שָׁתַם

פ"י, במקרא רק בינ' פָעוּ', שָׁתוּם, בצרוף שְׁתֻם העין1, — גלוי העין: נאם בלעם בנו בעֹר ונאם הגבר שְׁתֻם העין (במד' כד ג, טו). — ובסהמ"א, במליצת הכתוב: והמשל כאור השמש שעוברת על פני שתום העין ולא יוכל לראות פני השמש רק עד שיעבור (יסוד מורא לראב"ע יב, מג.). — ואמר המשורר: איך לא יאַו להביט יפיך הגבר שתם העין (ריה"ל, מה יפית, זמורה ב, 91). מי יתנני שְׁתֻם עין בנֹער ולא נטה לבבי ואחור לא נסוגתי (ר' יהודה אבן גיאת, מבין עפאים, שער השיר, 124). עין שתום על כל סתום לו כסתום דרך בתרון (ר"י קמחי, ספר זכרון 1). — ושתום עין במשמ' סתום העין2: ולבי קטרת תבונה ירקה, שְׁתֻם עין התאוה ועין השכל יפקח (עמנו', מחב' ג, הברמן, 88). — ובתו"מ: *שָׁתַם, פתח, הסיר את הסתימה, Öffnen; ouvrir; to open: עכו"ם שהיה מעביר עם ישראל כדי יין ממקום למקום וכו' אם הודיעו (היהודי) שהוא מפליג,  כדי שישתום ויסתום ויגוב (ע"ז ה ג, וכעין זה שם שם ד). — ואמר המשורר: הנני גבר עיניו לראות פשעי דודיו עד לא שתם, אכן כל איש מהם משגה חכי זדון עלי שתם (רמב"ע, ס' הענק ו, ברודי, שסד).



1 [משמ' הבטוי במקומו שנויה במחלוקת, עד שהתלבטו בו אף הקדמונים כעדות תרג' השבעים ἀληινός ὁϱῶν, שכאלו גרסו שֶׁ-תַּמָּה עין (שלו), החוזה אמת, וזאת כונת ת"א: דשפיר חזי, כי מצד הלשון לכאורה קשה להניח, שבא כאן שתם שלא במשמ' סתום העין, כשמוש שָׂתַם (בכתיב זה באיכה ג ח), סתם בכל מקום במקרא, וכן וולג' obturatus, סתום, ואלו מצד הענין נדרשת המשמ' גלוי עינים, וכן הסור' (גליא), וכן מפֹרש בהמשך (במד' כד ד) נֹפל וגלוי עינים; ואך תרוץ שבדרוש הוא בדברי ת"י: ורזיא סתימא מה דאתכסי מן נבייא הוה מתגלי ליה. ואמר ראב"ע בפרושו: שתם העין, אין לו אח רק פירושו כפי מקומו הפך סתום, ויש אומרים כי עין אחת היתה לבלעם, וזה דרך דרש, ע"כ.
ואולם אפשר שיש להבחין בין לשון המקרא בכללו, אשר שתם, סתם, בא בו במשמ' סתם, סגר בלבד, ובין לשונם של משלי בלעם, שהיא אף קרובה ללשון השירה שבס' איוב, וכמוה אולי מתֻרגמת היא מארמ', ובלשון זו בא שתם במשמ' פתח דוקא, כנגוד שבין לשונות קרובות במלים כגון אשכח =(מצא) כנגד שָׁכַח בעבר', אַבַי أبي במקור נדפס בערבית 'أبن' במשמ' לא אבה בערב', כנגד אָבָה בעבר', ועוד, ומשמ' זו של שָׁתַם היא הבאה אח"כ גם בלשון המשנה. לפי זה שָׁתַם וסתם אחת הן במקורן.
שים לב לכך, כי כמה מן הקדמונים, כגון רסע"ג בתרגומיו, ראו גם השתומם (מן שמם) כנגזר מן שתם, כמובן בטעות.]

2 [ע"פ הבנה כזו במקרא, עי' בהערה הקודמת.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים