ש"נ, בהפסק מִשְׁמָרֶת, בכנ' מִשְׁמַרְתִּי, מִשְׁמַרְתּוֹ, מִשְׁמרְתְּךָ, מִשְׁמַרְתָּם, מ"ר מִשְׁמָרוֹת, מְשְׁמְרוֹת, מִשְׁמְרוֹתָם, מִשְׁמְרוֹתֵיהֶם, — א) מה שאדם צריך לשמֹר, שהוא חיב לשמֹר: עקב אשר שמע אברהם בקלי וישמר מִשְׁמַרְתִּי מצותי חקותי ותורתי (בראש' כו ה). ושמרתם את מִשְׁמַרְתִּי לבלתי עשות מחקות התועבת אשר נעשו לפניכם (ויקר' יח ל). ואהבת את יי' אלהיך ושמרת מִשְׁמַרְתּוֹ וחקתיו ומשפטיו ומצותיו (דבר' יא א). כה אמר יי' צבאות אם בדרכי תלך ואם את מִשְׁמַרְתִּי תשמר וכו' ונתתי לך מהלכים בין העמדים האלה (זכר' ג ז). אמרתם שוא עבד אלהים ומה בצע כי שמרנו מִשְׁמַרְתּוֹ וכי הלכנו קדרנית מפני יי' צבאות (מלא' ג יד). — ומִשְׁמֶרֶת מצוה: ושמרתם את מִשְׁמֶרֶת מצות יי' אלהיכם (יהוש' כב ג). — מִשְׁמֶרֶת פלוני, מה שצוה פלוני לִשְׁמֹר: ושמרת את מִשְׁמֶרֶת יי' אלהיך ללכת בדרכיו לשמר חקתיו (מ"א ב ג). — ב) שמירת דבר לזמן הבא, Aufbewahrung; conservation; preservation: והיה (השה שנצטוו לקחת בראש חדש) לכם לְמִשְׁמֶרֶת עד ארבעה עשר יום לחדש הזה (שמות יב ו). ואת כל העדף הניחו לכם לְמִשְׁמֶרֶת עד הבקר (שם יו כג). מלא העמר ממנו (תניחו) לְמִשְׁמֶרֶת לדרתיכם למען יראו את הלחם אשר האכלתי אתכם במדבר וכו' ויניחהו אהרן לפני העדת לְמִשְׁמָרֶת (שם לב-לד). השב את מטה אהרן לפני העדות לְמִשְׁמֶרֶת לאות לבני מרי (במד' יז כה). ואסף איש טהור את אפר הפרה והניח מחוץ למחנה במקום טהור והיתה לעדת בני ישראל לְמִשְׁמֶרֶת למי נדה (שם יט ט). — בֵּית מִשְׁמֶרֶת: ויקח המלך את עשר נשים פלגשים אשר הניח לשמר הבית ויתנם בית מִשְׁמֶרֶת ויכלכלם (ש"ב כ ג). — ג) דבר יקר שהאדם שֹׁמֵר שלא יאבד, שלא יקרהו מקרה רע; הוא מִשְׁמֶרֶת עם פלוני, פלוני ישמרהו לבלתי יגע בו איש: שבה אתי אל תירא כי אשר יבקש את נפשי יבקש את נפשך כי מִשְׁמֶרֶת אתה עמדי (ש"א כב כג). — ד) עבודת שמירה המוטלת על אדם בדבר שהוא ממֻנה עליו, Besorgung; soins; superintendence: והלוים יחנו סביב למשכן העדת וכו' ושמרו הלוים את מִשְׁמֶרֶת משכן העדות (במד' א נג). הקרב את מטה לוי והעמדת אתו לפני אהרן הכהן ושרתו אתו ושמרו את מִשְׁמַרְתּוֹ ואת משמרת כל העדה לפני אהל מועד לעבד את עבדת המשכן (שם ג ו-ז). וּמִשְׁמַרְתָּם הארן והשלחן והמנרה והמזבחת וכלי הקדש אשר ישרתו בהם והמסך וכל עבדתו (שם לא). ואהרן ובניו שמרים מִשְׁמֶרֶת המקדש לְמִשְׁמֶרֶת בני ישראל (שם לח). ושרת את אחיו באהל מועד לשמר מִשְׁמֶרֶת ועבדה לא יעבד ככה תעשה ללוים בְּמִשְׁמְרֹתָם (שם ח כו). ושומרי מִשְׁמֶרֶת בית המלך (מ"ב יא ה). ושמרו את מִשְׁמֶרֶת בית יי' (שם ז). לכהנים שמרי מִשְׁמֶרֶת הבית וכו' לכהנים שמרי מִשְׁמֶרֶת המזבח (יחזק' מ מה-מו). — ה) מקום מעמד השׁוֹמְרִים, Wachtposten; poste s'observation; post: על מצפה אדני אנכי עמד תמיד יומם ועל מִשְׁמַרְתִּי אנכי נצב כל הלילות (ישע' כא ח). על מִשְׁמַרְתִּי אעמדה ואתיצבה על מצור ואצפה לראות מה ידבר בי (חבק' ב א). — ומקום עמידת שומרי מִשְׁמֶרֶת המשכן וכדומה: ובקבקיה וענו אחיהם לנגדם לְמִשְׁמָרוֹת (נחמ' יב ט). והכהנים על מִשְׁמְרוֹתָם עמדים (דהי"ב ז ו). ויעמד כמשפט דויד אביו את מחלקות הכהנים על עבדתם והלוים על מִשְׁמְרוֹתָם להלל ולשרת (שם ח יד). ויעמד הכהנים על מִשְׁמְרוֹתָם ויחזקם לעבודת בית יי' (שם לה ב). — ובתו"מ: עשו משמרת למשמרתי (רב אשי, מו"ק ה.). הזהירה (המלאך את אשת מנוח) שלא תשתה חומץ יין וחומץ שכר וכל משרת ענבים שאילו אינם אלא משמרת ליין כדי שלא יבא הנזיר לשתות יין (מד"ר במד' י). — וכמו מִשְׁמָר, בענין מחלקות הכהנים: כל כהן שמכיר משמרתו ומשמרת בית אב שלו ויודע שבתי אבותיו קבועין שם אסור לשתות יין כל אותו היום (תענ' יז.). (אנשי משמר מותרין להסתפר בחמשי בשבת) כדי שלא יכנסו למשמרתן כשהן מנוולין (ר' יוחנן, שם). כהן גדול (מסתפר) מערב שבת הואיל ומשמרות מתחדשות (הוא, סנה' כב:). — ומקום מעמד השומרים: בלשת שבאה לעיר וכו' כשמשמרות רואות זו את זו וכו' (שמואל, כתוב' כז.). — ומצוי בסהמ"א: ויאמרו הכהנים איש אל רעהו (כשהתחילו הרומאים להחריב המקדש) חזקו ונתחזקה כהני ה' ונהרג לפני מזבחו כי טוב למות במשמרתו ולא נעזוב את משמרת ה' ולא נשליך את עבודתו מנגד (יוסיפון, דף רכא). — ובמשמ' חיל המצב: ויאסוף יד גדולה מבחורי יהודה ויפשוט בהר גריזים ויך את משמרת רומיי' אשר עזב גביניאוס שם (יוסיפון, דף רכה). ויתקע בשופר ויערוך מלחמה מול חיל רומנים אשר היו צובאים במשמרותם לשמור את ירושלם (שם, דף שפד). — ומִשְׁמְרוֹת הכוכבים והמזלות: חשכה וגם אורה יחדיו מתאמים, חלקם (את שני המאורות) למשמרותם וגזרה מקיימים (ר"י טוב עלם, ארנן חסדך). כי נודע להם כל מעלותיהם ומשמרתם בכל רקיע ורקיע (ר"י מפיסא, מנח' קנא' 103).
מִשְׁמֶרֶת