*, (מורגשה), ש"נ, מ"ר מֻרְגָּשׁוֹת, (מורגשות), — כמו מֻרְגָּשׁ: כנגד ה' הרגשות וה' מורגשות (מד"ר במד' יד). — ובסהמ"א: שלא יודע הדבר האמתי במציאותו כי אם מארבעה בחינות וכו' ואלו הם המורגשות והמושכלות והמפורסמות והמקובלות (מנח' גיצני, מכת' לקהל' קהיר, לקו"ק נספח' 50). ויישב דעתו על מה שיבטח עליו מן הראיות והמורגשות והעדויות הגלויות האמתיות (ר"י א"ת, חו"ה, הבטחון ד). הדברים הנודעים בלא מופת ובלא ראיה ארבע מינים המורגשות והמפורסמות והמקובלות והמושכלות ראשונות המין הראשון המורגשות והם הנודעים לאדם באחד מחמשה חושיו (הוא, רוח חן ו). והכח המדמה הוא אשר בו ישארו רשומי המורגשות (רש"ט פלקיירא, המעלות ב). כח השכל ונקרא שופט כי הוא ישפוט על הדמיון כמו שישפוט ההרגש על המורגשות (מ' אלדבי, ש"א ד). — ובמשמ' מה שנעים להרגש: שהאדם כשיהיה רודף תאוות ומגביר המורגשות על המושכלות ומעביר שכלו לתאוותיו עד יחזר כבהמה וכו' אז לא יתודע הכח האלהי ר"ל השכל (ר"י חריזי, הקד' רמב"ם לזרעים).
מֻרְגָּשָׁה