א. אִנָּה

פ"י, – הסב וגרם שיבוא הדבר בעתו, במקום פלוני, לידי פלוני, הקרה והזמין, treffen lassen herbeiführen; faire advenir à temps; cause anyt. to happen to: מכה איש ומת מות יומת ואשר לא צדה והאלהים אִנָּה לידו ושמתי לך מקום אשר ינוס שמה (שמו' כא יב-יג). – ובכנ': רעה ותעבה שנא יי' ולא יאננה ליריאיו (ב"ס גני' יה יג).

 פֻע' אֻנָּה, – קרה את, הגיעו, herbeigetührt werden; atteint, arrivé à; to befall : לא יְאֻנֶּה לצדיק כל און ורשעים מלאו רע (משלי יב כא). לא תְאֻנֶּה לך רעה ונגע לא יקרב באהלך  (תהל' צא י). – וכינ': והוא התאונה לכל מאונה וסבה לכל מסובב (דוד הבבלי אלמקמץ, הובא בהקד' פיר' יצירה לר"י ברזילי ברצלוני).  – ובכנ': היה כצור לכלכל ים שאונך, היה מראה זרוע עם גבורה בעת מקרה ופגע רע יאונך (רש"ט פלקירא צרי היגון).

 – התפ', הִתְאַנָּה לפלוני, – בקש תאנה, הזדמנות, Vorwand, Gelegenheit suchen; chercher occasion; seek occasion : ויאמר (מלך ישראל) האלהים אני להמית ולהחיות כי זה שלח אלי לאסף איש מצרעתו  כי אך דעו נא וראו כי מִתְאַנֶּה הוא לי (מ"ב ה ז). –  ואמר המשורר: ומה בצע להתאנות לימים ומה הועיל בהרבות תאניה, והגלגל עלי קוו מסובב עשה חפצו וכן יהיה והיה (רמב"ע דיואן Monatschr. 1897, 170).  – °התאנה ב: כשם שמוכיחין את הנשבעין כך מוכיחין את המשביע שאם הוא מתאנה בטענתו כדי לפגום את בעל דינו האלה חוזרת עליו (ערוך ערך הסת). – התאנה כי: אחר אשר תעיר משנתך אבד מנוס ממך ולא תוכל להתאנות כי השינה תקפתך (ר"מ אלשיך, רב פנינים משלי ו ט).

חיפוש במילון: