זַךְ

ת"ז, בהפס' זָךְ, לנק' זַכָּה, מ"ר זַכִּים, זַכּוֹת, — נקי, טהור, שאינו עכור, klar, rein; pur, clair; pure, clear: ויקחו אליך שמן זית זָךְ כתית למאור (שמות כז כ). נטף ושחלת וחלבנה סמים ולבֹנה זַכָּה (שם ל לד). —  °זַךְ כזכוכית, שנראה האור מבעד לו: ובעבור היות הגוף זך תעבור בו ראות העין (מו"נ א כז). שעצם המוח עצם דק רוצה לומר ספירי זך העצם (מ' אלדבי, ש"א ד). והראיה על זה שהמראה מזכוכית הזך אם לא היה מכוסה מצד אחד מעופרת ומן הזפת לא היו נראין בו הצורות על פניו (מ' אלדבי, ש"א ט). זכים כזכוכית וכספיר (בירת מגדל עוז, אוצ"ט נז:). —  ובהשאלה במוסריות, טהור בלי כתם מוסרי, שאין בו שום עון, lauter; innocent: אם זַךְ וישר אתה כי עתה יעיר עליך ושלם נות צדקך (איוב ח ו). ותאמר זַךְ לקחי ובר הייתי בעיניך (שם יא ד). אך אמרת באזני וקול מלין אשמע זַךְ אני בלי פשע חף אנכי ולא עון לי (שם לג ח-ט). גם במעלליו יתנכר נער אם זַךְ ואם ישר פעלו (משלי כ יא). על לא חמס בכפי ותפלתי זַכָּה (איוב יו יז). הפילוסופים אשר דק עיונם וזכה מחשבתם (כוזרי ב נד). שצורת האדם היא זכה יותר משאר בעלי חיים עד שהיא דומה לצורות הפשוטות (מלמ' התלמיד', תזריע). —  ומ"ר במשמ' הטבעית והמוסרית: שתה מן הבור הזה שמימיו זכין וצונן (מד"ר קהל', שמור רגליך). מפני שהגלגלים טהורים וזכים כזכוכית וכספיר (רמב"ם יסוה"ת ג). והדבר ידוע מהגשמים הזכים שבהקפל חלקיהם ובהתקבצם זה אל זה יתעבו וימעט ספיריותם (רמ"ע מפאנו, אם כל חי א כד). — ואמר המשורר: תבל גנת ילדי רשע על כן שאפה אל גן זַכָּיו, ודבק בירוא האל אולי תהיה נפשך תוך גנזכיו (רמב"ע, תרשיש ח).

חיפוש במילון:
ערכים קשורים