*, קִשּׁוּר, ש"ז, רק מ"ר קִשֻּׁרִים, כנ' קִשָֻּרֶיהָ, — חרוזים מקֻשרים יחד לקשוט ונוי: הפארים והצעדות וְהַקִּשֻּׁרִים ובתי הנפש והלחשים (ישע' ג כ). — ובפרט קִשֻּׁרֵי הכלה: התשבח בתולה עדיה כלה קִשָֻּרֶיהָ1 (ירמ' ב לב). — ובתו"מ: ציצית (בגמטריא) ת"ר, וח' גרורין, וה' קשורין הרי תרי"ג (מד"ר במד' יח). — *וקשורי פואה: הבנים יוצאין בקשרים (בשבת) וכו' מאי קשרים וכו' קשורי פואה (רב יהודה, שבת סו:). — *ומ"י במשמ' פעֻלת המקשר: אלו קשרים שחייבין עליהן, קשר הגמלין וקשר הספנין, וכשם שהוא חייב על קשורן כך הוא חייב על התירן (שבת יה א). חריות שגידען לשכיבה אינן צריכות קישור, לאהלין צריכות קישור (רב, ירוש' שבת ד א). — *וקִשּׁוּר עבים, התקשרות והצטברות עבים ועננים: המניח כלים תחת הצינור לקבל בהן מי גשמים וכו' אמר רב משרשיא, דבי רב אמרי, הכל מודים כשהניחם בשעת קישור עבים טמאים, בשעת פיזור עבים ד"ה טהורין, לא נחלקו אלא שהניחם בשעת קישור עבים ונתפזרו וחזרו ונתקשרו וכו' (בבלי שם טז:). — ובסהמ"א: בייבא וסבכתא עסקי' בקישוריה ובמפה שעל ראשה (רגמ"ה, ב"ב קמו.). וליכא לפרושי דבנגר הנגרר דהכא לאפוקי מאיסור בנין הוא דבעי קישור אבל משום איסור טילטול לא הוה בעי קישור וכו' (תוס' שבת קכו., ד"ה רבי). שדבקות העובר וקשורו ברחם דומה לחבור הפרי באילן (ר"מ אלדבי, שבילי אמונה ה א). — °ובמשמ' חרוזים: חרוזים, הם הקשורים מהאבנים היקרות (ראב"ע, שה"ש א י). וחלי הכתם, הם הקשורים כדמות קשורים שישמו על צואר הסוסים (שם, הפעם השנית). — ואמר הפיטן: יקרים מפנינים עתידים וצפונים לכת האיתנים כעדיי קשורים (רשב"ג, בצל שדי , אזהרות לרי"ץ בר ראובן, לח:). כלך ברה כנוצצים כעין קלל, אתי יפתי קשוריך להתכלל (משלם בר קלונימוס, צאינה, יוצ' ב פסח). קשרו לוים קשורים , פי תמים ואורים (שמעון בר יצחק, אהוביך, יוצ' שבת חוה"מ פסח). — ואמר המשורר: איה חלי חמדם ונזר נעמם, איה רפידת תם אשר רפדו, אי שהרן החן אשר על לויותיהם ואי קשר יקר ענדו (יעקב בן אלעזר, לא אתמהה, שעה"ש 164). אהוב לבי משמח לעצבי, דעה קישור מפואר בספירות (ר"ש שבזי, אהוב לבי, שירי תימן, 99). היסוד ובת נדיב בקישור, המה בפתח שערי (הוא, שרד, שם, 145). — °וברפואה, במשמ' ligamen, רצועה מחברת עצם אל עצם וכדו': העצב והמיתר והקשור כלם הם לבנים ומקשיים חלולים נעדרי הדם (פרקי משה א, א.). הקשורים המתוחים והמתרים יחשוב לו מי שאין לו ידיעה בנתוח שהוא עצב (שם שם). ומן הגשמים שילוה זכרונם לזכרון המיתרים והם הנקראים קשורים , והם ג"כ עצביי המראה והמשוש יבואו מן האברים לצד העצלים והפרקים וכו' וקצתם נקראים קשורים במוחלט וכו' והנה מה שנמתח אל העצל לא יקרא אלא קשור, ומה שלא ימתח אל העצל אך מחבר בין שתי קצות שני עצמות הפרק וכו' הנה עם היותו נקרא בשם קשור יוחד בשם עקד בערבי (קאנון א א למוד ב במהות האבר). — °וקשור במשמ' כִשּׁוּף וכדו'2: וכל מיני עין הרע וקישור וכישוף וכל מיני כוחות הטומאה שבעולם (אמתחת בנימין, שער רפואה שלימה, לד:). — °ובהשאלה לקשר בין ענינים רוחניים: וגם אלה לא יתנו קשור נכון להפסוקים (ר"י אברבנאל, שופטים ה ד, בצאתך משעיר). — °ובתורת ההגיון, התחברות, זקה ותלות של דבר בדבר (בנגוד של שִׁלּוּחַ) , Relativität, Bedingtheit; relativité, conditionalité; -ty: הרכבת תנאי וקשור (כל מלאכת ההגיון, מבוא). בשלוחים ובקשורים, אולם הקשורים הנה הם דברים שדרכם שילקחו נקשרים בזמן או מקום, וידומה שהם יצדקו במוחלט וכו' וזה כזב. ואמנם יהיו קשורי החבור כאשר ישולחו צודקים כאשר ישמרו בהם בשני דברים וכו' (כל מלאכת ההגיון, בענינים המטעים, נב:). ההקש המשולח אשר שתי הקדמותיו אפשר שתהיינה מקושרות עם קשור אחד מהזמן והמקום וכו' או שהיו שתיהן בזולת קשור (רלב"ג, ההקש הישר, כ"י על פי קלצקין). — °ובתורת הלשון, מלת הקשור, מלה מקשרת משפטים זה אל זה, coniunctio, נוהג בספרות ובדבור.
קִשֻּׁר