כְּלוֹמָר

* 1, — מלה משמשת להורות הכונה של הדבר שנאמר קודם, das heisst; c`est à dire; that is to say: ואם לן (התלוי עפ"י בי"ד) עובר עליו בלא תעשה שנאמר לא תלין נבלתו על העץ כי קבור תקברנו ביום ההוא כי קללת אלהים תלוי וגומר כלומר מפני מה זה תלוי מפני שבירך את השם ונמצא שם שמים מתחלל (סנה' ו ד).  והקרובים (של המת מיתת בי"ד) באים ושואלין בשלום הדיינים ובשלום העדים כלומר דעו שאין בלבנו עליכם כלום שדין אמת דנתם (שם ו).  באו לה עדים בבית חמיה שזינתה בבית אביה סוקלין אותה על פתח בית אביה כלומר ראו גידולים שגידלתם (כתוב' מה.).  כלומר פרו ורבו  כתרנגולים (גיט' נז.).  חזיר הזה בשעה שהוא רובץ הוא מפשיט את טלפיו כלומר שאני טהור (מד"ר בראש' סה).  כלה זו כל ימים שהיא בבית אביה מצנעת עצמה ואין אדם מכירה וכשבאה ליכנס לחופתה היא מגלה פניה כלומר כל מי שהוא יודע לי עדות יבא ויעיד עלי (שם שמות מא).  אמר פרעה ליוסף אעפ"י שאמרתי לך אתה תהיה על ביתי וכו' אני פרעה כלומר תהא אימת מלכותי עליך (שם במד' יד).  — ומצוי מאד בסהמ"א אצל המפרשים בפרט: שהזיבול הוא ברייה להן (להאילנות) כלומר מאכל (ר"ח סוכ' מד:).  מקרא נדרש לפניו ולא לפני פניו כלומר כי תתן שכרו של מי שקיים מצות מזוזה שיאריכו חיי בניו (ר"נ דאון שבת לב:).  אמר שמואל לעולם אל יוציא אדם את עצמו מן הכלל כלומר שאף על פי שיש לו לומר ברכו נברך עדיף (אלפסי, ברכ' מ.).  פרשה זו אליהו עתיד לדורשה כלומר שיש בה קושיות (רגמ"ה מנח' מה.).  אמר לו כמדומה אתה וכו' כלומר למה שמחת כל כך (הוא, חול' ז:).  כודנייתא חיורייתא כלומר פרדות לבנות (שם).  ושנים בבהמה לכתחלה לא כלומר בתמיהה (שם כז.).  שלשה גובבין את הקומה כלומר כופפין את הקומה (ערוך, ערך גב).  פרו לשון פרי כלומר עשו פירות (רש"י בראש' א כב).  אם ענה תענה אותו לשון גזום כלומר סופך ליטול את שלך (הוא, שמות כב כב).  שכתוב בתורה הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע כלומר הן מין זה של אדם היה יחיד בעולם ואין מין שני דומה לו וכו' (רמב"ם, תשובה ה א).  — וכך בכל שאר המחברים.



1 מצומצם מן כמו-לאמר, כאלו-לומר.  וכך נקודה בהגדה עתיקה מצוירה ומנקֻד' (כ"י בריט' מוז' Add 27210)

חיפוש במילון:
ערכים קשורים