרתו בעת הצורך (רי"א מודינה, צמח צדיק, ו:). אמר לה בעלה תמחלי לי מכלל הנדוניא אשר לך להיות שהוצאתי קצתה בקניית חצי החצר וקצתה בבנינה גם הוצאת את מקצתה בקניית דברים אחרים (שאלה בתשו' רמב"ם רט, א"ח פריימן, 202). — °גם בצרופים, כתב קניה, שטר קניה, Kaufbrief; lettre d`achat; purchase-deed: ואחר עבור זה הענין שנה א' קנה הבעל רביע מהחצר בממונו לעצמו וכתב כתב קנייתו לעצמו בשמו (שם שם). ושטר הקנייה הערבי לא נדון על פיו (תשו' רמב"ם ריב, שם, 206).  — °וקְנִיָּה במשמ' תכונה שיש לאדם כקנין2 habitus: ההקדמה השביעית שדין הקניות דין העדרם ושהם כולם מקרים נמצאים צריכים לפועֵל (ר"ש א"ת, מו"נ א עג, בהתחלה). שהם מאמינים באפיסת הקניות כי הם ענינים מצואים בגוף ונוספים על עצמו (ר"י חריזי, שם שם, הקדמה שביעית). בין שיהיה זה בטבע או בקנייה (הוא, שם ב כד). אלה המדברים וכו' לא יעלה בלבם אפיסה כי אם האפיסה המוחלטת אבל אפיסת הקניות כולם לא יחשבו אותם אפיסה, ויחשבו כי כל אפיסה וקנייה דינם כדין שני הפכים, כעורון והראות והמות והחיים, וכי זה אצלם במעלת החום והקור (הוא, שם ג י). אלא למי שלא יבדיל בין האפיסה והקנייה ובין שני הפכים (הוא, שם שם). קניות, שיהיו לאדם מדות טובות לא מכח תולדתו, אלא ממה שקנה בשכלו ובבחינתו (הוא, פי' המלות הזרות). העצם הפרדי אינו במקום אבל יטריד הגבול והאדם אין לו פעל כלל אבל יש יש לו הקניה3 (ר"ש א"ת, מו"נ א נא). — °ובמשמ' הרגל, ועל כן חייב כל עובד אלי"ם לכוין בהבנת ענין המלה שדבר בה וכו' ושירגיל נפשו בזה זמן ארוך עד שתעשה לו זה קניה (ר' ישראל בן יוסף אבן ישראל, ספר מצות זמניות). — °ובמשמ' טבע האשה, ורֹע הקניה, רֹע התכנה, כמחלת האשה:  ועוד הורה לנו שיש הפרש גדול בין חולי הלז (ירקון הבתולות) לבין חולי רוע הקניה (טוביה כ"ץ, מעשה טוביה ג, גן נעול ה, קכ.). פרק ששי ידבר בחולי הרוע הקניה שבנשים בלע"ז קאקיקסיא"ה4, רוע הקניה (בלשון ספרדי אובאד"ה) שבנשים נולד מרוע העיכול שבדם הגורם סתומים בורידים והעצר הנדות ואז יקרה להם כאב הראש וסבוב הראש וקפיצת הלב ועלופים ובולמוס ותעיבה וקיא וקרקורים ועוד שאר חלאים רעים (שם שם ו, שם). 



1 [עי' גם ב. קִנְאָה.]

2 [כך כותב אלחריזי בכל מקום ור"ש א"ת בראשית הפרק, אך ברב המקומות:  קנין, ועי' שם, הערה.]

3 [במקור הערבי: אכתסאב, רכישה.]

4 [habitus malus, ϰαχεξία, ולפי זה גם התרגום העברי וגם הספרד' avuado. והשוה בצרפת' malade, חולה, מן male-aptus.]