כְּלַךְ

* 1, — דבור של צווי במשמ' לֵךְ לְךָ: אמר (משה) לפניו רבש"ע למה אני מת וכו' לא טוב שיאמרו זה משה שהוציאנו ממצרים וכו' אמר לו (הקב"ה) כלך משה גזירה היא מלפני שוה בכל אדם ספרי דבר' שלט.  שאם היה הוא ילד והיא זקנה הוא זקן והיא ילדה ועמד ואמר שישאנה לו אומרים לו כלך אצל כמותך למה לך להכניס קטטה לביתך שם רצ.  הרי שבא בעל הבית ומצאו (את חברו שתורם שלא ברשות) ואמר לו כלך אצל יפות אם היו יפות אינו חושש משום גזל תוספתא תרומ' א ה.  א"ל ר' חייא בר אבא לר' אסי מפני מה עופות שבבבל שמנים א"ל כלך למדבר עזה ואראך שמנים מהן שבת קמה:.  לאדם שנשברה רגלו וחיתה מצאו רופא ואמר לו כלך אצלי שאני שוברה וארפאנה מו"ק כא:.  אמר לו ראב"ע עקיבא מה לך אצל הגדה כלך מדברותיך2 אצל נגעים ואהלות חגי' יד.. — ובפרט במו"מ של הלכה, *כְּלַךְ לדרך זה, במשמ' עשה הקש אחר: שרץ אסור באכילה ובהמה טמאה אסורה באכילה מה שרץ אין שחיטתו מטהרתו אף בהמה טמאה אין שחיטתה מטהרתה או כלך לדרך זה טריפה אסורה באכילה ובהמה טמאה אסורה באכילה מה טריפה שחיטתה מטהרתה אף בהמה טמאה תטהרנה שחיטתה נראה למי דומה דנין דבר שאין למינו שחיטה מדבר שאין למינו שחיטה ואל תוכיח טריפה שיש למינה שחיטה או כלך לדרך זה דנין דבר שמטמא במשא מדבר שמטמא במשא ואל יוכיח שרץ שאינו מטמא במשא ספרא שמיני ד ו.  הריני דן נאמר מתן דמים בפר למטה ונאמר מתן דמים בשעיר למטה מה מתן דמים האמורים בפר למטה שבע אף מתן דמים האמורים בשעיר למטה שבע או כלך לדרך זו נאמרו בו דמים למעלה ונאמרו דמים למטה מה למעלה אחת אף למטה אחת נראה למי דומה דנים של מטה משל מטה ואין דנים של מטה משל מעלה או כלך לדרך זו דנים דם השעיר מדם השעיר ואין דנים דם השעיר מדם הפר ת"ל ועשה את דמו כאשר  עשה לדם הפר מה דם הפר למטה שבע אף דם השעיר למטה שבע שם אחרי א ג.  הלא דין הוא מיטמא במת ומיטמא בנדה מ"מ כשהוא מיטמא במת אינו סופר שבעה אלא לטומאה אחרונה אף כשהוא מיטמא בנדה לא יספור שבעה אלא לביאה אחרונה או כלך לדרך זה היא מיטמאה ומטמאה את בועלה  מה היא אינה סופרת שבעה אלא לראיה הראשונה אף כשהוא מיטמא בה לא יספור שבעה אלא לביאה ראשונה נראה למי דומה דנים טומאה שהיא ממקום אחר מטומאה שהיא ממקום אחר ואל יוכיחו דמים שהם מגופה או כלך לדרך זה דנים טומאה שהיא מחמת דמים מטומאה שהיא מחמת דמים ואל תוכיח טומאת המת שאין מחמת דמים שם מצורע, זבים ד ז.  נאמר כאן כתב ונאמר להלן כתב מה להלן על גבי אבנים אף כאן על גבי אבנים או כלך לדרך זו נאמר כאן כתב ונאמר להלן כתב מה להלן על גבי הספר ובדיו אף כאן בספר ובדיו ספרי דבר' לו.  הואיל ונוחל (הבכור) עם אחד ונוחל עם חמשה מה מצינו כשנוחל עם אחד פי שנים כאחד אף כשנוחל עם חמשה פי שנים כאחד או כלך לדרך זו הואיל ונוחל עם אחד ונוחל עם חמשה מה מצינו כשנוחל עם אחד פי שנים בכל הנכסים שם ריז. הואיל והזמן פוסל והערלה פוסלת מה הזמן עשה בו מקצתו ככולו אף הערלה עשה בה מקצתה ככולה או כלך לדרך זו ערלה פוסלת וטומאה פוסלת מה טומאה לא עשה בה מקצתה ככולה אף ערלה לא עשה בה מקצתה ככולה נראה למי דומה דנין דבר שנוהג בכל הזבחים מדבר שנוהג בכל הזבחים ואל יוכיח דבר שאינו נוהג בכל הזבחים או כלך לדרך זו דנין דבר שלא הותר מכללו מדבר שלא הותר מכללו ואל תוכיח טומאה שהותרה מכללה תוספתא פסח' ג ב.  ערות אחות אביך לא תגלה בין מן האב בין מן האם וכו' ודין הוא חייב כאן וחייב באחותו מה אחותו בין מן האב בין מן האם אף כאן בין מן האב בין מן האם או כלך לדרך זו חייב כאן וחייב בדודתו מה דודתו מן האב ולא מן האם אף כאן מן האב ולא מן האם נראה למי דומה דנין איסור הבא מאיליו מאיסור הבא מאיליו ואל תוכיח דודתו שאין איסור הבא מאיליו או כלך לדרך זה דנין קרובי האב מקרובי האב ואל תוכיח אחותו שקרובי עצמו יבמ' נד:.  נאמרו דמים למטה ונאמרו דמים למעלה מה מתן דמים האמורים למטה שנתנן במתנה אחת כיפר אף דמים האמורים למעלה שנתנן במתנה אחת כיפר או כלך לדרך זו נאמרו דמים בפנים ונאמרו דמים בחוץ מה דמים האמורים בפנים חיסר אחת מן המתנות לא עשה ולא כלום אף דמים האמורים בחוץ חיסר אחת מן המתנות לא עשה ולא כלום נראה למי  דומה דנין חוץ מחוץ ואין דנין חוץ מבפנים או כלך לדרך זו דנין חטאת וארבע קרנות מחטאת וארבע קרנות ואל יוכיח חוץ שאין חטאת וארבע קרנות זבח' לח..  נאמר והביא מנחה והביא מלח ונאמר והביא מנחה והביא לבונה מה לבונה מתוך ביתו אף מלח מתוך ביתו או כלך לדרך זו נאמר והביא מנחה והביא מלח ונאמר הביא מנחה והביא עצים מה עצים משל צבור אף מלח משל צבור נראה למי דומה דנין דבר הנוהג בכל הזבחים מדבר הנוהג בכל הזבחים ואל תוכיח לבונה שאינה נוהגת בכל הזבחים או כלך לדרך זה דנין דבר הבא עמה בכלי אחד מדבר הבא עמה בכלי אחד ואל יוכיחו עצים שאינן באין עמה בכלי אחד מנח' כא:.  ריבה כאן שמן וריבה במנחת כבשים שמן מה להלן שלשת לוגין לעשרון אף כאן שלשת לוגין לעשרון או כלך לדרך זו ריבה כאן שמן וריבה במנחת פרים ואילים שמן מה להלן שני לוגין לעשרון אף כאן שני לוגין לעשרון שם נא..  טימא בחולדה וטימא בעכבר מה חולדה מין הגדל על הארץ אף עכבר מין הגדל על הארץ או כלך לדרך זו טימא בחולדה וטימא בעכבר מה חולדה כל ששמה חולדה אף עכבר כל ששמו עכבר אפי' עכבר שבים חול' קכו:. — כְּלַך מדבר פלוני, סור ממנו: כלך מלשון הרע ב"ב קסד:.



1 כבר אמרו שהוא צמצום מן לכה לך, וסמך לזה ממקומות אחרים שנמצא שם את הדבור לכה לך כהויתו: נאמר מתן דמים בפר למטן ונאמר מתן דמים בשעיר למטן מה מתן דמים אמורין בפר למטן שבע אף מתן דמים אמורין בשעיר למטן שבע או לכה לך לדרך הזו נאמרו דמים למעלן ונאמרו דמים למטן מה דמים אמורין בו למעלן אחת אף דמים אמורין בו למטן אחת נראה למי דומה דנין שלמטן משלמטן ואין דנין שלמטן משלמעלן או לכה לך לדרך הזו דנין לדרך הזו דם השעיר מדם השעיר ואין דנין דם השעיר מדם הפר ירוש' יומ' ה מב ג.  אעפי"כ פקפקו קצת החכמים ואמרו כי אין זה ממנהג הלשון של בעלי התלמוד.

2   בקצת כ"י חסר מדברותיך, ובקצתם כלך מדברותיך ולך אצל. 

חיפוש במילון: