ש"ז, בכנ' מֶבָּטָהּ, מַבָּטֵנוּ, — דבר שאדם יביט אליו בשעת צרתו ומקוה ממנו עזרה וכדומ': הנה כה מַבָּטֵנוּ אשר נסנו שם לעזרה להנצל מפני מלך אשור ואיך נמלט אנחנו (ישע' כ ו). הנה אדני יורשנה (את צור) והכה בים חילה והיא באש תאכל תרא אשקלון ותירא עזה ותחיל מאד ועקרון כי הוביש מֶבָּטָהּ (זכר' ט ד-ה). — ואמר הפיטן: יריבי בוססים בפרך, ורוחי נבקה ממרך, ספקתי על ירך, פונה לצור מבטה, בשבט אנוש נחבטה, ראה יי' והביטה (ר"י טוב עלם, אריות הדיחו). — ב) °עצם פעולת הבטת העין, Blik; regard: האשה הולכת בדרך ומדברת עם אדם ופניה כלפי האיש והאיש כלפי האדמה זה אל מקום שנוצר ממנו מבטו וזו אל מקום שנולדה ממנו מבטה (מדר' לקח טוב, בראש' ב כא). — ואמר המשורר: הן עינך קשתך מבטך החץ אשר הכני (רמח"ל מגדל עז ב ב). שבתך ודברך במסבת בית חבר, מבטך אוצר כל חמדה וחפץ, יבקיעו לך מהר קירות לב גבר, ממאה תותח כרים וכלי נפץ (כל שירי יל"ג, חנה א). — ובמשמ' °התבוננות, Beobachtung; observation : כי לפעמים כשיהיה מעונן יראה הכוכב רחוק מכוכב אחר יותר מהמרחק האמתי אשר ביניהם ומי שיקח העדות מהעת ההיא יטעה החוקרים בזאת המלאכה הסומכים על מבטיו (רלב"ג משלי יט). — ג) °בחכמת הכוכבים ומזלות, כנוי לאופני עמידת המזלות ופעולתם לפי דעת הקדמונים, Aspect : השער השלישי במבטי מעלת הגלגל וכו' ומבט שישית הוא שישית הגלגל שהם ששים מעלות ומבט רביעית רביעית הגלגל שהם צ' מעלות ומבט שלישית שלישית הגלגל שהם ק"ב מעלות ומבט הנוכח חצי הגלגל שהם ק"פ מעלות וכו' ומבט הנוכח הוא איבה גמורה וכו' ומבט שלישית הוא אהבה גמורה (ראב"ע, ראשית חכמה כ"י פריז). גם אני אברהם חפשתי וראיתי בחשבון דרך המבטים ואין צורך להזכיר מבט הנוכח כי אותו המבט יוצא מדרך העגול (שם ב). ותנועת השבעה משרתים עומדת גם היא על דרך אחת וכו' פעם מתחברים ופעם מתפרדים ופעם בלי מבט ופעם בשבעה מבטים ופעם עולים ויורדים (הוא, יסוד מורא יב). כן אמרו חכמי המזלות כי מבט רביעית הגלגל שנאה ומבט ששית חצי אהבה כי השלישי מהמזלות על הראשון בתולדת אחד בפועל והיפך בפעול על כן אמרו כי הוא חצי אהבה ומבט שלישי אהבה גמורה כי מבט שלישית הגלגל שהוא החמשי בתולדת הראשון (הוא, ספר האחד). וזה היה ביום שבעה עשר לשבט שהוא החודש העשירי מיום המבול והנה הוא על המבט המרובע (הוא, בראש' ח ה). גם יתחלק הגלגל לשלשה חלקים שוים וכו' והנה זה מבט שלישית וכו' ושאר המבטים ככה הם וכו' ובעלי חכמת הערכים דברו גם במבטים דברים ארוכים (הוא, ספ' הטעמים כ"י פריז). וקוו (בעלי הכימיה) שישערו הם גם כן קרבנות בעתים ידועים ומבטים כוכביים כפי מה שהביאה אליו סברתם עם מעשים וקטורת (כוזרי ג נג). כבר העירותיך על ידיעתם במבטים הברורים בראיית מדעם בתקופת לבנה (שם ד כט). שהתכוני יביא ראיה לדבריו מהלקיות הירחיים והשמשיים שהם מושגים בחוש ומהמצא במבטים מדבוק הכוכבים שהוא מסכים עם הנחותיו (העקרים ד ב). וכן ענין מאדים ושאר כוכבי השמים בראם ית' לתקן העולם ולהשפיע תועלת כללית ולפעמים יהיה שיקרה מהם בקצת העתים מצד המבטים נזקים או הפסדים כתוספת חום או קור או יחדש רעות בעולם השפל (ר' קלוני', אגר' בע"ח ב יא). וכבר בארתי למעלה שכעסו של הקב"ה הוא מבט הכוכבים הרעים וחבורם יחד ובלעם היה אצטגנין גדול ויודע אלו המבטים והחבורים על פי התכונה ובדרך זה היה מקלל למי שהיה רוצה (נוה שלום ב ט). כת בעלי הטלסמאות אשר יכוונו שעות בתנועות כוכבים ומבטיהם והצלחותיהם לעשות צורת מה (ר"א ביבאגו, דרך אמונה א ב). אם כה יאמר הרואה בנער היולד שיצליח דרכו ובן מאה ימות, כוכב מבטו ינהלנו לאטו ינהגנו על מות, הבל יפצה פיהו שנותיו תקצרנה (ר' קלוני', אבן בחן סט). והחכם אבן עזרא ז"ל יש לו בזה דעה נכריה כי הוא רואה שזה השטן מבט ממבטי הכוכבים מורה זאת הרעה הבאה על איוב (אוהב משפט, איוב א ו). סימן ש' ממבטי המזלות שקורין אשפעקטוס מבטי המזלות ימצאו אל ד' פנים מהם בנוכחת מהם במשולשים מהם ברבעיים מהם בששיים ומעתה תשמע דיניהם מבטי הנוכחים המה כאשר ב' כוכבים מכוכבי לכת או כוכב אחד ומזל אחד נוכחים ומתנגדים זה לעומת זה בגלגל המזלות בתכלית הרחוק וכו' ואומרים שהוא מבט שיורה על מחלוקת ושנאה גמורה מבטי המשולשים הם כאשר שני הכוכבים או כוכב אחד ומזל א' מתרחק חלק ג' מעגול המזלות וכו' ויש לך לדעת שכל זה שאמרנו ממבטי וחבורי המזלות הוא בגלגל המזלות המסומנים במחשבה בגלגל ט' וכו' והתועלת במבטי כוכבים ומזלות הם לבעלי משפטי הכוכבים המגידים עתידות לו כי אומרים שכוכבי שבתאי ומאדים רעים וצדק ונוגה טובים (נחמ' ונעים יב ש-שא). — ד) בחכמת הטבע, °חכמת הַמַּבָּט, חכמת טבע ההבטה, Optik: ובעל מלאכת המבט יעיין בהם במה שהם קוים נצוציים (מלאכ' הגיון, מופת). כי כעוף חכמת המבטים בכנפי התשבורת תאצר, ותמציא בערמה כלי יושר לידע מקום בו כוכב יחובר (מ' ריאטי, מקדש מעט ג).
מַבָּט