האות העשירית1 באלף בית העברית ושמה יוד, עי' זה. אות י היא אחת מאותיות גיכק שהן סימנים לארבעה הקולות שמתהוים בדחיקת הלשון להחֵך במקומות מתחלפים, ולכן היא נקראת חִכִּית, והיתה לפנים מצינת שני גוני הקול הזה, האחד קצת יותר רך כמו א חרוקה אִ2, וכך היו הֹברים אותה קצת המדברים ובפרט בקצת מקומות, והשני קצת יתר קשה, כשהקול מתהוה במקום קצת יותר גבוה בהחך. אך עתה כל היהודים שוים בזה וכלם הֹברים באות זו רק את הגון הקשה של הקול.
האות י היא אות שרשית ושמושית, ונוספת בפעלים בעבר בסוף השרש למדב"ע ובעתיד בתחלת השרש לנסתר ונסתרים, ובסוף לנֹכחת בעתיד וצווי, ובשמות לסימן המשקל יַפְעוֹל. בסוף המלים האות י משמשת לסימן היחס: הַזְּבֻלוֹנִי, הַשִּׁמְעוֹנִי, של זבלון, של שמעון.
לפנים היתה משמשת לסימן סמיכות בין שתי מלים, ונשארו משמוש זה רק שרידים אחדים בלשון, בפרט במליצה: אֹסְרִי לגפן עירה ולשרקה בְּנִי אתנו (בראש' מט יא). נֶאְדָּרִי בכח (שמות טו ו). חֹצְבִי מרום קברו חֹקְקִי בסלע משכן לו (ישע' כב יו). שֹׁכְנִי בחגוי הסלע תֹּפְשִׂי מרום גבעה (ירמ' מט יו). עגלה מלמדה אֹהַבְתִּי לדוש (הוש' י יא). עֹזְבִי הצאן (זכר' יא יז). העיר רַבָּתִי עם היתה כאלמנה רַבָּתִי בגויים שָׂרָתִי במדינות (איכ' א א). מי כיי' אלהינו הַמַּגְבִּיהִי לשבת הַמַּשְׁפִּילִי לראות בשמים ובארץ מְקִימִי מעפר דל וכו' לְהוֹשִׁיבִי עם נדיבים (תהל' קיג ו-ח). הַהוֹפְכִי הצור אגם מים (שם קיד ח). הַיֹּשְׁבִי בשמים (שם קכג א).
בשמות נוספת בסוף לסימן יחס הקנין לנקבה נֹכחת אחרי האות כ: הסלח לכל עונכי הרפא לכל תחלואיכי הגואל משחת חייכי המעטרכי חסד ורחמים וכו' תתחדש כנשר נעוריכי (תהל' קג ג-ה). — וגם לסימן הקטנה: אֲמִינוֹן, במקום אמנון, דוּכִיפת במקום דוכפת ועוד.
האות י נחה אחרי נקודת הירק ארוכה, ובקצת מקומות גם אחרי צירי וגם אחרי סגול, וגם אחרי קמץ. וכשהיא באה בתחלת מלה והיא שואית אם תבאנה לפניה אותיות בוכלמ תנוח, ואותיות בוכלם חרוקות: כי רבים בִּיהוּדָה בעלי שבועה (נחמ' ו יח). וענבים לחים וִיבֵשִׁים לא יאכל (במד' ו ג). ותאכל (האש) ארץ וִיבֻלָה (דבר' לב כב). וִיסַדְתִּיךָ בספירים (ישע' נד יא). למה תשקלו כסף בלוא לחם וִיגִיעֲכֶם בלוא לשבעה (שם נה ב). קול צעקת הרעים וִילְלַת אדירי הצאן (ירמ' כה לו). ראוני נערים ונחבאו וִישִׁישִׁים קמו עמדו (איוב כט ח). וכן לפי קריאת בן נפתלי וִישְׁתַּחֲוּ לך לאמים (בראש' כז כט), במקום וְיִשתחו. יקד כִּיקוֹד אש (ישע' י יו). ונשקה כִּיאוֹר מצרים (עמו' ח ח). כִּיתְרוֹן האור מן החשך (קהל' ב יג). וזאת לִיהוּדָה (דבר' לג ז). מִידֵי אביר יעקב (בראש' מט כד). ושמחתים מִיגוֹנָם (ירמ' לא יב). כל מחמדיה אשר היו מִימֵי קדם (איכ' א ז). מביתו וּמִיגִיעוֹ (נחמ' ה יג). — אך יש שיניעו אותה: עבר ארצך כַּיְאֹר (ישע' כג י). ורבים מִיְּשֵנֵי אדמת עפר יקיצו (דני' יב ב). לגרשנו מִיְּרוּשָׁתְךָ אשר הורשתנו (דהי"ב כ יא). — ויש שנשמטה כֻלה: ועלתה כָאֹר כלה (עמו' ח ח). ובלבד שיהו עושין מעין מלאכה (שבת יז ה). התקין ריב"ז שיהו מקבלין עדות החדש בכל יום (ר"ה ד ד). — והשתמשו בה לסימן גם לסגול: מפני שאיפשר (פאה ה ג). אי איפשר לאיש בלא אשה (ירוש' ברכ' ט יב ד). — וגם במקום חטף סגול: האילוליים מתעשרין לעצמן (תוספתא ר"ה ו א). — וכן *במקום דגש חזק, כמו במקור נִפעל: ליכנס, לימנות, במקום לִכָּנֵס, לִמָּנוֹת. — וגם °במקום שוא נע בראש תבה, ביראשית במקום בראשית: ביראשית ברא אי'ם אין ראשית אלא תורה (קטע מגני' מד"ר, JQR XX, 778).
י היא אחת מאותיות אהוי, ופועלת על אותיות בגד כפת שלאחריה, כשהיא נחה, לרפותן.
ברבים מהפעלים שאות הראשנה שלהם היא י, אין האות י קדומה, אלא באה במקום אות ו שהיתה בתחלה האות הראשנה בהשרש הזה, והפעלים האלה הם גזרה מיוחדת בדקדוק, גזרת נחי פה יוד, ובר"ת נפ"י.
במספרים משמשת האות י לסימן המספר עשרה: ויהושע נטל שכר עשרה אנשים של מרגלים שנתוסף יוד יתיר יוד עשרה (מד"ר במד' טז). י' (של יצחק) מול עשרה נסיונות (שם יח). כמה נשתייר מהם (ממחנה אשור) רב אמר עשרה שנאמר ונער יכתבם שכן דרכו של נער להיות כותב יוד (שם איכ', פתיח'). הביאני אל בית היין יוד יוד עשרים נון חמשים הרי שבעים (תנחומא במד' י).
1 בפרשה א' של איכה הפסוק המתחיל באות יוד בא אחרי הפסוק המתחיל באות ט: טמאתה בשוליה לא זכרה אחריתה וכו' ידו פרש צר על כל מחמדיה. וכן בפרשה ב: טבעו בארץ שעריה וכו' ישבו לארץ ידמו זקני בת ציון. וכן בשאר הפרשיות. וכן באותם מזמורי תהל' שפסוקיהם מסודרים עפ"י א"ב, תהל' לד: טעמו וראו כי טוב וכו' יראו את יי' קדשיו. וכן משלי לא: טעמה כי טוב סחרה לא יכבה בלילה נרה, ידיה שלחה בכישור וכפיה תמכו פלך.
2 כבר התפלפל בפרט החכם הגרמני פיליפי (Philippi ZDMG IL, 639, LI, 66) בדבר מהותה של אות זו בתחלתה, שקצת החכמים החליטו שהיתה בעצם וראשנה תנועית, ואח"כ נתרככה ונאצלה ממנה הברה הקשה במקום היותר גבוה בהחך. אך אם עוד לא הכרע בודאות איזה גון של הקול הזה היה בלשונות השמיות כלל ואצל העברים בפרט, הנה בזה אין שום ספק כי היו שני גוני הקול נהוגים גם אצל העברים, ובקצת מקומות בארץ ישראל היו הֹברים הקול בהברה הרכה כמו א, כמו שמעיד על זה אופן דבוּרה של האשה התקועית שהיתה אומרת אִשׁ במקום יֵשׁ: ותען האשה (התקועית) ותאמר חי נפשך אדני המלך אם אִשׁ להמין ולהשמיל מכל אשר דבר אדני המלך (ש"ב יד יט). ועוד במקום אחר באה אולי הברה זו של אִשׁ במקום יֵשׁ: הַאִשׁ בית רשע (מיכ' ו י), וכן שם אולי האזכה במקום היזכה: האזכה במאזני רשע (שם יא), אך כאן יש לפקפק באמתת הנוסחה המסורה. וכן נמצא השם יִשַׁי בזמן מאֹחר בכתיב אִישַׁי (דהי"א ב יג), ומזמן המאֹחר ההוא יש עוד עדות כי היו הֹברים את האות י בקצת צרופים כמו א חרוקה, והיא העתקת הירונ' קצת שמות שתחלתם י באות I ולא J כמו יצחק Isaac, יִשַׁי Issai, יִגַר igar, ידידיה Ididia. וכן גם בערב' ההמונ' האות י ي נוטה להברת א חרוקה (Spitta § 2, 25), וכן הֹברים בערב' ההמונ' את השם יד באלף חרוקה בראשיתה ואומרים אִד. וכן יש קצת ראיה להברה זו גם בפי היהודים הספרדים בימי ר' דוד קמחי, שהוא אומר כי לכן נקודה א עתיד מדב"ע בפעלים בסגול אֶפְעֹל ולא בחירק כמו שאר האותיות יתנ יִפְעֹל, תִּפְעֹל, נִפְעֹל, כדי להבדיל בין מדב"ע ונסתר: ושאר הנוספות (בתחלת העתידים) זולתי האלף הם בחיריק והיתה האלף לבדה בסגול שלא להתערב עם יוד (מכלול, שער דה"פ, אבן כד). ועל היוד הדגושה העיד רסע"ג כי אנשי מעזיה היו קֹראים אותה באופן מיוחד, והוא כמו האות ג' ج בערב', אמר בפרוש ספר יצירה וז"ל: פפימא בני אלג'ימל ואליוד ולד'לכ ג'עלהא אלטבראניון פי אליוד אלדגש וג'עלהא בעצ' אלערב מקאמ אליא אד' יקולונ נחנ בני עלג' יענונ בני עלי נאכל אלתמר אלברנג' יענונ אלברני והד'א יוג'ד פי בעצ' כתב לע'ה אלערב, ע"כ, ובעבר': ומה שבין הגימל והיוד ולכן עשוה הטברניים ביוד הדגושה ועשוה קצת הערבים במקום היוד כשאומרים אנו בני עלג' כונתם עלי, נאכל תמר אלברנג' כונתם ברני, וזה נמצא בקצת ספרי לשון הערבים. וכבר הבאתי בהערה לאות ג מהמלּון את הדברים האלה בעצמם מהמלּון הערבי לשאן אלערב בשם אבו עמר. והביא גם ריב"ג עדות זו של רסע"ג בדבר הברת אנשי טבריה את היוד הדגושה, ואמר: מת'ל הד'א רב סעדיה ז"ל פי ספר יצירה פאנה למא ד'כר אנ אהל טבריה ינטקונ באליא אלמשדדה ג'ימא ד'כר איצ' אנ אלערב כד יפעל ד'לכ, ע"כ, ובעבר': וכמו זה רב סעדיה ז"ל בספר יצירה והוא כאשר הזכיר כי אנשי טבריה הוגים היוד הדגושה כמו ג'ים ערבי הזכיר כמו"כ כי הערבים עושים גם הם ככה. גם רי"פ דוראן בספרו מעשה אפד על דקדוק העיד כי ליהודי קטלוניה בימיו היתה הברה כפולה להאות י, והיו הֹברים אותה בתחלת ההברה בגון אחד ובתוך ההברה בגון אחר, אמר וז"ל: ודע כי על פי ההנחה הזאת האמתית קול היוד אשר הוא כפול אצלינו אנשי הגלילות האלה הוא יותר חזק בתנועת הלשון אל הגובה מקולות גכק אמנם הכפלת קול היוד אצלנו הוא כי אנחנו נקרא היוד באמצע התיבה בקול מיוחד כמו אַיָם דַיָם ובתחלת התיבה בקול מיוחד כמו יַם יַד ובשתי הקולות האלה תנועות היוד אל המעלה היותר מוחשת לחזקה מתנועת גכק ותנועת הכף הרפה יותר חלושה ויש לה שתוף קצת עם הגרון אמנם אמרתי אצלינו לפי שהאשכנזים וצרפתים יתנו לשי היודין תנועה אחת והיא התנועה אשר לה אצלינו בראשי התיבות ואין ספק כי תנועת היוד גם לנו גם להם אינה כפי מה שהיתה אצל הראשונים כי אחר שהניחו היוד מאותיות החיך לפי דרכם אין ספק שהיו מניעים אותה בכל מקום על הדרך שאנו מניעים אותם בְדַיָם וְאַיָם כי לוּ יניעוה על דרך תנועתה ביַד ויַם אצלנו לא היו מניחים אותה מאותיות החיך לפי דרכם לפי שהוא מן הנראה תכלית ההראות כי על דרך תנועתה אצלנו ביַד ויַם שהיא מאותיות הלשון על כן נראה כי לפי דרך הראשונים אנחנו טועים בתנועתה ביַד ויַם והדומים להם והצרפתים טועים בתנועתה בכל מקום שהיא ר"ל בראש התיבה ואמצעה. ע"כ. ולא נתברר לי טיב החלוף הזה בהברת היוד מה היה, ואולי זוהי הברת הטברניים, וכך העיד אברהם בלמשי על האיטלקים והפרובינצלים: לפי קריאת האיטלקי והפרובינצלי היוד בדגש מוצאה מוצא הגימל בלשון ערב (מקנ"א, דמיון והפרש האות'). ולהספרדים בירושלם אין הבדל הברה זו, וכן אין הבדל בהברת היוד בתחלת התבה ובאמצעה להתימנים.