מִשְׁמָעוּת

°, ש"נ, — כמו מִשְׁמָע, בענין כוָנת ופרוש המלה: בזך בזיך אין לו משמעות אלא כך הוא הלחש (רש"י שבת סז.). מרוצת משמעות המשנה כשמואל (הוא, כתוב' נד.). משמעות הלשון שמצילין הנרדף בנפשו של רודף (תוספו' סנה' עג.). כי היה רוצה לתת משמעות ופתרון לאגורה וגרה וכו' ונתן מנחם משמעות לגרגר ולאגורה (הכרע' ר"ת, דונש על מנחם 46). כשכיר יומו שמשמעותו עד שישלים יומו כשכיר (ר"י אנטולי, מלמד התלמיד', בהר). ואין המשמעות הזה כדברי הרב (רמב"ן שמות ד ט). ממשלים משלים המה להרוס המקרא ולצייר הספורים וכו' להוציאם ממשמעותם עשו ספרים הרבה (אבא מארי, מנח' קנא' צה). כי באמרנו תמיד בברכות בא"י או יתברך אין המשמעות לפי הדומה להוסיף ברכה במי שאינו צריך לשום תוספת חלילה (ספ' החנוך, מצוה תל). ואודיע המחלוקת שיש לרבותינו במשמעותו (שם). שאין במשמעותו אלא חשד (נ"י על הרי"ף, סנה' ב:). אם בא לתקן טענה ראשונה ולומר כך נתכוונתי ויש במשמעותה לשון שסובל זה התיקון (שו"ע חו"מ, הלוא' פ). וחטאה לא הזכיר שמשמעותו שוגג והם הזידו (פענח רזא, שלח). ולפי דעתו (של רד"ק) המשמעות יהיה אולי יש לאלהיכם אויבים וירדפם וכו' (ר"ד מן התפוחים, צמח דוד, ערך שיג). ותראה היבשה אינו בנשמע שנבראה ויותר צודק המשמעות שמצויה היתה אלא שגזר עליה להגלות כשיקוו המים (אור החיים, בראש' א א). עדיף לקחת הדברים כפשטן ומשמעותם המורגל יותר (ר"י מוסקטו, קול יהודה, כוזרי א יד). ומזאת המשמעות יש קצת סמך לדברי הר"י אברבנאל (ר"ש פפנהים, יריע' שלמה א). — ומ"ר משמעוֹת, ומשמעיוֹת: כי הודעתיך כי יש כמה מלים פעלים למשמעות אחד וכן יש כמה משמעות לפעל אחד (ר"ת, גזרה הששית, ידה ינה). רשות נתונה לנו לפרש משמעות הכתובים בנתיבי העיון (אור החיים, בראש' א א). אם יטעון ראובן על אלה הק' דוקא' מכח אחד מאלה המשמעיות וכשנגדו מתנצל מכח המשמעות האח' (מסיר ליאון, נופת צופים א י). ראית בה משמעיות הרבה (פי' מבעל ס' חרדים על ירוש', ברכ' ד ד).

חיפוש במילון:
ערכים קשורים