* 1, שֶׁמֵא, תה"פ — בפרט בשמוש לעבר ולהוה במשמ' אולי, vielleicht; peut-être; perhaps: אין חוששין שמא גררה חולדה מבית לבית וממקום למקום (פסח' א ב). קרא אתה בפיך שמא שכחת או שמא לא למדת (יומא א ג). לא תנשא ולא תתיבם עד שתדע שמא מעוברת היא צרתה (יבמ' טז א). או שמא אומר הוא לו לא מצאתי אלא קטנית (ר"ע, נדר' ז א). ומה אלו טעה והניח את השבט על שמיני ועל שנים עשר שמא עשה כלום (ב"ה, נזיר ה ג). או שמא אי אתם יודעין שסופנו לבדק אתכם בדרישה ובחקירה (סנהד' ד ה). אינו חושש שמא בנה של אחרת היה (בכורות ג ב). נוטלין לידים ואח"כ מוזגין את הכוס שמא נטמאו משקין שבאחורי הכוס (ב"ש, תוספת' ברכ' ו ב). בן לוי שנתמנו לו ענבים והיו בהן עולילות אין חוששין שמא של עניים הן (שם פאה ג יד). השולח פירות לחבירו ונמלך להחזיר נוהג בהן כמות שהיה, אבא שאול אומר חיישינן שמא חילפן (שם דמאי ד ל). הייתי סבור שמא טעות היא ביד רבי (שם זבח' ב יז). מעשה שהייתי מהלך בדרך אחרי רבי אלעזר בן עזריה ואחרי רבי עקיבה והיו עסוקין במצות והגיע עונת קריאת שמע והייתי סבור שמא נתייאשו מקרית שמע (רבי יודה, ירוש' ברכ' א ה). לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה לומר שעושין לו נס, שמא אין עושין לו נס (שבת לב.). מתודה לאחר שיאכל וישתה, שמא אירע דבר קלקלה בסעודה (יומא פז:). מצא גיטי נשים ושחרורי עבדים וכו' הרי זה לא יחזיר שמא כתובים היו ונמלך עליהם שלא ליתנם (ב"מ יג.). וא"ל רב חסדא שמא מקדח וחיסומו שנינו וא"ל רב תחליפא לא תימא שמא אלא ודאי מקדח וחיסומו צריך להתלות עליה (בכורות לח.). אמר אוי לי שמא טעיתי שמא טעיתי ודאי טעה (נדה כ:). מי ששמע הפסוק הזה אומר שמא חירופים חס ושלום (מד"ר בראש' לד). והיה אברהם מהרהר בלבו ואומר שמא חס ושלום נמצא בו פסול (שם ויקר' כ). למי שיצא לדרך וכו' צפה אילן אחד מרחוק אמר שמא יש תחתיו מים (ר' יוחנן, שם במד' ב). את סבור שמא על חנם אמר יעקב לעשו שהוא ימכור לו את הבכורה (שם שם ד). אמר הקב"ה לישראל לא בשביל שראיתם פנים הרבה תהיו סבורין שמא אלוהות הרבה בשמים (שם שם כט). אמר להם משה לישראל לא תהיו סבורין שמא התרתי לכם לישבע בשמי (תנחומא ויקר' טו). שמא היו דרכיך כדרך כל הסוטות (פסיק' רב' כו, ויהי בעת שסרחה, קכט.). — ומכאן בעקר כלפי העלול להיות בעתיד, אף כמלת קשור במשמ' פן, לבל, sonst, damit nicht; si non, pour que ... non; or lest:לא ילקטו אלא עניי כהנים שמא ישכחו ויתנו לתוך פיהם (ר"ט, תרומ' ט ב). לא יצא החיט במחטו סמוך לחשיכה שמא ישכח ויצא (שבת א ג). קופה מטה על צדה ונוטל שמא יטיל ואינו יכול להחזיר (ר' אלעזר בן עזריה, שם ד ב). ראש השנה שהיה ירא שמא תתעבר מערב אדם שני עירובין (ר"י, ערוב' ג ז). מי שבא בדרך והיה ירא שמא תחשך לו (שם ד ז). ולא היו לבזיכים שולים שמא יניחום ויקרש הדם (שם ה ה). אין התורם נכנס לא בפרגוד חפות ולא במנעל וכו' שמא יעני ויאמרו מעון הלשכה העני או שמא יעשיר ויאמרו מתרומת הלשכה העשיר (שקל' נ ב). ומתקינין לו כהן אחד תחתיו שמא יארע בו פסול, ר' יהודה אומר אף אשה אחרת מתקינין לו שמא תמות אשתו (יומא א א). ומאיימין עליהם שמא תאמרו מאומד ומשמועה וכו' ושמא תאמרו מה לנו ולצרה הזאת וכו' ושמא תאמרו מה לנו לחוב בדמו של זה (סנה' ד ה). מי נשבע מי שהפקדון אצלו שמא ישבע זה ויוציא הלה את הפקדון (שבוע' ו ז). והוי זהיר בדבריך שמא מתוכם ילמדו לשקר (שמעון בן שטח, אב' א ט). חכמים הזהרו בדבריכם שמא תחובו חובת גלות וכו' (אבטליון, שם שם יא). ואל תאמר לכשאפנה אשנה שמא לא תפנה (הלל, שם ב ד). הזהר שמא תגע בכלי עד שתקדש ידיך ורגליך מן הכיור (תמיד א ד). ומלמדים אותו הוי זהיר שמא תתחיל לפניך שלא תכוה (שם ו ג). מתירא אני מבית דין הגדול שמא יריצו את ראשי (תוספת', סוף אהילות). ושוחד לא תקח, שמא תאמר הריני נוטל ממון ואיני נוטה את הדין תלמוד לומר כי השוחד יעור עיני חכמים (מכי' משפטים, מסכ' דכספא כ, ק.). מתירא הייתי שמא יפסיקו בי עוברי דרכים (ברכ' ג.). למד לשונך לומר איני יודע שמא תתבדה ותאחז (שם ד.). שמא יראו התלמידים ויקבעו הלכה לדורות (שם יא.). לא יאכל זב פרוש עם זב עם הארץ שמא ירגילהו אצלו (שבת יג.). מתירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם (שם פח:). גזירה שמא יטמאו הבעלים לאחר זריקה (פסח' עח:). ואין אומרים נמתין לו שמא יבריא אלא מחמין לו מיד (יומא פד:). חולה שמת לו מת אין מודיעין אותו שמת שמא תטרף דעתו עליו (מו"ק כו:). אחינו פלוני נשאר אשה שאינה הוגנת לו ומתיראים אנו שמא יתערב זרעו בזרעינו (כתוב' כח:). אסור לאדם שיעשה שותפות עם העכו"ם שמא יתחייב לו שבועה (סנה' סג:). שאלו תלמידיו את רבי יוסי בן קיסמא אימתי בן דוד בא אמר מתיירא אני שמא תבקשו ממני אות (שם צח.). בת לאביה מטמונת שוא, מפחדה לא ישן בלילה, בקטנותה שמא תתפתה, בנערותה שמא תזנה, בגרה שמא לא תינשא, נישאת שמא לא יהיו לה בנים, הזקינה שמא תעשה כשפים2 (שם ק:). שמא למחר איננו (שם שם). היה משכים לדרך ומתיירא שמא יאבדו (התפילין מניחן (מנח' לו). ובמוקדשים לא ישחוט שמא יגע בבשר וכו' חוץ מחרש שוטה וקטן וכו' שמא ישהו, שמא ידרסו ושמא יחלידו (חול' ב:). והיו ממתינים וסבורים שמא ימצא להם זכות (מד"ר בראש' נ). אמר לו אבא בחור אני וחוששני שמא יזדעזע גופי מפחדה של סכין (שם שם נו). ויחר ליעקב וירב בלבן ויען יעקב ויאמר ללבן מה פשעי מה חטאתי כי דלקת, דא את סבור שמא מצות או פצעים יהיו שם, אלא דברי פיוסים (שם שם עד). למה זה עזבתן את האיש וגומר, שמא ישא אחת מכם (שם שמות א). שאמרה שמא יגזור עלי הקב"ה חיים ויהא לי מוכן לאכול (שם דבר' ה). שמא תאמר כיון שירד לגיהנם אין לו תעלה וכו' שמא תאמר כיון שעלה מגיהנם פניו משחירים וכו' (פסיק' רב' כ, מתן תורה צה:). אמר (משה) מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם (שם שם, צח.). ואומר לו הרכין ראשך על הסיט שמא תבוא שינה לעיניך (שם כו, ויהי בעת שסרחה, קל:). שמא יעשו תשובה (שם לא, ותאמר ציון, קמד.). — ובמשמ' אם לפני תנאי שאינו מסתבר, wenn; si; if: בני הוי זהיר במלאכתך שמלאכתך מלאכת שמים היא שמא אתה מחסר אות אחת או מייתר אות אחת נמצא מחריב את כל העולם כולו (ר' שמואל משום ר' מאיר, ערוב' יג.). — וכמלת שאלה במשמ' כלום לפני משפט שאינו מסתבר, גם בשאלה עקיפה, אף לפני כלום במשמ' כלשהו, etwa, ob; si; if, whereas: אמר לו שמא עילה מצאת בי (בנו של עקביא בן מהללאל לאביו, עד' ה ז). מעשה באשה אחת שבאת לפני ר"ע אמרה לו ראיתי כתם, אמר לה שמא מכה היתה ביך, אמרה לו הן וחיתה, אמר לה שמא יכולה לגלע ולהוציא דם (נדה ח ג). נכנס ר' עקיבא ואמר לו (לר' אלעזר) ר' אומר לפניך דבר שמא אין אתה מיצר, אמר לו אמור, אמר לו שמא אחד מן המינין אמר לך דבר של מינות והנאך (תוספת' חול' ב כד). אמר תלמיד אחד מתלמידי גליל העליון לפני ר' אליעזר שמעתי שחולקין בין טבעת לטבעת, אמר לו שמא לא שמעת אלא לענין שבת (שם כלים ב"מ ב א). אמר לו הין שמא בר"ה וביום הכיפורים וביובל (ספר במד' עה). כשהיה נפטר יעקב אבינו מן העולם קרא להם לבניו והוכיחן וכו' אמר להם שמא יש לכם בלבכם מחלוקת על מי שאמר והיה העולם (שם דבר' לא). כשמת אהרן נתקבצו כולם אצל משה ואמרו לו היכן אהרן אחיך א"ל אלהים גנזו לחיי עולם ולא היו מאמינים בו, אמרו לו יודעים אנו בך שקפדן אתה, שמא אמר לפניך דבר שאינו הגון (שם שם שה). אמר לו הקב"ה למשה אמור להם לישראל הסתכלו בשמים שבראתי לשמשכם שמא שינו את מידתם, או שמא גלגל חמה אינו עולה מן המזרח וכו' הסתכלו בארץ שבראתי לשמשכם שמא שינתה את מדתה, שמא זרעתם ולא צמחה, שמא זרעתם חטים והעלית שעורים, או שמא פרה זו אינה דשה ואינה חורשת, או שמא חמור זה אינו טוען ואינו הולך, וכן לענין הים וכו' שמא שינה את מדותיו (ספרי דבר' שו). אמר להם משה לישראל שמא אין אתם יודעים כמה צער נצטערתי על התורה (שם שם). למלך שבא אצל בניו וכו' אמר להם בני שמא כלום צורך יש לכם, שמא דבר יש לכם (שם שם שמז). אילו שכח שם כיס אבנים טובות ומרגליות שמא לא היה חוזר ונוטל כיסו אף הבא יחזור למקומו ויברך (ירוש' ברכ' ח ח). אילו פועל עושה בראש הדקל או בתוך הבור שמא מטריחין עליו שיחזור למקומו ויברך (שם שם). המשעבד שדה לחבירו והלך ומכרה שמא אין בעל חוב בא וטורף (ר' שמעון בן גמליאל, שם פסח' ב ב). א"ל אם תראה סריס מתחבק עם אשתך שמא אינו רע לך (שם ביצה ב ה). אילו שומרת יבם שנפלה לפני כמה יבמין שמא אינה מתייבמת (שם יבמ' י יז). אמר לו (בצלאל למשה) שמא כך אמר לך הקב"ה עשה משכן ארון וכלים, אמר לו שמא בצל אל היית וידעת (ברכ' נה.). אמר לו שמא לא שמעת אלא לענין שבת (שבת נב:). אמרתי שמא פרקמטיא בזול נזדמנה לך וכו' שמא מושכרת ביד אחרים וכו' שמא מוחכרת ביד אחרים וכו' שמא אינן מעושרות וכו' שמא הקדיש כל נכסיו לשמים (שם קכז:). אמר לו שמא לא שמעת אלא כשקרבי דגים מעורבין בהן (ערוב' כז.). אמר לו שמעיה לאבטליון אבטליון אחי בכל יום הבית מאיר והיום אפל שמא יום המעונן הוא (יומא לה:). ריקה, כמה מכוער אותו האיש, שמא כל בני עירך מכוערין כמותך (תענ' ז:). אותה שנה לא עשו ישראל את יום הכפורים והיו דואגים ואומרים שמא נתחייבו שונאיהן של ישראל כליה (ר' יוחנן מו"ק ט.). אמר להם שמא ראשה נאה אמרו לו סגלגל, שמא שערה נאה, דומה לאניצי פשתן (נדר' סו:). אמר לו שמא עיניו של לויתן ראית (ר"א, ב"ב עד:). אמרתי שמא חס ושלום קיבל רבי עולמו (סנה' קא.). לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי (ע"ז ח.). ועל דבר זה היה משה דואג אמר שמא חס ושלום מעלתי בשמן המשחה (הור' יב.). אמה ליה רבי יוחנן בן זכאי אליעזר בני כלום סעדת היום שתק, שוב א"ל ושתק, שלח וקרא לאכסניא שלו א"ל כלום סעד אליעזר אצלכם, אמרו לו אמרנו שמא אצל רבי היה סועד3 (אדר"נ כו.). אמר לה בתי שמא עיניך נתת באחד מן התלמידים (מנח' מד.). אמר להם שמא באשה בדקתם שהוסיף לה הכתוב שני צירים ושתי דלתות (בכורות מה.). חזר בעלה ומצא המצרי יוצא מביתו שאל אותה שמא נגע בך (מד"ר שמות א). בנוהג שבעולם אדם מפנה כלי מלא לתוך כלי ריקן או שמא כלי מלא לתוך כלי מלא (שם ויקר' י). אמרו ליה שמא בסדרי מרכבה אתה עוסק (שם שם טז). אמר להם הקב"ה לישראל שלחתי לכם שלשה שלוחין משה אהרן ומרים שמא אכלו מכם, שמא שתו מכם, שמא הטריחו עליכם כלום (ר' ברכיה, שם שם כז). באותה שעה נתיירא יעקב אבינו ואמר שמא חס ושלום כשם שלאלו ירידה אף לי כן (שם שם כט). שמא יכול הוא לשמרו מן הלסטים (שם במד' יא). היה מצר לומר שמא יש בלבו של מלך עלי כלום (שם שם טו). בשר ודם מדליק נר מנר דלוק, שמא יכול להדליק נר מתוך חושך (שם שם). ואם תאמר הזקנים שהיתה נבואתן משל משה שמא חסר משה מן נבואתו כלום (שם שם). שמא אמרתי לך הביאו לי עולות מן חיות שבהרים, שמא הטרחתיך עליהם להביא לפני מהבהמה שאינה ברשותך (שם במד' כ). אמר לו הקב"ה לישעיה לא תהא סבור שמא לא הזהרתי אותם על ע"ז תחילה (שם דבר' ב). רבש"ע אתה הוא אלוה על כל אלהים ואם אי אתה עונה אותי אני אומר שמא ח"ו כל פנים שוות (שם שם). אמר לו שמא בחדרי מרכבה היית עסוק (שם שה"ש, צוארך בחרוזים). אוי לי, שמא משוא פנים יש בדבר (שם רות ג). וכן ביעקב כתיב ויירא יעקב למה נתיירא אמר שמא נתקלקלתי אצל לבן בכלום (תנחומא חקת נה). ואם אין זה נותן עירוב וזה נותן עירוב שמא מותרין לטלטל (פסיק' רב' כג, י' הדברות תליתאה, קכ.). והוא עולה ונוטל את דדו ונותנו בפיו שמא ימשך לו חלב (שם כו, ויהי בעת שסרחה, קלא.). אמר הקב"ה לאברהם לך ונחם את ירושלם שמא מקבלת תנחומים ממך (שם ל, נחמו נחמו, קמא.). שמא בבניי היית שליט שהיית עומד ואומר עליהם ובתוך עם טמא שפתים (שם לג, אנכי אנכי, קנ:). — ובשמוש כשם עצם, דבר שאולי הוא אמת ואולי לא, דבר ספק, בנגוד אל ברי או ודאי: מנה לי בידך והלה אומר איני יודע וכו' רב הונא ורב יהודה אמרי חייב, ברי ושמא ברי עדיף (כתוב' יב:). ממון המוטל בספק חולקין בלא שבועה אימור דאמר סומכוס בשמא ושמא, בברי וברי מי אמר (ב"מ ק.). אבה את השמא ושנא את המברך, ר' חדקא אומרה בלשון אחרת אבה את השמא ושנא את המה בכך (דא"ז ט, וכעין זה כלה רבתי ג וכן שם ה). — ובהכפלה שמא ושמא: זו סבורה שמא אצלי סועד היום וזו סבורה שמא אצלי במקור נדםס 'אצלה' סועד היום (ב"מ פו:). עבד בשר ודם שאמר לו אדונו המתן לי בשוק ולא אמר לו היכן ימתין התחיל העבד אומר שמא אצל בסילקי אמר לי להמתינו או שמא אצל בית המרחץ אמר לי או שמא בצד פיטרון אמר לי (מד"ר שמות טו). — ובסהמ"א: על כרחך לשון דילמא הוא, שמא תאמר בלבבך מפני שהם רבים לא אוכל להורישם (רש"י, דבר' ז יז). אולי יראו, שמא יבינו, כי בית מרי המה, לפיכך עדיין הוא שמא (הוא, יחזק' יב ג). דשמא אם אני מניח להם מן הדמים לא יועילו לי כלום (הוא, תמורה ט.). נשרפת משום שמא טמא היה (הוא, נדה לג:). — °ובהכפלה שמא־שמא: פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא שמא הוא שמא אינו (רמב"ם, עכו"ם ב ג).
1 [אין שמא הרכבה מאחרת מן שו־מה, אלא מלה קדומה שכנגדה באשור' שֻמִּ במשמ' אם, ברוש' אֶסְמַ במשמ' מפני ש, ובכמה ניבים ערביים אסמאַנ וכדו' בשמושים שונים. ואמנם בחלק משמושיה מקבילה המלה לארמ' דמא, דמאי, (מכאן אף בעבר') דילמא. במק' המבטא שֶׁמָּא הרגיל בפינו נֻקד בכתבי יד ודפוסים גם שֵׁמָא, שֶׁמֶא, שָׁמֶּא, שֵׁמֵא, שְׁמֶא, שׁמֶא, ועי' בהערות דלקמן ובדברי אברמסון, לשוננו טו, 189.]
2 [בבן סירא מב ט: בנעוריה פן תגור ובעולה פן [תשנא] בבתוליה פן תפותה וכו' בבית אביה פן [תהרה] וכו'.]
3 [שים לב לחלוף המלים כלום ושמא במקום זה.]