מַחְזוֹר

*, ש"ז, מ"ר מַחְזוֹרִים,-זוֹרוֹת, —  א) שה"פ מן חזר:  אלפים אמה אינו מחזור ארבעת אלפים אמה מחזור הוא (ירוש' ערוב' ה כב ד).  שחזר המחזור לאלעזר (שם תענ' ד סח.). —  ב) בחשבון הזמנים, מספר שנים שהחמה והלבנה חֹזרות למעמדן במקום שהיו בו1, Cyclus, מחזור גדול, מחזור קטן:  מחזור גדול של חמה שמנה ועשרים שנה ושבעה מחזורים הקטנים יש בו מארבע ארבע שנים (פדר"א ה).  מחזור הגדול של לבנה כ"א שנה ז' מחזורים קטנים יש בו מג' ג' שנים וכו' אין בין מחזור גדול למחזור הקטן אלא י"ג יום (שם ז).  ולאחר ג' שנים של מחזור הקטן חוזר יום שלאחריו בתחילת ליל שני ראש מולד הלבנה בשעת צדק (שם).  אותות הללו לא ימושו משרתים לחמה ביום וללבנה בלילה בג' מחזורות של חמה ד' מחזורות של לבנה (שם).  בכל מחזור י"ט שנה ושבעה חדשים יתרים כדי שיצא המחזור ותעמוד שנת הלבנה נכח שנת החמה (רה"ג, תשו' גא' ליק א).  המחזור הוא נאמר על כל דבר שהוא נוהג על מנהג אחד וחוזר עליו ואינו מתחלף והוא נאמר על מספר שנים שהן נוהגות על ענין אחד מסודר ומתוקן שהוא נשלם בסוף השנים עם השלמת המחזור והן נוהגות מראש המחזור השני כמנהג הראשון בלא תמורה עד תומן והן חוזרות על המנהג הזה לעולם כגון מחזור חמה הנוהג בכל ארבע שנים וכו' ומפני זה קורין לכל ארבע שנים מחזור קטן ולכל שמנה ועשרים שנה מחזור גדול (ר"א בר"ח נשיא, העבור ב ד).  וכל הגלגול הזה וההקפה ישלם בכל כ"ח שנה ויחזור לראש ועל זה קראו לכל כ"ח שנה מחזור גדול לחמה מפני שהיום ורביע אשר היו עודף מימי השבוע בשנת החמה יספה כלו (שם ג ב).  קורין לכל כ"א שנה מחזור גדול ללבנה מפני שהלבנה לדבריהם חוזרת להתחדש ביום הששי מן היום אשר נתחדשה בו וכו' והיו עושים מחזורים בתחלה לעבור השנים כל מחזור משמנה שנים וכו' חזרו לעבר בכל י"א שנה ד' שנים ועשו מחזורים י"א שנה וכו' ואין אנו נזקקין לפרש מחזורי האומות (שם ב ד).  וגם אנו מונים כל שנות המחזור שהן י"ט שנה מעוברות ופשוטות יחד (הוא, חשבון המהלכות ח).  שאין תקופה נופלת בתחילת הלילה אלא לסוף ד' שנים שהוא מחזור קטן וז' מחזורים קטנים למחזור גדול (רש"י ברכ' נט:).  המחזור קבלה היתה ביד משפחת דוד איש האלקים שי"ט שנה משנות הלבנה כל חדש כ"ט יום י"ב שעות תשצ"ג חלקים כאשר העתיק רבן גמליאל עם ז' חדשים הם י"ט שנה משנות החמה בלא תוספות ומגרעת והנה המחזור הוא רל"ה חדשים מחדשי הלבנה (ראב"ע, ספר העבור).  והנה טעם המחזור כי בהשלמת המחזור שבו המאורות לחלק אחד כל אחד בגלגלו כאשר היה בתחלה (שם).  ברצותך לדעת מולד ראש המחזור או איזה שנה שתרצה מהמחזור או מולד ראש חדש שתרצה דע כמה מחזורים שלימים עברו וכמה חדשים עברו מהשנה (שם).  והשלמתיו בארבעת אלפים תשע מאות ועוד שבע ועשרים שנת ששי למחזור רם ברומי שנת רצון שנת תפקוד אסורים (הוא, חרוז בראש ספ' שפת יתר).  כל תשע עשרה שנה שיהיו מהן שבע שנים מעוברות ושתים עשרה שנים פשוטות נקרא מחזור (רמב"ם, קדוה"ח ו י).  תקח שני יצירה שעברו וגמרו ותעשה אותם מחזורין של תשע עשרה תשע עשרה עד תשרי של אותה שנה (שם יד).  יום שלישי לחדש ניסן משנה זו שהיא שנת שבע עשרה ממחזור מאתים וששים שהיא שנת שמנה ושלשים ותשע מאות וארבעת אלפים (שם יא טז).  וכשלא תדע מולד אחד מן המולדות תמנה כל המחזורים שמבריאת העולם (סמ"ג, מ"ע, סי' מז).  והם ז"ל קראו לזמן הכולל מחזור לפי שהוא סובב על עצמו תמיד וחוזר (יסו"ע לר"י ישראלי נ.). —  ואמר הפיטן:  כי העולם כלו ששת אלפים עושים חמשה ושתי ידים מחזורות, ומנין המחזור בעשרים ושנים יובלות (ר"א קליר, שבת שקל', אז ראית). —  ג) °ספר כולל בו פרשיות כל השנה:  אני משה בן אשר כתבתי זה המחזור של ויקרא על פי כיד אלוה הטובה עלי ... שמנה מאות ועשרים ושבע שנים לחרבן הבית השני (אבן ספיר א יד). —  ובפרט, °ספר כולל תפלות ופיוטים לימי חג ויו"ט:  נשאלתי על אותם שמציירים במחזורים צורות חיות ועופות אם יפה עושים אם לאו (תוספ' יומ' נד.).  ויש הפסק במחזורים ומתחיל נאמן אתה הוא ואין שם ברכה וכו' ומה שיש הפסק במחזורים לפי שהיו רגילים כל הציבור להפסיק שם ולומר שבח (תוספ' פסח' קד:).  ואותה (קרובה) של יום שני של סוכות כתב עליה במחזורים ישנים קרובה כעין קלירית (מחז' ויטרי שכה).  ואין אומרים ונודה לשמך הגדול סלה כי אינו במחזורים ישנים (הרוקח, חנכה רכו).  וכן במחזורים דרב עמרם (שם רפד).  ועוד רבי משה כהן בן קטליא' ורבנים אחרים וחכמים שכתבו לנו ספרים ומחזורות ושירות (ראב"ד, ספר הקבלה).  שמיום היותו לא ראה מחזור כי אם כמנהג הספרדים וגם עתה אין להם מחזורים כמנהג הסיסיליאני להתפלל בהם (שו"ת מהרשד"ם, או"ח לו).  ואין עמדי מנהגים של מהרא"ט הנדפסים אצל סידור בתפילות גם לא מחזורים הגדולים ויניציאה אשר שם נדפסים קצת טעמי המנהגים (שו"ת חות יאיר רכה).  ואמר מהר"י סגל שבאותו פעם היו מכבדין אותו והיו מביאין לו מחזורים נאים להתפלל בהן ולא רצה להתפלל (מהרי"ל, הלכ' יוה"כ).  וראיה לדבר כי בכל המחזורים תמצא כתוב באתה בחרתנו זכרון תרועה (שם, הלכ' ר"ה).  התוכח עם חכם אחד בעירו וכו' אשר הגיה עוד שנים או ג' דברים במחזורים אשר לפי דעתו המתפלל כפי הנוסח הישנה אשר במחזורים אינו אלא מחרף ומגדף (שו"ת נודע ביהודה, או"ח ב).



1 בגמ' בארמ':  הראוה חמה בתקופתה וכו' ואימת הוי אמר אביי כל כ"ח שנין והדר מחזור ונפלה תקופת ניסן בשבתאי ברכ' נט:.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים