רקע
ס. יזהר
סיפורים מבית הדין

אל“מ עמר, מפקד רצועת עזה, העיד בבית־הדין הצבאי, כי דיווח בשעתו (בפברואר 88) לפני הרמטכ”ל ושר הביטחון על המכות ועל התעללויות בערבים הכבולים.

ועוד העיד, כי מפקד פיקוד הדרום שמע והורה שלא לדווח על נפגעים ממכות (“להכות ורק לא להרוג” – הורה להם – “שיכאב להם עד שלא יחזרו על מעשיהם”).

ועוד העיד, כי פעם נוכחו הוא ואלוף הפיקוד בשעת מעשה, כשהשכיבו ערבים על הארץ והיכו אותם והתעללו בהם. האלוף לא אמר אז מלה. אבל “להכות עד שיזחלו על ארבע” לימד אותם אחר־כך. “ותישר את הקו ותמשיך הלאה”, הוסיף האלוף ולימד את מפקד המכים. “ולדכא כל אלימות באלימות”, קבע את העקרון, “כדי שילמדו לקח”.

וצריך לקחת את דברי האלוף ולכתוב אותם על כל השערים ועל כל מזוזות בתי־הספר: “לשבור להם את הידיים ואת הרגליים כדי שיזחלו על ארבע”.

שידעו הילדים מי הוא גיבור דורנו. מה היתה בימיהם מדיניות הביטחון. ואיך נעשתה לעיניהם ההיסטוריה החדשה של היהודים הגאים בארצם המשוחררת.

*

הכל בסיפור היה מוכר מכל העולם. כעת גם אצלנו. חיילים מכים אנשים קשורים. מפקדים רואים ולא אומרים מלה. החיילים ייתבעו לדין. המפקדים יהיו גיבורי האומה.


המקום החמישי    🔗

ארבעה חיילים יושבים על ספסל הנאשמים בבית־הדין הצבאי.

המקום החמישי על הספסל ההוא לא תפוש.

זה מקומו של מי שנתן את ההוראות שעל ביצוען נאשמים החיילים.

כעת הוא עסוק מאוד. הוא מרבה לדבר על השלום וגם על המוסר, הוא מתמודד להיות ראש ממשלה.

*

מי שהיה נוהם “הכל לפי החוק” במקום להתפלץ ממה שהיו עושים בשמו ברמיסת כל חוק – נוהם כעת על “תכנית שלום” שלו ועל “מוסר הדמוקרטיה”.

ויש לו חסידים המרקדים סביבו. יורשי תנועת העבודה ההיסטורית. והוא יסחוף המונים.

*

מי שעשה את מלחמת לבנון ואת חרפת מלחמת השולל – העניש עצמו במאסר בית. ולמה לא ילמד ממנו מי שדירדר את היהודים עד חרפת בהמיותם?


יזהר סמילנסקי, דבר, 1.6.90

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47917 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!