תַּחֲנוּן

ש"ז, במקרא רק מ"ר תַּחֲנוּנִים,  סמ' תַּחֲנוּנֵי, כנ' תַּחֲנוּנַי, תַּחֲנוּנֶיךָ, תַּחֲנוּנָיו, תַּחֲנוּנֵינוּ, — כמותְּחִנָּה, בקשת רחמים, מאלהים או מאדם: קול על שפיים נשמע בכי תַּחֲנוּנֵי בני ישראל (ירמ' ג כא). שמע קול תַּחֲנוּנַי בשועי אליך (תהל' כח ב). תַּחֲנוּנִים ידבר רש ועשיר יענה עזות משלי יח כג. הירבה אליך תַּחֲנוּנִים אם ידבר אליך רכות (איוב מ כז). ואתנה את פני אל אדני האלהים לבקש תפלה וְתַּחֲנוּנִים (דני' ט ג). בתחלת תַּחֲנוּנֶיךָ יצא דבר (שם שם כג). — ובצרופים, הפיל תחנוניו לפני פ': כי לא על צדקתינו אנחנו מפילים תַּחֲנוּנֵינוּ לפניך כי על רחמיך הרבים (שם שם יח). — ובמשמ' נשיאת חן, מתן חנינה כמו תחִינה במשמ' זו: ושפכתי על בית דוד וכו' רוח חן וְתַחֲנוּנִים (זכר' יב י)1. — ואמר בן סירא: לא ישא פנים אל דל ותחנוני2 מוצק3 ישמע (ב"ס גני' לב יו). — ובתו"מ: העושה תפלתו קבע אין תפלתו תחנונים (ברכ' ד ד). וכשאתה מתפלל אל תעש תפלתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני המקום ב"ה (אבות ב יג). ותהא תורתך מלאכתינו כל ימי חיינו ויהיו דברינו תחנונים לפניך (ירוש' ברכ' ד ב). שתוי אל יתפלל אם התפלל תפילתו תחנונים (שם תרומ'  א ו). לא אמרן (עקר רגליו חוזר לראש) אלא שאינו רגיל לומר תחנונים אחר תפלתו חוזר לעבודו' (ברכ' כט:). עשרה לשונות נקראת תפלה ואלו הן שועה צעקה וכו' ותחנונים (מד"ר דבר' ב). — ואמר המשורר: אקרא אדני ואירא עוני פן תחנוני יהיו טרח (ר"י הלוי, יועץ ומקים זמורה א, 29). — ובסהמ"א, גם מ"י °תַּחֲנוּן: והצליח לעבד לך להשכיל בשפכי תחנון בינו לבינך (ד"ה של יהודי מצרים וא"י, מן ב, 264). — °וככנוי לתפלת "רחום וחנון" שאחרי שמונה עשרה.



1ירמ' לא ח) כתוב: בבכי יבאו ובְתַחֲנוּנִים אובילם אוליכם אל נחלי מים וכו', ובמק' זה בשבעים בבכי יָצאו (ἐχῆλϑον) ובתנחומים (ἐν παϱαϰλήσεις) אובילם וכו', ובכוון זה גם וולג', ות"י (ברחמין סגיאין אקרבינון), ואולם למעשה אפשר להבין גם תחנונים כאן, כבזכר' יב י, כלשון מתן חנינה; ואפשר שהשבעים סומכים על דרשת אל תקרי, הבאה לקבע הבנה זו: אל תקרי (ז"א אל תפרש) תחנונים כלשון בקשה אלא כלשון חנינה ותנחומים.]

2 [נ"א: ותחנונים.]

3 [נ"א: מצוק.]

חיפוש במילון: