רקע
אליעזר שטיינמן
מבקרים, סוקרים ומעשי־סיקריקי

מבקרים ישרי־לב חייבים תמיד לפשפש במלאכתם, אם עשויה היא ביושר ואם הנאה ממנה לעולם, היינו לבריות שבעולם השוחרים דעת בתחומי האמנות והספרות, הקוראים ספרים, הצופים במחזות והמסתכלים בתמונות וזקוקים להסברה טובה ולהדרכה נכונה. תמצא לומר: קהל שוחרי דעת אינו זקוק כלל לחוות־דעתה של הבקורת, ומוטב לו לילך אל היצירות עצמן ולקלוט מהן באופן אי־אמצעי כל אחד לפי השגתו ויכולת־קליטתו, עדיין יכול המבקר להתברך בעצמו, שאינו פועל בטל חס ושלום. הרי הכוח בידו, אם היושר בלבו, לשמש אחיעזר לאמן, יועץ טוב ומדריך, על ידי שהוא מורה לו על גבולות יכלתו ומזהירו מפני המליצה וההגזמה, מפני החזרה והחקוי, מפני אונאת עצמו ואחיזת עיני הזולת, מפני כל מרעין בישין האורבים לאדם הנוטל לעצמו בדין או שלא בדין את השם אמן. רבים נכנסים להיכל האמנות, וכמה מעטים זכאים לכך. אם אין לנעוץ חרב על סף ההיכל כנגד שאינם ראויים, צריך לנעוץ קולמוס המבקר, כדרך שבורא העולם השכין “מקדם לגן־עדן את הכרובים ואת להט החרב המתהפכת לשמור את דרך עץ החיים”. אך אם המבקר הוא בחינת חרב המתהפכת מן הדין שיהיה גם טהור ככרוב ללא כל אבק פניה או טינה בלב.

הישרות היא יסוד הביקורת. וישרות זו אין משמעה רק יושר סביל, והוא סור מרע או שב ואַל תעשה, כי אם יושר פעיל דווקא, שהוא בקום ועשה, היינו, יושר חרוץ, ער, זריז ביותר, מאחר שיש גם יושר מנומנם או נים ולא נים. מכאן אנו למדים, כי חייב מבקר להיות בעל מצפון ער. ער בשני כיוונים: ער כלפי עצמו וער כלפי אחרים. מבקר נים ולא נים ישן לעצמו וער לאחרים, או ער לעצמו וישן לאחרים, הוא דבר שאין הדעת סובלתו.

לכן צריך המבקר לפשפש לא רק במלאכתו, כי אם גם במעשיו, לבחון את הרהורי־לבו, את נטיותיו, אף את פניותיו, לא כל שכן את יצריו הרעים, ואפילו את יצריו הטובים, שלא יתחרצו יתר על המידה, מאחר שיצר טוב חרוץ רב מדאי עלול גם כן להגיע לכלל השתוללות, ופעמים תקלתו קשה ביותר.


יש מחבר פרק־בקורת ומדמה בעצמו, שלא בא אלא ללבן איזו בעיה בפרשת יצירה, ולאמתו של דבר הוא בא להלבין פני אמן או פני כת של אמנים, שאין מפעליהם משתבצים לתוך העוגה, שהוא עג בהשקפתו האמנותית; כוונתו אולי לשפוך אור על הנושאים ובינו לבינו הוא גורם שפיכות־דמים לאישים. לעולם חייב מבקר לזכור שהוא דן דיני־נפשות, לא זו אף זו. תפקידו חמור הרבה משל הדיין. אין לדיין אלא פסק־דינו. אחרים מוציאים אותו אל הפועל. ואילו המבקר עשוי לשמש שופט, עד, קטיגור ומוציא לפועל בגוף אחד. הוא לא רק פוסק הלכות, אלא גם פוסק חיים ויורד לחיי הנשפטים.

אילו המבקר ירא־שמים ראוי לו לילך תחילה, לפני מעשה הבקורת, למקוה כשרה – להטביל בתוכה לא רק את גופו, אף את נשמתו, לעשות הגעלה בתוך הנפש מחשש חמץ, לשפשף היטב כל קורטוב סחי בקרבו עד תכלית הנקיון – לישב בשעת הכתיבה שבעה נקיים על כל משפט שלו, ולאחר מעשה לקבל על עצמו תשובה וחרטה על כל פגימה בספירה.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48169 יצירות מאת 2683 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!