מִכְבָּר

1, ש"ז, — א) דבר עשוי נקבים נקבים כעין כברה: ועשית לו (להמזבח) מִכְבָּר2 מעשה רשת נחשת ועשית על הרשת ארבע טבעת נחשת על ארבע קצותיו ונתתה אתה תחת כרכב המזבח מלמטה והיתה הרשת עד חצי המזבח (שמות כז ד-ה). ויעש למזבח מִכְבָּר מעשה רשת נחשת תחת כרכבו מלמטה עד חציו ויצק רבע טבעת בארבע הקצות לְמִכְבַּר הנחשת בתים לבדים (שם לח ד-ה). את מזcח העלה ואת מִכְבַּר הנחשת אשר לו (שם לה יו). — ובמשמ' °טס של מתכת מנֻקב: תחתונה (ברֵחים של פלפלין)3 שמקבלת אבק הפלפלין כשנופל דרך נקבי המכבר (רש"י ביצה כג:). — ומ"ר °מִכְבָּרִים, כמו מַכְבֶּרֶת, מַכְבֵּרוֹת: מה שסדרו בעלי השיר בין עונשי גיהנם וכו' משפט הנערות להשתדל תמיד בפעל ריקם למלאות את המכברים מים (ר"י מוסקטו, נפוצ' יהודה יג). — ב) °במשמ' רֶשֶׁת ללכד צפורים: יונה פותה יקושת כל מעבר, תראי הבר ותנשי המכבר, חלדך עבר והפח לא נשבר (ר"י הלוי, יונה פותה). וכבר כתבתי מה שאמר הפייט יונה פותה תועה במדבר, רואה את הככר ואינה רואה את המכבר (רשב"צ דוראן, מג"א ג טז). כמו שאמר הפיטן יונה פותה הולכת במדבר, רואה את הבר ואינה רואה את המכבר (ר' יונה, פי' אבות א ה).



1 מן ב. כבר, ועי' הערה לקמן.

2 השבעים תרגמו ε̉σχάραν , כעין מחתה. וכן עקילס, ובזו המלה בעצמה השתמש יוסף בן מתתיה (עתיק' ג ו ח). אך אונק' תרגם סרדא, שהוא דבר גדול וקלוע. סומכ': κοσκίνωμα , כברה. ואעפ"י שמהוספת המלים מעשה רשת נראה כי בהמלה מכבר בלבד אין המושג של מעשה רשת, בכ"ז אין ספק כי בזמן ההוא פרשו החכמים מלה זו במשמ' הנזכרת.

3 ובאר שם ר"ח את פרטי הדבר וז"ל: פי' כלי עץ חקוק ובאמצעיתו טס של ברזל קבוע במסמרים עומדים מלמטה והוא נקוב נקבים דקים כמין כברה וכו' ונותן הפלפלים על הברזל העשוי ככברה וטוחן בעליון וכשישחק יורד מן הנקבים למטה.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים