כִּנּוֹר

 1, ש"ז, מ"ר כִּנּוֹרִים, כִּנּוֹרַיִךְ, כִּנֹּרוֹת, כִּנּוֹרוֹתֵינוּ, — כלי נגינה בעל נימים, רחב, חלול ועמק, בעל צואר, Saiten-instrument; instrunent à corde; mus. string instr.: ושם אחיו יובל הוא היה אבי כל תפש כִּנּוֹר ועוגב בראש' ד כא.  ואשלחך בשמחה ובשרים בתף וּבְכִנּוֹר שם לא כז.  ופגעת חבל נבאים ירדים מהבמה ולפניהם נבל ותף וחליל וְכִנּוֹר והמה מתנבאים ש"א י ה.  יבקשו איש ידע מנגן בַּכִּנּוֹר והיה בהיות עליך רוח אלהים רעה ונגן בידו וטוב לך שם יו יו.  ולקח דוד את הַכִּנּוֹר ונגן בידו ורוח לשאול שם כג.  ודוד וכל בית ישראל משחקים לפני יי' בכל עצי ברושים וּבְכִנֹּרוֹת ובנבלים ובתפים ובמנענעים ובצלצלים ש"ב ו ה.  ויעש המלך את עצי האלמגים מסעד לבית יי' ולבית המלך וְכִנֹּרוֹת ונבלים לשרים מ"א י יב.  והיה כִנּוֹר ונבל תף וחליל ויין משתיהם ישע' ה יב.  קחי כִנּוֹר סבי עיר זונה נשכחה היטיבי נגן הרבי שיר למען תזכרי שם כג יו.  שבת משוש תפים חדל שאון עליזים שבת משוש כִּנּוֹר שם כד ח.  על כן מעי למואב כַּכִּנּוֹר יהמו שם יו יא.  והיה כל מעבר מטה מוסדה אשר יניח יי' עליו בתפים וּבְכִנֹּרוֹת שם ל לב.   והשבתי המון שריך וקול כִּנּוֹרַיִךְ לא ישמע עוד יחזק' כו יג.  עורה כבודי עורה הנבל וְכִנּוֹר אעירה שחר תהל' נז ט.  הודו ליי' בְּכִנּוֹר בנבל עשור זמרו לו שם לג ב.  אטה למשל אזני אפתח בְּכִנּוֹר חידתי שם מט ה.  גם אני אודך בכלי נבל אמתך אלהי אזמרה לך בְכִנּוֹר קדוש ישראל שם עא כב.  עלי עשור עלי נבל עלי הגיון בְּכִנּוֹר שם צב ד.  על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון על ערבים בתוכה תלינו כִּנּוֹרוֹתֵינוּ שם קלז א-ב.  ויהי לאבל כִּנֹּרִי ועגבי לקול בכים איוב ל לא.  לעשת חנכה ושמחה ובתודות ובשיר מצלתים נבלים וּבְכִנֹּרוֹת נחמ' יב כז.  בתרועה ובקול שופר ובחצצרות ובמצלתים משמעים בנבלים וְכִנֹּרוֹת דהי"א יה כח. — ובתו"מ: שתי קרניו (של הכבש) שתי חצוצרות שתי שוקיו שני חלילין עורו לתוף מעיו לנבלים בני מעיו לכנורות קנים ג ו.  אין פוחתין מתשעה כנורות ומוסיפין עד עולם ערכ' ב א.  ר' יהודה אומר שבע נימין בכנור בזמן הזה שם ז.  היה (דוד) נוטל נבל וכינור ונותנו מראשותיו ועומד בחצי הלילה ומנגן בהם ירוש' ברכ' א ב ד.  א"ר שמעון חסידא כנור היה תלוי למעלה ממטתו של דוד וכיון שהגיע חצות לילה באה רוח צפונית ונושבת בו ומנגן מאליו בבלי שם ג:.  נימת כנור שנפסקה לא היה קושרה אלא עונבה ערוב' קב:.  בן לוי שנפסקה לו נימא בכנור קושרה שם קג..  עשאוני בניך ככנור שמנגנין בו ליצים סנה' קא.כינור של מקדש של שבעת נימין היה ערכ' יג:.  כשראו הכהנים והלוים שנשרף בית המקדש נטלו את הכינורים ואת החצוצרות ונפלו באש ונשרפו פסיק' רבתי כו.  והוא (נבוכדנצר) קורא לשבטו של לוי ואמר להם הכינו עצמיכם עד שאנו אוכלים ושותים אני מבקש שתעמדו ותקישו לפניי בכינורות שלכם וכו' ואמרו לא דיינו שהחרבנו בית מקדשו בעונותינו אלא עכשיו אנו עומדים להקיש בכינורותינו לפני הננס הזה מיד עמדו וכו' ותלו כינורותיהם בערבות שהיו שם שם לאהכנור שהיה מנגן בו דוד בעשרה נבלים פדר"א יט. — °ונחשב להמשֻבח בכלי הנגון: מהו כלי הנגון המשובח אצל בעלי הנגון תשובה הוא הכנור ואמר שיהיה ארכו כרחבו ועמקו כחצי הרוחב וצוארו כרביעית המבקש לרש"ט פלקיירא. — ואמר הפיטן: איך תנחמוני הבל וכינורי נהפך לאבל, בנחלת חבל כבד עלי עול סבל ר"א קליר, קינ' איך תנחמוני.  לבכות ענותך אני תנים ועת אחלום שיבת שבותך אני כנור לשיריך ר' יהודה הלוי, ציון הלא תשאלי. — והמשורר: אני השר והשיר לי לעבד אני כנור לכל שרים ונוגנים, וגוי יהלוך על האדמה ורוחי תעלה על העננים רשב"ג, אני השר, גרץ ד, 38.  ראו כנור בחיק עלמה ירנן וימשוך לב בהוד קולו וצביו ר"י חריזי, תחכמ' לב.  דודי לכה נסב אלי גנים, לארות נרדים בם ושושנים, כמה תהי יעלה בבין תנים, הקץ לכנורי ופעמוני, וכסוף ליין רקחי ורמוני אהבה לפסח, הגדה מצויירה, כ"י בריט"מ.  ואהי כנור מנגן גדלך יומם ולילה חסדך ספרתי טדרוס הלוי, קטע כ"י גני' קהיר. — ונהגו בדבור ובספרות החדשה בזמננו לכנות בשם  זה כלי הנגינה של מינים הרגיל, Geige; violine.—   ועי' נגינה.  



1 בארמ' כנרא.  בערבית כִראנ كِران, כנארה كنارة, ונפלגו בפרוש שם זה חכמיהם, י"א שהוא החליל, וי"א שהוא התף וכדומה, וי"א שהעקר הוא כראנ, והוא פרסי, ועוד דעות מתחלפות, וגם מהחדש' יש מפקפקים אם זו מלה שמית (Nö. MG § 104) וגם ביוני' באה מלה זו ϰινρα

חיפוש במילון:
ערכים קשורים