תָּמִיד

1, תה"פ, — בכל הזמן, בכל עת (ועת), בכל פעם, immer (wieder); toujours; always: ונתת על השלחן לחם פנים לפני תָּמִיד (שמות כה ל). אש תָּמִיד תוקד על המזבח לא תכבה (ויק' ו ו). כן יהיה תָּמִיד הענן יכסנו (במד' ט יו). ארץ אשר יי' אלהיך דרש אתה תָּמִיד עיני יי' אלהיך בה וכו' (דבר' יא יב). ואתה תאכל לחם על שלחני תָּמִיד (ש"ב ט ז). אשרי אנשיך וכו' העמדים לפניך תָּמִיד (מ"א י ח). הן על כפים חקתיך חומתיך נגדי תָּמִיד (ישע' מט יו). וקוה אל אלהיך תָּמִיד (הושע יב ז). שויתי יי' לנגדי תָמִיד (תהל' יו ח). באהבתה תשגה תָמִיד (משלי ה יט). — וכסומך, בצרופים כגון ארוחת תמיד, בהקבלה לצרופים כגון שמחת עולם וכד': וארחתו ארחת תָּמִיד נתנה לו וכו' דבר יום ביומו (מ"ב כה ל, ירמ' נב לד). — ואנשי תמיד: ואנשי תָמִיד2 יבדילו עברים בארץ מקברים את העברים את הנותרים וכו' (יחזק' לט יד)3. — ולחם תמיד: ולחם הַתָּמִיד עליו יהיה (במד' ד ז)4. — ומנחת תמיד5: וקטרת הסמים ומנחת הַתָּמִיד ושמן המשחה (שם שם יו). ללחם המערכת ומנחת התָּמִיד (נחמ' י לד). — ועולת תמיד6: עלת תָּמִיד לדרתיכם (שמות כט מב). על עלת התָּמִיד ונסכה (במד' כח י). ועשו את הכבש ואת המנחה וכו' עולת תָּמִיד (יחזק' מו יה). ואחרי כן עלת תָּמִיד ולחדשים ולכל מועדי יי' המקדשים (עזרא ג ה). ללחם המערכת וכו' ולעולת התָּמִיד השבתות החדשים (נחמ' י לד). — וקטרת תמיד: קטרת תָּמִיד לפני יי' לדרתיכם (שמות ל ח). — ותמיד, ככנוי לקרבן הקרב יום יום7: וממנו הרים8 התָּמִיד והשלך מכון מקדשו וצבא תנתן על התָּמִיד בפשע (דני' ח יא-יב). וחללו המקדש המעוז והסירו התָּמִיד ונתנו השקוץ משמם (שם יא לא). ומעת הוסר התָּמִיד ולתת שקוץ שמם (שם יב יא). — ובתו"מ: אפילו אלו נוטלין ואלו מניחין אף זו היתה תמיד (רבי יוסי, מנח' יא ז). — *ובעקר הקרבן שהיו מקריבים יום יום, בקר וערב: תמיד נשחט בשמונה ומחצה וקרב בתשע ומחצה וכו' (פסח' ה א). אברי התמיד ניתנין מחצי כבש ולמטה במערב (שקל' ח ח). בי"ז בתמוז נשתברו הלוחות ובטל התמיד ןהןבקעה העיר וכו' תענ' ד ו.  השקו את התמיד בכוס של זהב (תמיד ג ד). זהו סדר התמיד לעבודת בית אלהינו (שם ז ג). משעת שחיטת התמיד עד שעת זריקתו (ברכ' סב:). — *ותמיד של שחר, *ותמיד של בין הערבים: עם תמיד של שחר היו קרבין, ופר העולה ושעיר הנעשה בחוץ היו קרבין עם תמיד של בין הערבים (יומא ז ג). בכל יום היו שם עשרים ואחת תקיעות במקדש וכו' ט' לתמיד של שחר ותשע לתמיד של בין הערבים (סוכה ה ה). ולא (מחנכין) מזבח העולה אלא בתמיד של שחר (מנח' ד ד). אמר לו אמש בטלתם תמיד של בין הערבים ועכשיו בטלתם תלמוד תורה (מגי' ג.). — ומ"ר *תמידים, *תמידין: התרומה מה היו עושין בה, לוקחין בה תמידין ומוספין ונסכיהם (שקל' ד א). משמר שזמנו קבוע הוא מקריב תמידין נדרים ונדבות ושאר קרבנות ציבור (סוכה ה ז). התמידים קודמין למוספים (זבח' י א). התמידין אינן מעכבין את המוספים, ולא המוספין מעכבים את התמידים (מנח' ד ד). כל המארח ת"ח בתוך ביתו ומהנהו מנכסיו מעלה עליו הכתוב כאילו מקריב תמידין (ברכ' י:). — ותמיד, שם המסכת בסדר קדשים הדנה בתמידים. — ובסהמ"א, גם בצרופים שבסמ': כי הם תמידי9 המציאות (רשב"ג, מקור חיים ה ל). שהם תמידי התנועה (רלב"ג, ס' ההקש הישר כת"י א פט)10. והראשונה שבפעולות הראשיות ההזנה וענינה שהגשמים הנמוגים תמידי ההתכה למה שבהם מן החום והלחות (אמו"ר לראב"ד א ו). — °ונר תמיד, נר שמדליקים בבית הכנסת לפני ארון הקדש. — ואמר הפיטן: ברכם טהרם רחמם צדקתך תמיד גמלם11 (אנא בכח, מיֻחס לר' נחוניה בן קנה). לנסוך יין תמידיך (מאיר בן אלעזר הדרשן, ציון צפירת, קינ'). תפלה תקח תחנה תבחר תמור ניחוח תמיד השחר (מאיר בן יצחק, תפלה תקח, סליח' לער"ה).  במקום תמיד12 מיֻמן לשחר על קרבני (בנימין, יו"כ קטן, בת עמי לא תחשה). 



1 [המלה קרובה במשמ' אל נֶצַח, וכנראה נולדה אף היא בעקר כלשון חזק, מן תמאיד, משרש מאד.]

2 [אמנם הצרוף קשה, ואין תרוצי המפרשים מניחים את הדעת, ואפשר שאין הגרסה מדֻיקת.]

3 [במק' לבוא תָמִיד צוית להושיעני (תה' עא ג) הנכון הוא, כדעת רבים, כמו בתה' לא ג: לבית מצדות להושיעני.]

4 [השוה בשמות כה ל: לחם פנים לפני תמיד.]

5ויק' ו יג: עשירת האפה סלת מנחה תמיד.]

6 [ובבמד' כח ג: שנים ליום עלה תמיד.]

7 [בשמוש דומה בא באשור' satukku (מן השומרית) במשמ' (קרבן) תמיד.]

8 [קרי: הוּרַם.]

9 [נ"א: תמידיים. ועי' קלצקין-צובל, ערך תמידי.]

10 [ועי' קלצקין-צובל, שם].

11 [על בעית המחבר עי' דודזון, אוצר א, 284. ואמנם היה מי שהציע לגרס: תמים גמלם, וקשה לקבל דעה זו כנגד כל המקורות; אבל אפשר שהמכֻון הוא: תָּמֹד גָּמְלָם, כלשון מדידה.]

12 [ובמחזור איטאלייני ב בטעות: תמיר.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים