חֵצִי

 א. 1, חֲצִי, ש"ז, סמי' חֲצִי, כנ' חֶצְיוֹ, חֶצְיֵנוּ, מ"ר *חֲצָאִים, *חֲצָיִים, — חלק אחד משני חלקים שוים של דבר שלם, Hälfte; moitié; half: ועשו ארון  עצי שטים ‏‏אמתים וָחֵצִי ארכו ואמה וָחֵצִי רחבו ואמה וָחֵצִי קמתו שמות כה י.  כי למועד מועדים וָחֵצִי וככלות נפץ יד עם קדש תכלינה כל אלה דני' יב ז.  ולא האמנתי לדברים עד אשר באתי ותראינה עיני והנה לא הגד לי הַחֵצִי הוספת חכמה וטוב מ"א י ז.  ויאמר המלך גזרו את הילד החי לשנים ותנו את הַחֲצִי לאחת ואת הַחֲצִי לאחת שם ג כה.  ובניהם חֲצִי מדבר אשדודית נחמ' יג כד. — וסמי': ויקח משה חֲצִי הדם וישם באגנת וַחֲצִי הדם זרק על המזבח שמות כד ו.  חֲצִי היריעה העדפת תסרח על אחרי המשכן שם כו יב.  והיתה הרשת עד חֲצִי המזבח שם כז ה.  ויאכל חֲצִי בשרו במד' יד יב.  בלול בשמן חֲצִי ההין שם יה ט.  לתשעת המטות וַחֲצִי המטה שם לד יג.  וישכב שמשון עד חֲצִי הלילה ויקם בַּחֲצִי הלילה שופט' יו ג. ויגלח את חֲצִי זקנם ש"ב י ד.  אם תתן לי את חֲצִי ביתך לא אבא עמך מ"א יג ח.  ויצא חֲצִי העיר בגולה זכר' יד ב.  ומש חֲצִי ההר צפונה שם ד.  שבוע אחד וַחֲצִי השבוע דני' ט כז.  עד חֲצִי המלכות וינתן לך אסת' ה ג.  בַּחֲצִי ימו יעזבנו ירמ' יז יא.  ושמרון כַּחֲצִי חטאתיך לא חטאה יחזק' יו נא.  לַחֲצִי שבט המנשה דבר' ג יג.  מֵחֲצִי מטה מנשה יהוש' כא כז.  כְּבַחֲצִי מענה צמד שדה ש"א יד יד. — ובמשמ' בַתָּוֶךְ, באמצע: ויעמד השמש בַּחֲצִי השמים יהוש' י יג.  ויכרת את מדויהם בַּחֵצִי ש"ב י ד. — ונחלק לַחֵצִי, לשני חלקים שוים: אז יחלק העם ישראל לַחֵצִי חצי העם היה אחרי תבני בן גינת להמליכו והחצי אחרי עמרי מ"א יו כא. — ובכנ': ויעש למזבח מכבר וכו' מלמטה עד חֶצְיוֹ שמות לח ד.  (כל ישראל) עמדים מזה ומזה לארון וכו' חֶצְיוֹ אל מול הר גרזים וְהַחֶצְיוֹ2 אל מול הר עיבל יהוש' ח לג.  חֶצְיוֹ (של העץ) שרף במו אש על חֶצְיוֹ בשר יאכל ישע' מד יו.  ולחצי שבט המנשה נתן משה בבשן וּלְחֶצְיוֹ נתן יהושע עם אחיהם מעבר הירדן ימה יהוש' כב ז.  ואם ימתו חֶצְיֵנוּ לא ישימו אלינו לב ש"ב יח ג.  ותקשר כל החומה עד חֶצְיָהּ נחמ' ג לח.  והיה ביום ההוא יצאו מים חיים מירושלם חֶצְיָם אל הים הקדמוני וְחֶצְיָם אל הים האחרון זכר' יד ח. — ובמשמ' באמצע: ונבקע הר הזיתים מֵחֶצְיוֹ מזרחה וימה שם ד. — ובסהמ"א: תורמין בצל קטן שלם ולא חצי בצל גדול תרומ' ב ה.  השואל את הפרה שאלה חצי היום ושכרה חצי היום ב"מ ח ב.  אדם משחרר חצי עבדו ירוש' קדוש' א ס..  נותן חצי קנס לרבו וחצי כופר ליורשיו גיט' מג.. חצי כופר ב"ק מ.חצי נזק שם.  דבר ולא חצי דבר ב"ב נו:. — ובכנ': שתי ידות לככר משלש לקב חצייה לבית המנוגע וחצי חצייה לפסול את הגויה ערוב' ח ב.  מי שחציו עבד וחציו בן חורין עובד את רבו יום אחד ואת עצמו יום אחד גיט' ד ה.  בית פירות לי בידך וכיס מלא מעות לי בידך אין לך בידי אלא חציין ושלישן תוספתא שבוע' ה יז.  נעול כולה כלחוץ פתוח חצייה כלפנים וחצייה כלחוץ ירוש' שבת א ג.. נתן לו פרוטה ואמר הבא לי בחצייה נרות ובחצייה פתילות והלך והביא בכולה נרות בכולה פתילות תוספתא מע' ב טחציה שפחה וחציה בת חורין שנתקדשה גיט' מג..  וכי מצינו דמים שחציין חטאת וחציין עולה יומ' טו..  נטל הקב"ה כל מימי בראשית ונתנם חציים ברקיע וחציים באוקיינוס מדר' בראש' ד.  ולעולם ימוד אדם עצמו חציו זכאי וחציו חייב שם קהל', זבובי מות.  — ומ"ר: שתי חביות ובהן כשני חציי זיתים אהל' ח ו.  מפטם לחציין פטור וכו' שמן שפטמו לחציין פטור כרית' ה..  אין הפסח לחצאין אלא או כולן יעשו בטומאה או כולן יעשו בטהרה ירוש' הור' ח מו:.  אמר רב יוסף אין נזירות לחצאין נדר' פג..  היו מפטמין אותה (את הקטרת) לחצאין לפיכך יחיד שפיטם לחצאין חייב כרית' ו:.  שני חצאי זיתים בתוך הבית ירוש' פסח' ג ל..  חמשה בקר אמר רחמנא ולא חמשה חצאי בקר ב"ק עא:. — °חצי שעה פלונית: התחלת זמן תמיד של בין הערבים מכי מתחיל להעריב דהיינו מחצי שבע ולמעלה דהא חצי שש וחצי שבע חמה עומדת בראש כל אדם וקודרת כנגדה למטה ואינו נוטה לשום צד ומחצי שבע ולמעלה נוטה ברקיע למערב סמוך למנחה מהתחלת שבע רש"י שבת ט:. — °חֲצִי קֹטֶר, עי' קֹטֶר. — °ושֵם מטבֵע, Mark : פיזרו ממונם לתת להגמון ולפחה ולשריו ולעבדיו ולעירונים כנגד ארבע מאות חצאים כדי לעוזרם ולא הועיל להם מאומה מעש' הגזר' ממגנצא



1 משרש חצה.

2 יש סוברים שצ"ל וחציו.

חיפוש במילון: