כְּנֶסֶת

*, ש"נ, מ"ר כְּנֵסִיּוֹת, —  א) אסֵפה, וְהַכְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה, אספת גדולי חכמי ישראל בראשית בית השני שסדרו את עניני הצבור בזמן ההוא ותקנו תקנות והלכות בחיי ישראל:  משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה אבות א א.  שמעון הצדיק היה משירי אנשי כנסת הגדולה שם ב.  וכיון שעמדו אנשי כנסת הגדולה החזירו הגדולה ליושנה ירוש' ברכ' ז יא ג.  אנשי כנסת הגדולה תקנו להם לישראל ברכות ותפלות קדושות והבדלות בבלי שם לג..  למה נקרא שמן אנשי כנסת הגדולה שהחזירו עטרה ליושנה יומ' סט:.  אנשי כנסת הגדולה כתבו יחזקאל ושנים עשר דניאל ומגילת אסתר ב"ב יה..  — ב) מקום שמתאספים שם להתפלל, Synagoge:  חזן הכנסת נוטל ספר תורה ונותנו לראש הכנסת וראש הכנסת נותנו לסגן והסגן נותנו לכהן גדול יומ' ז א, סוט' ז ז.  בכור שנסמית עינו שנקטעה ידו שנשברה רגלו הרי זה ישחט על פי שלשה בני הכנסת בכור' ה ה.  וכולן טהורין לבני הכנסת וטמאין לתרומה זבים ג ב.  מעשה בר' מאיר שקראה (את המגלה) של טיבעין מיושב והיו בני הכנסת יושבין תוספתא מגי' ב ה.  ר' יוסי אומר בני הכנסת לא יקחו את הרחבה שם ג א.  כל כהן שעומד בכנסת ואינו נושא את כפיו עובר בעשה ירוש' נזיר' ז נו..  לא מצא בת גדולי הדור ישא בת ראשי כנסיות לא מצא בת ראשי כנסיות ישא בת גבאי צדקה פסח' מט:.  הכנסת הזו (מתפללת) תחלה ואח"כ הכנסת האחרת מד"ר שמות כא.  הוא יברך את כל אחינו ואחיותינו בני ישראל הבאים בכנסיות לתפלה ולצדקה סדר רע"ג, תפל' ר"ח מו ח.  — וגם °מקום שמלמדים שם ילדים:  כנסת שמלמדין בה הנערים קורין אותה בלעז אשקולא ערוך, ערך אסכולא.  — ועם המלה בית, בֵּית כְּנֶסֶת, עי' בית,  והוסיפה:  וכשהוא (הגֵר) בבית הכנסת אומר אלהי אבותיכם ביכור' א ד.  אין מוכרין בית הכנסת אלא על תנאי שאם ירצו יחזירוהו מגי' ג ב.  כל העם מוליכין את לולביהן לבית הכנסת סוכ' ג יג.  קונם לבית זה שאיני נכנס ונעשה בית הכנסת אמר אלו הייתי יודע שהוא נעשה בית הכנסת לא הייתי נודר נדר' ט ב.  כל עשרה בני אדם שנכנסין לבית הכנסת שכינה עמהם מכי' יתרו יא.  הנכנס לבית הכנסת ומצאן שקראו חצייה (של המגלה) וגמר עמהן תוספתא מגי' ב ג.  גוי שהקדיש קורה לבית הכנסת וכתוב עליה לשם בודקין אותו אם אמר לשום הקדש נדרתי גונזין אותו ואם אמר לשום בית הכנסת נדרתי גורדין את מקום השם שם ג ה.  המתפלל אחורי בית הכנסת נקרא רשע וכו' רב הונה אמר כל מי שאינו נכנס בבית הכנסת בעולם הזה אינו נכנס לבית הכנסת לעתיד לבא ירוש' ברכ' ה ח ד.  משהוא יודע לענות אמן בבית הכנסת שם שבי' ד לה ג.  נהגו רבים לקרותה (את המגלה) בבית הכנסת שם מגי' ב עג:.  מהו ליקח אבנים מבית הכנסת זו ולבנות בבית הכנסת אחרת שם ג עג ד.  אנטונינוס עשה מנורה לבית הכנסת שמע רבי ואמר ברוך אלהים אשר נתן בלבו לעשות מנורה לבית הכנסת שם שם עד..  אין תפלה של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת בבלי ברכ' ו..  בית הכנסת של כפרים, בית הכנסת של כרכין מגי' כו..  הקב"ה מקפץ מבית הכנסת זה לבהכ"נ זה מבית מדרש זה לבית מדרש זה כל כך למה כדי לברך ישראל מד"ר שה"ש, דומה דודי.  — ומ"ר:  מדליקין שמן שרפה בבתי כנסיות ובבתי מדרשות תרומ' יא י.  בתי כנסיות אין נוהגין בהן קלות ראש תוספתא מגי' ג ז.  אמר דוד אזכה שיהו דברי נאמרין על שמי בבתי כניסיות ובבתי מדרשות ירוש' ברכ' ב ד:.  איכן הוא (הקב"ה) מצוי בבתי כנסיות ובבתי מדרשות שם ה ח ד.  עתידין הן חבירין להתייגע מבתי כניסיות לבתי מדרשות שם שבי' ד לה ג.  ארבע מאות ושמנים בתי כניסיות היו בירושלם שם מגי' ג עג ד.  אם אין רוח הקודש אין בתי כניסיות ובתי מדרשות כביכול אין הקב"ה משרה שכינתו על ישראל שם סנה' י כח:.  בשעה שישראל נכנסין לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ועונין יהא שמיה הגדול מבורך הקב"ה מנענע ראשו ואומר אשרי המלך שמקלסין אותו בביתו בבלי ברכ' ג..  אמר לו הקב"ה (לאברהם) שב אתה סימן לבניך מה אתה יושב ושכינה עומדת כך בניך יושבין ושכינה עומדת על גבן כשישראל נכנסים לבתי כנסיות ולבתי מדרשות וקורין קריאת שמע והן יושבין לכבודי ואני על גבן מד"ר בראש' מח.  (כתוב) ותלך לדרוש את יי' וכי בתי כנסיות ובתי מדרשות היו באותן הימים שם סג.  היה אחז סבור וכו' אם אין זקנים אין תורה אם אין תורה אין בתי כנסיות ובתי מדרשות אם אין בתי כנסיות ומדרשות אין הקב"ה משרה שכינתו בעולם מה עשה עמד ונעל כל בתי כנסיות ומדרשות שלא להתעסק בתורה שם אסתר א.  — ואמר הפיטן:  ושימני מבני העולם הבא מן המשכימים והמעריבים לבתי כנסיות ולבתי מדרשות אשר להם עוז בך תפל' רסע"ג, ה' שפתי.  — ובית כנסת של עכו"ם:  (המוצא מעות)  בבתי כנסיות של עכו"ם ב"מ כד..  — *כְּנֶסֶת ישראל, האֻמה הישראלית:  אמר ר"ל אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבש"ע אדם נושא אשה על אשתו ראשונה זוכר מעשה הראשונה אתה עזבתני ושכחתני ברכ' לב:.  כנסת ישראל (נמשלה) ליונה וכו' מה יונה כנפיה מגינות עליה כך ישראל מצות מגינות עליהן שבת מט..  אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבש"ע שמוני בניך כחולדה זו הגרה בעיקרי בתים פסח' קיח:.  אמרה כנסת ישראל רבש"ע אימת אני אהובה לפניך בזמן שתשמע קול תחנוני שם.  אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבש"ע אע"פ שדלה אני במצות לך אני ולי נאה להושיע שם.   אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבונו של עולם החזק לי טובה שהודעתיך בעולם מנח' נג..  אמרה שבת לפני הקב"ה רבש"ע לכולן יש בן זוג ולי אין בן זוג אמר לה הקב"ה כנסת ישראל היא בן זוגך וכיון שעמדו ישראל לפני הר סיני אמר להם הקב"ה זכרו הדבר שאמרתי לשבת כנסת ישראל היא בן זוגך מד"ר בראש' יא.  נמשלה כנסת ישראל לכלה פסיק' רבתי לז.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים