ב. רַַהַט

— מלה מסֻפקה:  ראשך עליך ככרמל ודלת ראשך כארגמן מלך אסור בָּרְהָטִים 1 (שה"ש ז ו). —  ובסהמ"א: במשמ' חוטי שערות וכדו' ואף בחקוי לשון הכתוב:  שלום לקהלות הקדש אחינו, העת לכם אתם לשבת בבתיכם ספונים וכו' ואדוניכם תחת בריחי ברזל מֻכה בשוטים, מלך אסור ברהטים (ר"י חריזי, תחכמוני יב, 124).  כי דומה הנפש השכלית קודם הרכבתה בגוף למלך יושב בהיכלו ודומה הרכבתה בגוף למלך אסור ברהטים (ר"מ אלדבי, שבילי אמונה ט, נאם המחבר אלה הם דרכי הממשילים).  אבל הוא (נפוליאון) בגודל לבבו לא הלך אחרי עצת הנסוגים אחור וכו' ובין כה וכה עמדו תחתם אסורים ברהטים על חרבות מאסקויא עד עבור מועד (מרדכי אהרן גינצבורג, הצרפתים ברוסיא, 64) .  — ואמר הפיטן: שם אל בם דברי אותותיו הוציא אסורים ברהטים (ר"י נגארה, יפרה נצר, עולת שבת טו). עד אל יחיש את מופתיו, יוציא דל אסור ברהטים (הוא, יפרצני בן אמה, עולת תמיד רא).



1 [קדמונים ואחרונים פרשו מלה זו במשמעיות שונות, עי'  בהערת המחבר, ערך מַל, שפרש רהטים במשמ' סרטי השערות ועי' שם. וברשימותיו בכ"י הוא מוסיף להעיר:  ואין לשאל מדוע לא נזכרו הרהטים בין קשוטי הנשים בתוכחת ישעיה לבנות ירושלם.  שהרי גם התורים והחרוזים לא נזכרו שם, ואולי לא היה קשוט זה נהוג בירושלם אלא בגליל מקום חבור שה"ש.

וטורטשינר, שיר השירים, עמ' 32, מציע חלוקת מלים זו:  ודַלַּת ראשך כָּאָרִג, מִן (במק' כארגמן) מֻלֵךְ אסור ברהטים כלו' דלת ראשך היא כדלת (=כדוללת) חוטים באריגת אריג, ואריג שערותיך זה קשור הוא ממולך אל קורות מלבן האורגים, כהוראת א. רַהַט, קורת השֹׁקת, רָהִיט, קורת הבית.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים